ילתא, ששמה המקורי הוא בכלל יעל (יעלתא) או אילת (אילתא), חיה בקהילה היהודית של בבל במאה השלישית לספירה. אביה, רבה בר אבוה, היה חכם תלמודי חשוב, וככל הנראה גם בעל המעמד הפוליטי החשוב ביותר בקהילה היהודית־בבלית באותה תקופה: ראש הגולה. יש מקורות תלמודיים שמעידים על כך שילתא הייתה גם דמות ציבורית פעילה ומשמעותית בעצמה.

מעטות ומעטים מדי שמעו עליה, עד שפרופ' רוחמה וייס הוציאה ספר שהוקדש לדמותה. אבל מה עם שאר חכמי התלמוד? המסגרת של ספר הילדים החדש "חבורה לא סודית" היא מסגרת של ניסיון יצירת חבורה חדשה של ילד בשם עומר, אחרי שהחבורה הקודמת שלו התפרקה. במקביל, קמות לחיים דמויות מהתלמוד שבחוגים רבים מאוד כמעט שנשכחו, וחבל: ריש לקיש, הלל הזקן, ילתא, אליעזר, יהושע ועוד. 

הסיפורים נעים בין נסיכה אמיצה ששברה ארבע מאות כדים, מה קרה כשראש כנופיית שודדים קפץ לנהר, הדרך הכי טובה לתפוס גנבים ועוד. בהרפתקה בלשית מתחוור מהר כי אורח חייהן של הדמויות דומה לאורח חיינו, בוודאי יותר מאורח חיי הדמויות במקרא, והנה בא הספר הנהדר הזה ומתחיל במלאכת התיקון, מחבר בין העבר להווה וצומחות ממנו תובנות משמעותיות הנוגעות לחיינו כאן. זה לא בשמיים.

"חבורה לא סודית", מאת אילה דקל ושירלי צפת דוידאי. איורים: אביאל בסיל. הוצאת ידיעות ספרים. מחיר: 78 שקלים