העשור השני של שנות ה־2000 עושה חסד עם סנדרה בולוק בת ה־50. השחקנית האמריקאית פתחה את העשור בזכייה באוסקר על סרטה "הזדמנות שנייה", כיכבה בשובר קופות גדול ("כוח משיכה") ומתוכננות לה לפחות עוד שתי הופעות מנצחות ב־2015. כנראה שכל זה הצליח להשכיח מהציבור את הפדיחה האיומה ושמה "הכל אודות סטיב", קומדיה רומנטית כושלת שגם עבורה גרפה פרס - אולם מסוג מעט מפוקפק, שרבים היו מעדיפים לטאטא מתחת לשטיח.
מעשה שהיה כך היה: באותה שנה שבה זכתה בולוק בפסלון האוסקר הנכסף, היא הייתה מועמדת (וזכתה!) גם בפרס "פטל הזהב", הראזי הידוע לשמצה (קיצור של המילה Raspberry - פטל), הניתן מדי שנה לשחקנים ולסרטים הגרועים בהוליווד. הטקס נראה אולי כמו בדיחה לא מצחיקה, אבל זו מסורת שנמשכת כבר 34 שנים. בדרך כלל, השחקנים שזוכים בפרס השם ללעג את עבודתם נמנעים מלהגיע ובאמת ליטול את אות הקלון, אבל היו כאלה שגילו הומור עצמי בריא, מחלו על כבודם ועשו זאת - ובכך דווקא יצאו כשידם על העליונה.
הזוכה הבולטת האחרונה היא באמת בולוק, שב־6 במרץ 2010 הגיעה בכבודה ובעצמה ליטול את הראזי עבור "הכל אודות סטיב", כשלמחרת היא מימשה את התחזיות וזכתה גם באוסקר עבור "הזדמנות שנייה". בולוק, שנראתה מחויכת למדי כשעלתה על הפודיום לי־ טול את הפרס, חילקה עותקים מקוריים של הדי.וי.די של "הכל אודות סטיב" לנוכחים בקהל, ובנאום שזכה לגל של צחוקים ותשואות הפצירה בקהל לצפות בסרט ולשקול אם באמת ובתמים הוא כזה נוראי. "אם לא תעשו זאת", איימה בחיוך, "אני אשב פה כמה זמן שיידרש ואקריא לכם את כל התסריט, מההתחלה ועד הסוף".

אבל עם כל הכבוד לבולוק, היא לא הייתה הראשונה שגילתה הומור עצמי מעורר אמפתיה (או חמלה, תלוי את מי שואלים). הבולטת לפניה בטרנד הייתה האלי ברי, שב־2005 זכתה בראזי על "אישה חתול" ועלתה לקבל את הפרס כשבידה השנייה האוסקר שבו זכתה שלוש שנים קודם, על הסרט "מונסטר בול". כשנשאלה מדוע באה בעצמה לי־ טול את הפרס, הסבירה ברי: "אם אתה לא מסוגל להיות לוזר טוב, אתה לא תדע איך להיות ווינר כמו שצריך".
חוק מרפי
הסיפור של פסלון פטל הזהב הוא מופרך ואבסורדי בערך כמו הסרטים שהוא שם לקלס. הכל התחיל ב־1981, שעה שהפובליציסט ג׳ון ג'יי.בי. ויל־ סון, אז צעיר פוחז בן 27, אירח בביתו בלוס אנג׳לס קבוצת חברים, בלילה שבו התקיים טקס האוסקר החנוט והמעונב. ברגע של שטות, הצהיר וילסון על טקס פרסים אלטרנטיבי (שנערך מיד לאחר האוסקר), במהלכו העניק אותות הצ־ טיינות פיקטיביים לסרטים הגרועים של אותה שנה. לימים הסביר שהוא חש השראה לאחר שצפה במיוזיקל המדע־ בדיוני "קסאנדו", בכיכובה של אוליביה ניוטון ג׳ון, ובמיוזיקל נשכח נוסף שיצא ב־1980.
ב־1982 האירוע כבר סוקר על ידי "לוס אנג׳לס דיילי ניוז", ובשנה הרביעית לקיומו הטקס אפילו סוקר על ידי ה־CNN. הפסלונים עצמם מעוצבים בצורה של פטל, בגודל של כדור גולף המרוסס בספריי זול של זהב, ועלותם 4.79 דולר בלבד - והכל ברוח ההיתולית והזולה בכוונת מכוון של פטל הזהב. כבר בשלב די מוקדם, נקבע מועד קיומו של הטקס ליום לפני טקס האוסקר, במטרה לתפוס חלק מההייפ של הטקס השמרני והמכובד - בכל זאת, אלו תמיד ימים שבהם הוליווד שורצת עיתונאים זרים. למרות החזות הזולה, עם הזמן תפחו פטל הזהב והתעשייה סביבו לממדים מכובדים, וכיום מונה הגוף הבוחר בערך 700 חברים, המשלמים עבור הזכות לבחור מדי שנה את השחקנים והסרטים הגרועים ביותר - ובכך למעשה מאפשרים את המשך קיומו.
לצד קטגוריות מסורתיות, כמו השחקן והשחקנים הגרועים ביותר, הבמאי הגרוע וכמובן הסרט הנוראי של אותה שנה, הצמיח הראזי קטגוריות ייחודיות כמו ״סרט ההמשך, סרט החיקוי ו/או סרט המבוא (פריקוול) הגרוע ביותר״, קטגוריה שבה זכו סרטים כמו ״דמדומים 5: שחר מפציע - חלק ב'״ (2012), ״סקס והעיר הגדולה 2״ (2010), ״אינסטינקט בסיסי 2״ (2006) והרימייק הידוע לשמצה של טים ברטון ל״כוכב הקופים״ (2001). קטגוריות ייחודיות הוקדשו לסרטים כמו ״איירבנד״ של מ.נייט שיאמלאן, שב-2010 זכה בפרס ״השימוש המעורר עיוורון ביותר לתלת ממד בסרט״, או ״קון אייר״, שב-1997 זכה בפרס על ״ההפקרות הכי גדולה בסרט לחיי אדם ו/או לרכוש ציבורי״ (יחד איתו היו מועמדים באותה שנה גם סרט ההמשך ל״פארק היורה״, ״באטמן ורובין״ והסרט ״וולקנו״).
ב-2010 זכה אדי מרפי בפרס ״השחקן הגרוע של שנות ה-2000״, בזכות הופעותיו במהלך העשור הקודם בסרטים כמו ״הרפתקאותיו של פלוטו נאש״, ״נורביט״, ״אני מרגל״ ו״שואוטיים״ ו״הקרב על כדור הארץ״ הנוראי, בכיכובם של ג'ון טרבולטה ופורסט וויטאקר, שהוכתר כ״סרט הגרוע של העשור הראשון של המאה ה-21״, לאחר שב-2001 קטף שבעה פרסי ראזי, כולל הסרט הגרוע, השחקן הגרוע (שחולק בין ״ג'ון טרבולטה ובעצם כל אחד שכיכב לצדו בסרט״), הבמאי והתסריט הגרועים של השנה.
פארסות אדירות אחרות כוללות את זכייתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו. בוש בפרס השחקן הגרוע ביותר, בשל הופעתו, בעל כורחו, בסרט הדוקומנטרי ״פרנהייט 9/11״ שביים ב-2004 מייקל מור (הנשיא, באופן לא מפתיע, לא הגיע ליטול את הפרס); זכייתו של אדם סנדלר בתפקיד השחקנית הגרועה ביותר (קראתם נכון) עבור הסרט ״ג׳ק וג׳יל״, שבו גילם דמות של אישה, כשהוא חבוש בפיאה וחליפת שומן; וזכייתן המשותפת של כל ארבע כוכבות ״סקס והעיר הגדולה 2״ בקטגוריית ״השחקנית הגרועה ביותר לשנת 2010״ עבור השתתפותן בסיקוול המושמץ.
ב-2005, לרגל רבע מאה של טקסי ראזי החוגגים את התחתית של התחתית בתעשיית הסרטים, פרסם המייסד ווילסון את ספרו ״המדריך הרשמי לראזי: איך ליהנות ממיטב הסרטים הגרועים של הוליווד״. כל סרט שמאוזכר בספר זוכה לביקורת קטלנית אישית פרי עטו המושחז, שמות אנשי הצוות והשחקנים מודגשים לדיראון עולם, וחלק מהדיאלוגים המגוחכים מובאים בפני הקורא. וילסון אף דירג את עשרת הסרטים הגרועים ביותר בעיניו (כולל רבים שיצאו לפני שהתחילה מסורת הראזי), ואלה כוללים את ״קסנאדו״ ואת ״הקרב על כדור הארץ" שכבר אוזכרו, וכן את ״גלן או גלנדה״ של במאי סרטי הבי הנודע אד ווד, ״מגרש השדים 2״ הבאמת מזעזע מ-1977, וזוועות סינמטיות נוספות שמעולם לא שמעתי עליהן - וכנראה מוטב שכך.

יודעים גם לפרגן
למרבה ההפתעה, חלק מהזוכים בראזי הפכו לימים דווקא לגורמים מוערכים בתעשיית הסרטים, דוגמת סופיה קופו-לה, שבמרץ 1991 הוכתרה כ״שחקנית החדשה הגרועה ביותר״ עבור הופעתה ב״הסנדק 3״. לימים היא תביים את ״אבודים בטוקיו״ ודרמות נוספות, ותצא מהצל הכבד של אביה הבמאי הנודע פרנסיס פורד קופולה. בדיוק בשביל מקרים כאלה תושק השנה קטגוריה בשם ״פטל הכפרות״ (או משהו בסגנון), שמשבחת גורמים שיצאו מעשייה מדשדשת להצלחה מסחררת, גם בקופות וגם בקרב המבקרים. בין המועמדים נמצאים למשל בן אפלק, שהפלופ המהדהד שלו ״אהבה מחוץ לחוק״ כמעט חיסל את הק-ריירות שלו ושל זוגתו דאז ג׳ניפר לופז ב-2003, ומאז הוא עשה את הבלתי ייאמן כשהפך לבמאי ושחקן מוערך בסרטים כמו ״ארגו״ ו״נעלמת״. גם ג׳ניפר אניסטון, שהייתה מועמדת לא פחות מארבע פעמים לראזי עבור קומדיות רומנטיות זניחות שבהן כיכבה בעבר, מועמדת לפרס הכפרות, לאחר שהשנה הייתה מועמדת לגלובוס הזהב עבור סרטה הדרמטי והמדובר ״Cake״.
השנה ייערך הטקס הפארודי ביום שבת הקרוב במלון ״מונטלבאן״ בהוליווד והכניסה חופשית לקהל. בסרטון שפורסם בערוץ הרשמי של פטל הזהב ביוטיוב בחודש שעבר, מכריז הקריין בנימה מבודחת: ״ועכשיו, לרגע שאף אחד בהוליווד לא מצפה לו, בואו נכריז את שמות המועמדים״. בהמשך שני סדרנים עם כובעים מצחיקים מקריאים את שמות המועמדים ומתחרים זה בזה מי יצליח לגייס יותר פאתוס דבילי לטובת המעמד הלא-ממש-מרגש.
בין המתחרים על הסרט הגרוע של השנה ניתן למצוא את ״הרקולס: האגדה מתחילה״, ״רובוטריקים 4״ והחידוש ל״צבי הנינג'ה״ (שני האחרונים, אגב, דווקא היו הצלחות קופתיות). אדם סנדלר (״תקועים בחופשה״) וניקולס קייג' (על סרט שלא הוקרן בארץ) יתחרו עם חבר'ה נוספים על פרס השחקן. בקטגוריית השחקנית הגרועה מועמדת קמרון דיאז פעמיים, על שתי הקומדיות שלה מאשתקד (״האישה האחרת״ ו״סקס טייפ״) ובקטגוריית ״צמד המסך הכי גרוע״ יתחרו בין השאר סת' מקפרלן ושרליז ת'רון (על ״מיליון דרכים להתפגר״) ו״כל שני רובוטים, שחקנים, או שחקנים-המתנהגים-כמו-רובוטים״ שכיכבו ב״רובוטריקים״ האחרון.
לא ברור איזה רובוט יעלה לקחת את הפרס השנה, אבל דבר אחד בטוח: הטקס בהחלט יהיה פארסה מצחיקה, שתיתן טיפ טיפה קונטרה לסבר הפנים החמורות של האוסקר, שייערך בלילה שלמחרת.