אחרי הרצח במצעד הגאווה, ירושלים תעמוד השבוע בפני עוד חיכוך אפשרי של דתיים מול חילונים בעקבות השקתו ביום שלישי השבוע של מתחם הסרטים הענק יס פלאנט, שצפוי לפעול גם בשבת. מה שבתל אביב היה מתקבל בפיהוק ארוך, בבירה מעמיד את כל בכירי העיר בכוננות.



"יש בהחלט סיכוי שנחזור לראות את מלחמות השבת בירושלים", אומר הרב יוסף דייטש, סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים. "אנשים כואבים את כאבה של השבת. אנחנו נצטרך להתכנס ולראות מה עושים. חושבים שהציבור החרדי איבד מכוחו ומעוצמתו ושיהיה ברור שלא איבדנו כלום. אנחנו יודעים לעשות מחאות, והן יהיו במסגרת החוק, אבל המחאות יכולות להיות קולניות וכואבות. חבל שיגררו את ירושלים ואותנו לפינות האלה. אנחנו רוצים שיתוף פעולה עם כל תושבי העיר. יש בשנים האחרונות סטטוס קוו, אבל מה לעשות שישנם אנשים שכנראה מתפרנסים ממלחמות וכותרות ומנסים לחלל את השבת. אתה רואה שבינתיים אין ביקוש לזה. אין ביקוש לדברים האלה בירושלים".



לצדו של דייטש, בשולחן מועצת העיר, יושב סגן נוסף של ברקת, עופר ברקוביץ', שגם מחזיק בתיק התרבות. במשך תקופה ארוכה ניהל מאבק על מנת שמתחם סינמה סיטי בעיר יהיה פתוח בשבתות, אבל נכשל. כאן הוא סוף־סוף גאה להצהיר על ניצחון גדול למחנה שלו. "לא תהיה מלחמת דת", ברקוביץ' מרגיע.

"יש כאלה שינסו לייצר תחושה כזו, אבל ממש לא נראה לי. זה גם מתחם פרטי וגם לא קרוב לשכונות הדתיות. לא בטוח שהם בכלל יצליחו להגיע להפגנה גם אם ירצו מרוב שזה רחוק. יש את העדה החרדית שעושה רעש, כי זה תפקידה, אבל אני לא חושש לרגע מהסלמה. זו גם לא המטרה. אין כוונה להוציא לחרדים עיניים. צריך לכבד את כל האוכלוסיות בירושלים. לא היינו מנסים לקדם פרויקט כזה בסמוך לשכונת מאה שערים".
 

ברקוביץ' הוא איש תנועת "התעוררות" בעיר ולא מייצג רק את הציבור החילוני. הרשימה שלו זכתה בארבעה מנדטים: שניים מחברי המועצה של הרשימה הם דתיים ושניים חילונים.
 
"הדתיים ברשימה תומכים במהלך במאה אחוז", הוא טוען. "יש ציבור דתי מתון שמשקף את מה שקורה בציבוריות הירושלמית, מבין את חשיבות השותפות האסטרטגית עם החילונים ומבין שצריכים לעשות ויתורים ולהיות ליברליים גם כלפי תפיסות עולם אחרות. יש צורך עצום למקומות בילוי בשבת. אחת הסיבות שבגללן תושבים לא לגמרי מבסוטים מהחיים בירושלים זו התחושה שהיא סגורה, ויש שינוי בשנים האחרונות. נפתחו עסקים חדשים בשבת. אם אתה רוצה להשיג מקום במסעדה ביום שישי בערב, לא תשיג אם תתקשר באותו יום. זה פרויקט שיעזור לירושלים להשאיר צעירים, ציבור חילוני, ייתן מענה לקהל התיירים הגדול. אלו כל הסיבות למה המתחם הזה חיובי".

"להיאבק עד הציפורניים"

אלא שדברים כאלה מרתיחים את דב קלמנוביץ', שעומד בראש רשימת הבית היהודי למועצת עיריית ירושלים ומשמש גם כמשנה לראש העיר ואחראי לתיק התרבות היהודית ומורשת ישראל. 
 

דב קלמנוביץ', ראש סיעת הבית היהודי בעיריית ירושלים. צילום: מירי צחי
"המקומות שנפתחים בשבת לא מביאים עוד אוכלוסייה חילונית לירושלים", אמר קלמנוביץ'. "בעבר גרו פה הרבה יותר חילונים כשכל בתי הקולנוע היו סגורים בשבת. למה חילונים בורחים, זו כבר שיחה אחרת. אני כואב את המצב, אבל לבילוי בשבת אין בכך חלק. לא בטיח ולא נעליים. הטיעונים האלה לא מחזיקים. צריך להיות פה כבוד הדדי ושמירה על סטטוס קוו שבזכותם נוכל להביא הרבה אוכלוסיות לחיות בעיר".
 
קלמנוביץ' הוא הפצוע הראשון של האינתיפאדה הראשונה, שנפצע באורח אנוש כשבקבוק תבערה נזרק לעבר מכוניתו בסוף חודש ינואר 1988. הוא גם מייסד ויו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה. אף שהוא אינו חרדי, בדעותיו בנוגע למתחם יס פלאנט הוא הרבה יותר קרוב לדייטש מאשר לברקוביץ'.

כשאני מעלה בפניו את המשפט שאולי הגיע הזמן להתקדם בחיים, הוא מגיב בזעם. "מה זה קדמה?" הוא שואל בכעס. "מקום פתוח בשבת זו קדמה, ומי ששומר שבת הוא מיושן? לא מבין את הדבר הזה. אתה חושב שאני פחות מתקדם ממך? אני רואה חשבון, זה מקצועי, מי אמר שתל אביב יותר מתקדמת? אם אני אלך לסרט ביום חמישי אני לא מתקדם, ובשבת אני כן?" 

אני מתכוון להתקדם במובן של ללכת לקראת האחר.
"פתיחת המתחם בשבת היא הפרה של הסטטוס קוו. גם אם מבחינה חוקית המקום יכול לעבוד, זו עדיין הפרה, ועל שמירת המצב הקיים צריך להיאבק עד הציפורניים האחרונות, כי אם נשבור אותו, זה עלול להתפרץ לכל הכיוונים. יכולים מחר לסגור כבישים בשבת. מחר ימצאו איזה חוק שלפיו אם 51 אחוז מתושבי שכונה מסוימת הם שומרי שבת, סוגרים את כביש הגישה אליה. למה להרוס דברים שטדי קולק התמיד בהם? דתיים וחילונים יכולים  לחיות ביחד, בנוחות, באהבה וחיבה תוך כדי כבוד הדדי. אני מכבד את העובדה שיכולים לנסוע ברחובות השכונה  שלי למרות שיש בה יותר דתיים מחילונים. אני אקפיד שלא יסגרו את הרחוב כי ככה היה הסטטוס קוו וככה הוא יישאר. צריך לאמץ את הכללים, גם אם הם לא נוחים לך בתור דתי".
"אין ביקוש"

בתי קולנוע שפועלים בשבת הם לא דבר חדש בירושלים. יש כבר כמה ותיקים, ואפילו החברה שמפעילה את יס פלאנט הפעילה עד היום את קולנוע רב חן בשכונת תלפיות, מרחק של קילומטר וחצי מהמתחם החדש. רק שאולי מה שמדליק את החרדים ומלבה את ההתנגדות זה הגודל, החדשנות והמודרניות של יס פלאנט; מונומנט שאי אפשר להסתיר מאחורי עץ.
 
בירושלים הצליחו בשנים האחרונות להרגיע את מלחמות הדת ולהלך בין שדות המוקשים, אבל דייטש, סגן ראש העיר, נשמע הפעם לוחמני מתמיד. "אנחנו מנסים להסביר לראש העיר וגם לחברי מועצת העיר, ואני יודע שיש רוב במועצה שהוא נגד", אמר דייטש. "גם חילונים מבינים שירושלים היא לא תל אביב או חיפה. יש לה מעמד שונה וככה צריך לשמור עליה. אחת הסיבות שאנחנו יכולים לנופף בריבונות על העיר ולהסביר למה צריך אותה מאוחדת, זה בגלל קדושתה, ובגלל זה אנחנו שורדים כל כך הרבה שנים. ברגע שהעיר תיגרר להפגנות, הנזק שייגרם לתדמיתה הוא רב מהתועלת שכמה צעירים אולי ירצו ללכת בשבת לקולנוע.

"אף אחד לא רוצה לגור בעיר שיש בה הפגנות ומתיחות בין דתיים וחילונים. כל אחד רוצה לגור בעיר שקטה. אני שמח שבנושא סינמה סיטי ראש העיר הבין, וכמו שהצלחנו עד עתה למנוע את פתיחת המתחם, צריך לעשות הכל כדי שאלה שרוצים לפתוח עכשיו, יחליטו אחרת. אני קורא להם 'הרפו את ידיכם מעיר הקודש. תנו לנו לגור בשקט ולהמשיך את החיים המשותפים. 90 אחוז מתושבי ירושלים ישמחו אם בתי הקולנוע האלה לא ייפתחו בשבת'.
 

"אין ביקוש לדברים האלה" יוסי דייטש, סגן ראש עיריית ירושלים. צילום: יח"צ
"אין ביקוש לדברים האלה בירושלים", משוכנע דייטש. "שהאנשים שהולכים לפתוח את המתחם ייקחו בחשבון שהוא יהיה כישלון כלכלי אחד גדול. אולי הם לא ירגישו בשנה הראשונה או השנייה, אבל בשלישית הם יפסידו מיליונים רבים. אז למה לגרור את ירושלים להרפתקה של מאבקי דת עד שהם יבינו שכללית הם לא צדקו? רוב תושבי ירושלים לא רוצים חילול שבת בעיר".
 
מיס פלאנט נמסר בתגובה: "יס פלאנט ירושלים יפעל בהתאם לסטטוס קוו המקובל בעיר. כעסק פרטי הפועל על קרקע פרטית, המתחם יהיה פתוח לקהל בכל ימות השבוע".