תקופת המעבר בין האייטיז לניינטיז לא היה דבר קול יותר מאשר להיות גולש – במלעיל. הגולשים (שוב, במלעיל) בעלי הזרועות השזופות, הפוני המחומצן והטישירטים בצבעים זוהרים של מותגים ייעודיים שלטו במסדרונות בתי הספר התיכוניים. סרטי גלישה היו הרבה, אבל לגולשים הקולים היה סרט אחד שנישא גבוה מעל כל האחרים, ולפיו עיצבו את הלוק שלהם ואת השקפת עולמם. סרט הפעולה “נקודת פריצה”, בבימויה של קתרין ביגלו (שהפכה אחר כך לאישה הראשונה שזכתה באוסקר לבמאי הטוב ביותר על סרטה "מטען הכאב"), לא היה הצלחה ביקורתית או מסחרית ענקית כשיצא ב־1991. אבל עם הזמן הוא הפך לסרט קאלט אהוב ומשפיע, והיום הוא כבר נחשב לקלאסיקה. כעת – 24 שנה אחרי – יוצא לו רימייק, שאצלנו עלה לאקרנים בסוף השבוע האחרון.



"נקודת פריצה" המקורי איחד שניים מחתיכי התקופה הגדולים: פטריק סווייזי ז”ל, שהיה אחרי “ריקוד מושחת” ו”רוח רפאים”, וקיאנו ריבס, שהיה אחרי “המסע המופלא של ביל וטד”. ב”נקודת פריצה” גילם ריבס את ג’וני יוטה – סוכן FBI מתחיל שחוקר סדרה של מעשי שוד בנקים. כשעולה החשד שהשודדים, הנוהגים להסתתר מאחורי מסכות של נשיאי ארצות הברית, הם חבורת גולשים, מסתנן יוטה לשורותיהם. כדי לעשות זאת הוא לומד לגלוש ומכיר את בודי – מנהיג חבורת הגולשים שמגלם פטריק סווייזי – ומתאהב בגלישה. "נקודת פריצה" היה סרט כל כך קולי, שאפילו אנטוני קידיס, סולן להקת רד הוט צ'ילי פפרז, מגלם בו את אחד הגולשים. מעבר לקאסט הכריזמטי, סוד הקסם של הסרט היה בהתמכרות הגברית לסכנה ובתיאוריה שחיים על הקצה הם החיים היחידים שראוי לחיות. “100% אדרנלין טהור”, כמו שסווייזי אומר בסרט. על העיקרון הזה מקפידים לשמור גם ברימייק, שהטריילר שלו נפתח במילים הדרמטיות" "יש מי שאינם פוחדים מהמוות, כי הם פוחדים יותר לא לחיות באמת".



חוק המשיכה


גם הפעם מפגיש הסרט את ג'וני יוטה עם בודי. את סוכן ה־FBI הצעיר מגלם הפעם השחקן האוסטרלי לוק ברייסי, שכמובן צמח באופרת הסבון "קרוב רחוק" (אח, איזה מזל יש ל־FBI, שיש להם סוכן צעיר וחתיך, עם קארה בלונדיני, קעקועים ענקיים וניסיון בספורט אתגרי, בדיוק כשהם צריכים אחד כזה), ואילו את בודי מגלם אדגר רמירז, שחקן ונצואלי, שהיה מועמד לפרס גלובוס הזהב וזכה בפרס סזאר על תפקידו בתור הטרוריסט הנודע קרלוס התן במיני סדרה "קרלוס".



הסרט "נקודת פריצה" משנת 1991. צילום: באדיבות יס
הסרט "נקודת פריצה" משנת 1991. צילום: באדיבות יס



אלא שבסרט החדש בודי הוא לא ראש חבורת גולשים אלא עומד בראש חבורת קרימינלים אתלטיים המתמחים בפעלולי אקסטרים מסוכנים מכל הסוגים. מכיוון שגלישה זה כבר לא מספיק בימינו, יש כאן גם טיסה בחליפת כנפיים, סנואובורד, מוטוקרוס וכל מה שניתן להעלות על הדעת. בודי החדש הוא מעין רובין הוד מודרני, והחבורה שלו שודדת כסף מתאגידים רבי השפעה כדי לחלק אותו לעניים. "אנחנו תמיד מרגישים שהרוח האנושית מאוימת על ידי כוח, על ידי מטריאליזם, על ידי צבירת ממון ורכוש", אמר הכוכב אדגר רמירז, "המטריאליזם הוביל אותנו לאסון". ואילו הבמאי, אריקסון קור, מסביר: "רצינו לקחת את הנושאים של הסרט ההוא, ולהביא אותם לעולם המודרני".



אם תשאלו את בודי החדש – הוא לא גונב כסף, הוא משחרר אותו. והחוק היחיד שהוא נשמע לו הוא חוק המשיכה. כן, על פי הטריילר נראה שמדובר בסרט עם דיאלוגים איומים ומשפטים מביכים. מעריצי הסרט המקורי הביעו את זעמם לנוכח הטריילר, ומאוד לא אהבו שהקשר העמוק בין האדם לים הוחלף בסצנות אקשן ריקניות. אבל אם מתעלמים מזה שמדובר ברימייק ל"נקודת פריצה" ומתייחסים לסרט בתור סרט חדש בסדרת "מהיר ועצבני", למשל, הצילום המרהיב וסצנות האקשן המטורפות כנראה יעשו את העבודה.