מת אלן ריקמן, השחקן הבריטי ששיחק את פרופסור סברוס סנייפ בסדרת סרטי "הארי פוטר", שנים לאחר כניסתו המסחררת לקולנוע ולתודעת הציבור כרשע האלמותי האנס גרובר בסרטי "מת לחיות". השחקן האהוב בעל הניסיון בקבוצת תיאטרון השייקספירית הבריטית היוקרתית מת לאחר מאבק קצר במחלת הסרטן, כשהוא בן 69.
השחקן, יליד לונדון, המוכר בקולו הרך והסמכותי, שיחק בקבוצת התיאטרון השייקספירית המלכותית ובפרויקטי טלוויזיה בריטים לפני שלוהק לתפקידו הראשון בקולנוע, הטרוריסט הגרמני הנס גרובר, הנלחם בג'ון מקליין, שאותו מגלם ברוס וויליס בשובר הקופות "מת לחיות" שיצא ב-1988. למרות שריקמן בילה בהוליווד יומיים בלבד, הוא גילם את אחד מתפקידי הרשעים הזכורים ביותר. בראיון ל"גרדיאן" ב-2015 הוא אמר ששקל בתחילה שלא לקחת את התפקיד, מפני שנחרד מהאפשרות לשחק בסרט פעולה. עם זאת, הוסיף ריקמן בראיונות עמו, התסריט של "מת לחיות" קנה אותו לבסוף בגלל "התסריט הפרוגרסיבי".
 

קוסם אנטגוניסטי

"כל שחקן שחור בסרט מוצג באור חיובי וכבעל אינטליגנציה גבוהה", הסביר ריקמן. "לפני 28 שנה, זה די מהפכני". למרות ההכרה הרחבה שלה זכה ריקמן, הוא מעולם לא זכה באוסקר במהלך קריירה שנמשכה כארבעה עשורים. הוא זכה בפרסי הקולנוע והטלוויזיה הבריטים (BAFTA) לשחקן משנה עבור "רובין הוד: נסיך הגנבים" והיה מועמד שלוש פעמים נוספות, כולל עבור תפקידו ב"על תבונה ורגישות" ב-1995. ריקמן זכה בגלובוס הזהב ב-1997 לשחקן הטוב ביותר בסדרת הדוקו של HBO "רספוטין". הוא ככל הנראה מוכר לחובבי קולנוע צעירים כפרופסור סנייפ, הקוסם האנטגוניסטי והבריוני שבסוף הסרט מקבל תפקיד חיוני בסאגת חייו של הארי פוטר. הוא לקח את התפקיד ב-2001 בסרט ההמשך בסדרה "הארי פוטר ואבן החכמים", בלי לדעת הרבה על התפקיד.

"אנשים חשבו שידעתי הרבה על הארי פוטר, אבל לא ידעתי דבר", אמר בראיון. "כאשר נתבקשתי לגלם את התפקיד, היו רק שלושה ספרים כתובים". עניין זה השתנה במשך הסדרה, כך אמר ל"לוס אנג'לס טיימס" ב-2011. "הארי פוטר היתה נקודת ציון בחיי בכל שנה", אמר ריקמן, "בגלל שגם אם הייתי עושה פרויקטים אחרים, תמיד הייתי חוזר לדבר הזה, תמיד הייתי מודע למקומי בסיפור גם כאשר אחרים סביבי לא היו", כך אמר לעיתון. מפיק הסרטים, דיוויד היימן, אמר ל"אל.איי טיימס" כי נוכחותו של ריקמן היתה רבת ערך. "היתה לו הבנה מלאה של הדמות, וכאשר אני מסתכל אחורה, ניתן לראות שהיה שם תמיד יותר ממה שנראה, מבט, הבעה, סנטימנט מסוים, שרמזו על מה שעומד לבוא", הוסיף היימן. "הצל שהטיל בסרטים הללו הוא ענק, והרגש שהביע היה בלתי ניתן לכימות", סיכם.
למעריצי ריקמן יש עוד כמה פרויקטים לצפות אליהם, למשל, הסרט "Eye in the Sky", על מלחמת המל"טים בקניה, שאמור לצאת במרץ. ריקמן ביצע את הדיבוב עבור העיבוד הבא ל"אליס בארץ הפלאות" - "Alice Through the Looking Glass".