"האיש שנולד מחדש"


עלילת הסרט: מערבון היסטורי העוקב אחר יו גלאס, צייד בערבות אמריקה המרהיבות של ראשית המאה ה־19, השורד מתקפה של דובה זועמת ויוצא לנקום בחבר משלחתו שהשאיר אותו למות בשלג לאחר פציעתו, ואף רצח את בנו היחיד לנגד עיניו.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, הבמאי (אלחנדרו גונזלס איניאריטו), השחקן (לאונרדו דיקפריו), שחקן המשנה (טום הארדי), עריכה, צילום, תפאורה, תלבושות, איפור, אפקטים, סאונד ועריכת סאונד.


הכנסות בקופות: 166 מיליון דולר בארצות הברית, 383 מיליון דולר בעולם.
ההימור שלנו:
דיקפריו הפסיד את הפסלון ארבע פעמים בעבר. כיום, בגיל 41, הוא אחד השחקנים הפופולריים ומוערכים בהוליווד, וכולם מסכימים שהגיע תורו. לכן פרס המשחק בכיס שלו. יש סבירות גבוהה שאיניאריטו ייקח אוסקר שני ברציפות בקטגוריית הבימוי, שנה בלבד אחרי זכייתו הראשונה (על "בירדמן") – דבר שלא קרה מאז שנות ה־50. בנוסף, אל תתפלאו אם "האיש שנולד מחדש" ייבחר לסרט הטוב ביותר: הוא אפי, סוחף, אהוד על המבקרים ועל הקהל ומרגיש כמו סרט אוסקרים קלאסי. אפשרות קלושה: פרס שחקן המשנה להארדי. 



לאונרדו דיקפריו ב"איש שנולד מחדש". צילום: יח"צ
לאונרדו דיקפריו ב"איש שנולד מחדש". צילום: יח"צ







"מקס הזועם: כביש הזעם"



עלילת הסרט: סאגת מדע בדיוני על עולם פוסט־אפוקליפטי שבו נווד בשם מקס עוזר לקבוצת נשים לוחמות למרוד ברודן ששעבד חלקים גדולים ממה שנותר מהמין האנושי. מדובר בחידוש של הסרט המקורי מ־1980.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, הבמאי (ג'ורג' מילר), עריכה, צילום, תפאורה, תלבושות, איפור, אפקטים, סאונד ועריכת סאונד.


הכנסות בקופות: 153 מיליון דולר בארצות הברית, 377 מיליון דולר בעולם.


ההימור שלנו: אם מישהו עשוי לקחת לאיניאריטו את פרס הבימוי, זהו הבמאי האוסטרלי בן ה־71 ג'ורג' מילר, שגם ביים את "מקס הזועם" המקורי, וגם חתום על קלאסיקות כמו "בייבי" ו"המכשפות מאיסטוויק", ככה שאולי ייתנו לו פרס שיכיר בעצם בקריירה הענפה שלו (כמו במקרה של דיקפריו). נדיר שסרט מהז'אנר מקבל מועמדויות לאוסקר, ו"מקס הזועם" מאיים לקטוף המון פרסים טכניים. צפו לזכיות על איפור ותפאורה, שיכירו בעיצוב האסתטי הייחודי של "מקס הזועם", וכן לזכיות מסתמנות בקטגוריות הסאונד והעריכה. פרט מעניין: טום הארדי, שמגלם כאן את מקס, הוא הנבל ב"האיש שנולד מחדש". הבחור יודע לבחור תסריטים.



"מקס הזועם: כביש הזעם" מאיים לקטוף פרסים טכניים. צילום: גלובוס מקס
"מקס הזועם: כביש הזעם" מאיים לקטוף פרסים טכניים. צילום: גלובוס מקס







"להציל את מארק וואטני"



עלילת הסרט: סרטו המצליח ביותר של הבמאי רידלי סקוט עוקב אחר אסטרונאוט שנשכח על פני המאדים, לאחר שהמשלחת המאוישת שבה היה חבר חשבה בטעות שהוא נהרג. הסרט עוקב אחר המאמצים האדירים להצילו לאחר שמתגלה הטעות. אחד הסרטים הרווחיים, האהובים והכיפיים של 2015. 
מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, השחקן (מאט דיימון), תסריט מעובד, תפאורה, אפקטים, סאונד ועריכת סאונד.
הכנסות בקופות: 228 מיליון דולר בארצות הברית, 620 מיליון דולר בעולם.
ההימור שלנו: "מארק וואטני" ייאלץ ככל הנראה להסתפק בזה שגרף שבע מועמדויות, כי יש סיכוי טוב שילך הביתה בידיים ריקות. אומנם דיימון נותן בסרט את אחת ההופעות הטובות בקריירה שלו, אבל יש סחף אדיר לכיוון של דיקפריו, והבמאי רידלי סקוט – שבאופן שערורייתי מעולם לא זכה באוסקר, אפילו שביים קלאסיקות כמו "גלדיאטור" ו"הנוסע השמיני" – אפילו לא מועמד הפעם. בכל שנה אחרת אפשר היה לשים את הכסף על קטגוריית האפקטים, אבל השנה יש בה תחרות עזה, כשההנחה היא ש"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" ייקח את המרוץ בהליכה. בכל זאת, הוא הסרט הכי רווחי אי פעם.

מאט דיימון בסרט "להציל את מארק וואטני". צילום: פורום פילם
מאט דיימון בסרט "להציל את מארק וואטני". צילום: פורום פילם

 


"גשר המרגלים"


עלילת הסרט: מותחן די משמים, אך משוחק היטב, המתרחש בתקופת המלחמה הקרה. טום הנקס מגלם עורך דין הנשכר להגן על אזרח רוסי החשוד בריגול לטובת הסובייטים, ובהמשך עוזר ל־CIA לארגן חילופי שבויים, כאשר טייס ריגול אמריקאי נופל בשבי הצבא האדום.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, שחקן המשנה (מארק ריילנס), תסריט מקורי, תפאורה, סאונד, פסקול.


הכנסות בקופות: 72 מיליון דולר בארצות הברית, 164 מיליון דולר בעולם.


ההימור שלנו: כמו "מארק וואטני", "גשר המרגלים" מבוים על ידי אחד הבמאים הוותיקים בהוליווד (סטיבן ספילברג), שלא מועמד הפעם בקטגוריית הבימוי. מה שכן, נחמה יכולה לבוא בצורה של זכייה אפשרית של ריילנס הבריטי בקטגוריית שחקן המשנה, בזכות דמות מלאת ניואנסים שמשאירה עמימות מכוונת ומסתורין לגבי כוונותיה האמיתיות. מצד שני, קטגוריית שחקן המשנה כנראה בכיס של סילבסטר סטאלון (שגילם את המתאגרף רוקי בפעם השביעית בסרט "קריד"), ברוח "פרסי מפעל החיים" שנראה שהאקדמיה צפויה לחלק הלילה. אם לא סטאלון, רוב הסיכויים שטום הארדי יזכה. בקיצור, יהיה מעניין.



מתוך הסרט "גשר המרגלים". צילום: יח"צ
מתוך הסרט "גשר המרגלים". צילום: יח"צ






"מכונת הכסף"



עלילת הסרט: קומדיה אקטואלית המבוססת על סיפורם האמיתי של ארבעה אנליסטים שבשנת 2008 חזו את הנפילה הגדולה של השווקים בארצות הברית, הימרו נגד הכלכלה האמריקאית – וגזרו על זה קופון. "מכונת הכסף" הוא כתב אישום שנון אך מייגע נגד הקפיטליזם החזירי, והאקדמיה מתה עליו.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, הבמאי (אדם מקיי), שחקן המשנה (כריסטיאן בייל), תסריט מעובד, עריכה.


הכנסות בקופות: 67 מיליון דולר בארצות הברית, 121 מיליון דולר בעולם.


ההימור שלנו: אם יש איזשהו סרט שיכול לאיים על הניצחון הכמעט מובטח של "האיש שנולד מחדש", זהו "מכונת הכסף", שכבר זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בתחרות היוקרתית של גילדת המפיקים. בימוי מקורי וקצבי, הגשה של נושאים פיננסיים מסובכים בצורה מצחיקה וקלה לעיכול ותחושה של חתרנות וממזרות כללית מלוות את כל 130 דקותיו. מה שלא יהיה, פרס התסריט המעובד די בכיס של התסריטאי אדם מקיי ושותפו צ'רלס רנדולף.



מתוך הסרט "מכונת הסכף". צילום: גלובוס מקס
מתוך הסרט "מכונת הסכף". צילום: גלובוס מקס







"ספוטלייט"



עלילת הסרט: דרמה העוקבת אחר חברי צוות התחקירנים של עיתון "הבוסטון גלוב", שבשנת 2002 חשפו את ההיקף העצום של עברות המין שנעשות על ידי כמרים פדופילים בכנסייה הקתולית, ואת ההיקף השערורייתי לא פחות של עבודת הטיוח שביצעה הכנסייה בניסיון להסתיר זאת.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, הבמאי (טום מקארתי), שחקן המשנה (מארק רופאלו), שחקנית המשנה (רייצ'ל מקאדמס), תסריט מקורי, עריכה.


הכנסות בקופות: 38 מיליון דולר בארצות הברית, 58 מיליון דולר בעולם.


ההימור שלנו: האקדמיה לקולנוע משוגעת על סרטים כמו "ספוטלייט" המפנים זרקור (תרתי משמע) לעוולות חברתיות, והעובדה שהסרט זכה בפרס גילדת השחקנים היוקרתי, שבשנים עברו היווה אינדיקטור די חזק למי שיזכה בסוף בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, ממצבת אותו במקום די מכובד מבחינת המרוץ לפרס החשוב ביותר. מה שכן, פוגעת בו העובדה שמדובר בסרט "קטן" ו"אפור", וההכנסות הפושרות מעוררות דאגה אף הן. פרס ניחומים לתסריט המקורי כמעט מובטח פה לג'וש סינגר ולטום מקארתי.



הסרט "ספוטלייט" מפנה זרקור לעוולות חברתיות. צילום: יח"צ
הסרט "ספוטלייט" מפנה זרקור לעוולות חברתיות. צילום: יח"צ







"חדר"



עלילת הסרט: דרמה העוקבת אחרי אם צעירה ובנה בן ה־5 שכלואים בתוך חדר סגור המנותק מהעולם, ואחר המסע שלהם להשתחרר מסביבתם ולחבור חזרה לעולם שממנו נחטפה האם בצעירותה.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, הבמאי (לני אברהמסון), השחקנית (ברי לארסון), תסריט מעובד.


הכנסות בקופות: 13 מיליון דולר בארצות הברית, 21 מיליון דולר בעולם.


ההימור שלנו: אחרי שזכתה בגלובוס הזהב ובפרס ה־BAFTA על הופעתה ב"חדר", האוסקר נראה כמו התחנה המובטחת הבאה של הכוכבת העולה ברי לארסון, שנודעה עד כה בעיקר בזכות תפקידי משנה בסרטים כמו "רחוב ג'אמפ 21". תהיה בטוחים שפסלון הזהב יקפיץ את לארסון האמריקאית, שהשנה ימלאו לה 27, למעמד של כוכבת־על – ובצדק. מעבר לזה אני לא רואה את הסרט זוכה ביתר הקטגוריות. בלי קשר, אתם מוכרחים לרוץ לראות אותו בקולנוע.



ברי לארסון בסרט "חדר". צילום: באדיבות סרטי לב
ברי לארסון בסרט "חדר". צילום: באדיבות סרטי לב





"ברוקלין"



עלילת הסרט: הפקה תקופתית מקסימה של אולפני "פוקס סרצ'לייט" שעוקבת אחרי מהגרת צעירה המגיעה לניו יורק בשנות ה־50 של המאה הקודמת ונקרעת בין אהבתה לבחור מקומי ממוצא איטלקי לבין המשפחה והחברים שהשאירה מאחור באירלנד.


מועמדויות לאוסקר: הסרט הטוב ביותר, השחקנית (סיירשה רונאן), תסריט מעובד.


הכנסות בקופות: 36 מיליון דולר בארצות הברית, טרם דווח על ההכנסות בעולם.


ההימור שלנו: סיכויים קלושים מאוד שהסרט ייקח איזשהו פרס. מה שכן, אל תזלזלו בסיירשה רונאן המדהימה. רונאן, עוד לא בת 22, הייתה מועמדת בפעם הראשונה לאוסקר בגיל 13 בלבד, בקטגוריית שחקנית המשנה (על דרמת האוסקרים "כפרה"), ומוכיחה שגם בבגרותה היא מצליחה לסחוף את הקהל. ועדיין, כנראה שזה עוד לא הזמן שלה לזכות, אפילו שההופעה שלה היא מה שמרומם את הסרט "ברוקלין" לרמה גבוהה יותר מרוב הדרמות הרומנטיות שראיתם.



מתוך הסרט "ברוקלין". צילום: יח"צ
מתוך הסרט "ברוקלין". צילום: יח"צ