מחרתיים בערב, במקביל לפרוץ חגיגות העצמאות בישראל, ייערך טקס הפתיחה של פסטיבל קאן, המתקיים זו הפעם ה־69. אירוע הפסגה השנתית של הקולנוע העולמי, שימשוך אליו השבוע כ־40 אלף משתתפים, יתחיל עם הבכורה ל"קפה סוסייטי", סרטו החדש של וודי אלן בכיכוב קריסטן סטיוארט, סטיב קארל וג'סי אייזנברג, העוסק בחיים בהוליווד של שנות ה־30. אך עם כל הכבוד לקולנוען מברוקלין שציין לא מכבר יום הולדת 80, העניין העיקרי בקאן יתמקד ב־21 סרטי התחרות הראשית, שמצטיירת השנה כמבטיחה במיוחד.




לאחר הרמה המאכזבת שאפיינה את הפסטיבל הקודם, השכיל תירי פרמו, מנהל האירוע עצום הממדים, לקבץ השנה רבים מהשמות הגדולים שפעילים כיום בתחום העשייה הפילמאית. מה שנותן יסוד לתקווה שהפעם לא יוענק "דקל הזהב" עתיר היוקרה לסרט סתמי כמו "דיפאן" הצרפתי, שהתהדר בו בשנה שעברה.

לצד שמותיהם המוכרים של פדרו אלמודובר, האחים דארדן מבלגיה, ג'ים ג'רמוש, קן לואץ' הוותיק ואוליבייה אסיאס המסקרן תמיד, מתבלטים השנה שמותיהם של שניים מהילדים הרעים של הקולנוע – קסבייה דולן וברונו דומון. דולן הקנדי בן ה־27 חוזר לפסטיבל עם "זהו רק סוף העולם", סרטו העלילתי השישי (!) עם גספר אוליאל, מריון קוטיאר ולאה סיידו בתפקידים הראשיים; דומון, בדרך כלל צרפתי כבד ראש, יגיע הפעם לריביירה דווקא עם קומדיה תקופתית בשם "מפרץ סלייק", בהשתתפותם של פבריס לוקיני וז'ולייט בינוש.


קומדיה תקופתית. "מפרץ סלייק". צילום מסך
קומדיה תקופתית. "מפרץ סלייק". צילום מסך


אסגר פרהדי האיראני, מי שביים לפני כמה שנים את הסרט זוכה האוסקר "פרידה", יציג דרמה משפחתית בשם "סוכן מכירות", העוסקת בנעשה מאחורי הקלעים של הפקת המחזה "מותו של סוכן" מאת ארתור מילר. שני הקולנוענים המעוטרים מרומניה – כריסטיאן מונג'ו וכריסטי פויו - יגיעו גם הם עם סרטים חדשים וארוכים במיוחד.
 
אם יש משהו מרתיע בהיצע המסקרן של סרטי התחרות השנה, זהו ממוצע הדקות הארוך שלהם. כך, למשל, "דבש אמריקאי", סרטה של אנדריאה ארנולד המעניינת תמיד, שאורכו נושק לשלוש שעות, ובמרכזו מעקב אחר נערה נטולת בית המשתלבת במסע הוללות של חבורת צעירים בראשותו של שיאה לבוף.

פארק צ'אן־ווק מדרום קוריאה, שלפני תריסר שנים הדהים את באי הפסטיבל עם "שבעה צעדים" האלים, שולח הפעם סרט באורך של שעתיים וחצי, וכך גם קלבר מנדוצנצ'ה פילו הברזילאי. הבמאית מארן אדה, שם חדש מגרמניה, משגרת אף היא עבודה באורך של שלוש שעות. שון פן, הפעם בעמדת הבמאי, מסתפק בסרט שאורכו שעתיים ורבע, "הפנים האחרונות" שמו, והוא דרמה על רקע ארגוני סיוע בינלאומיים הפועלים באפריקה, עם שרליז ת'רון וחאווייר ברדם בתפקידים הראשיים.
 
 
עוד אמריקאי, ג'ף ניקולס, מגיע עם "לאבינג", המגולל את סיפורם הנודע של בני הזוג לאבינג – הוא לבן עור והיא שחורה – שבשנת 1958 נידונו למאסר במדינת וירג'יניה באשמת נישואי תערובת. ההולנדי פול ורהובן, הדני ניקולס וינדינג רפן וברילנטה מנדוזה מהפיליפינים משלימים (ביחד עם הצרפתים ניקול גרסיה ואלן גירודי) את פסיפס המתמודדים כבדי המשקל.
 
מחוץ לתחרות, וללא עול של התמודדות על פרסים נחשקים, יוקרנו עבודות חדשות של סטיבן שפילברג (סרט הילדים "BFG" על פי ספרו של רואלד דאל), אלברט סרה הספרדי, מחמט סלאח הארון מצ'אד, ריתי פן הקמבודי, ג'ונתן ג'קובוביץ' מוונצואלה, ואפילו סרט נוסף של ג'רמוש המתמקד באישיותו של המוזיקאי איגי פופ.
 

אווירה פטריוטית

 
שלוש מסגרות המשנה שפועלות לצד התחרות היוקרתית – "מבט מסוים", "השבועיים של הבמאים" ו"שבוע הביקורת" – מבטיחות אף הן כל טוב. ברשימת 18 סרטי "מבט מסוים" השתלבו השנה שניים מישראל: 
 
הדרמה הפוליטית "מעבר להרים ולגבעות" בבימוי ערן קולירין (עם אלון פדות, שירי נדב־נאור, מילי עשת), ו"עניינים אישיים" דובר הערבית של מאהא חאג' ילידת נצרת, שהיא עדיין בבחינת שם אלמוני גם בארץ. לצד הצמד הישראלי ייחשפו ב"מבט מסוים" סרטים מאת מוחמד דיאב המצרי, בהמן בזאדי מאיראן, מייקל אושיי ומט רוס – שני שמות אמריקאיים חדשים, וכן עבודות של קולנוענים ותיקים כמו הירוקזו קורה־אדה היפני ודיוויד מקנזי האנגלי. מבחינה מסוימת, גם "כלבים", סרט הביכורים של בוגדן מיטיקה מרומניה, הוא סוג של ישראלי, שכן בין מפיקיו ניתן לאתר את שמו של אלי מאירוביץ', בן העיר חיפה.

יוקרן במסגרת "מבט מסוים". "מעבר להרים ולגבעות". צילום: שי גולדמן
יוקרן במסגרת "מבט מסוים". "מעבר להרים ולגבעות". צילום: שי גולדמן

 
"שבוע הביקורת", המתרכז ביוצרים מתחילים, משלב בתוכניתו את "שבוע ויום", שכתב וביים אסף פולונסקי. בסרט העוסק בטקסי שבעה ואבלות משפחתיים מופיעים אורי גבריאל, יבגניה דודינה, שרון אלכסנדר, תומר קפון ושי אביבי. ישראלי נוסף ששמו נקשר השנה ב"שבוע הביקורת" הוא הבמאי נדב לפיד, שמשמש כשופט במסגרת הזאת, ולרגל המינוי המשמח הזה מצדיעים לו קברניטי האירוע בהקרנה מיוחדת לדרמה החדשה שביים, "מיומנו של צלם חתונות", עם אוהד קנולר.
 
אפילו מסגרת המשנה היוקרתית, "השבועיים של הבמאים", שלא כוללת השנה שום סרט מתוצרת ישראל, נוגעת בנו ועוד איך. זאת באמצעות סרט קצר, "הבת של הכלה" שמו, שאותו כתבו, הפיקו וביימו תמר רודוי ותמנה פרץ, שתיים מבוגרות בית הספר מנשר. בין 18 הסרטים הארוכים הנכללים בקטגוריה הזאת אפשר למצוא עבודות של האיטלקי רב התהילה מרקו בלוקיו, האמריקאי הנודע פול שרדר, הצ'יליאני המצליח פבלו לארין, והסוריאליסט בן ה־87 אלחנדרו חודורובסקי, שזכה לשם עולם בסרטי האימה "אל טופו" ו"ההר הקדוש". 
 
ובאווירה הפטריוטית התואמת את שבוע חג העצמאות, כדאי לחתום סקירה מקדימה זו עם שלושה שמות ישראליים נוספים. אור סיני מבית הספר לקולנוע בירושלים תתמודד בתחרות סרטי הסטודנטים עם "אנה" (בהשתתפות יבגניה דודינה ומיקי ליאון); הבמאי דוד וולך יהיה אורח הפסטיבל, ויועמד לרשותו מנגנון שיאפשר לו לנסות לגייס כספים לסרטו הבא "מוות במיטה". ואם לא די בכל אלה, הרי שעיריית קאן, החוששת מאיומים של ארגוני אסלאם, פנתה לפני כמה חודשים לתת־אלוף (במיל') ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, כדי שיעבד עבורה תוכנית להגנה על משתתפי האירוע העולמי הזה. כך שגם בהיבט הזה אנחנו בקאן על המפה.

יתמודד בתחרות סרטי הסטודנטים. "אנה". צילום: יח"צ
יתמודד בתחרות סרטי הסטודנטים. "אנה". צילום: יח"צ