עזבו אותכם מפורים וחנוכה, האלווין זה החג הכי טוב שקיים - נקודה. אמנם הוא לא שלנו, אבל למי אכפת, תנו לנו סיבה למסיבה ואנחנו שם. כמו תמיד אנחנו מנכסים לעצמנו את החגים האהובים של הגויים, אלו שבאמת כיף לחגוג (את חג ההודיה הם יכולים לשמור לעצמם) ומנסים להרגיש קצת חו״ל. מכשפות, רוחות ושלדים, כן, כן, אלף פעמים כן.

אז במיוחד לכבוד החג הממשמש ובא, עשינו לכם רשימה של ששת הסרטים המפחידים והמוצלחים ביותר של הבמאי טים ברטון.  טימותי ויליאם ברטון, בשמו המלא, נולד ב-25 באוגוסט 1958, בפרבר ברבנק אשר בקליפורניה. ברטון תיאר את עצמו כילד חריג ומוזר בפרבר אמריקאי, השקוע בעצמו ובעל דמיון מפותח. הוא מצא את חיי המשפחה והתיכון כנטל והעדיף לברוח מהמציאות היומיומית בעזרת צפייה בסרטי אימה. 

ברטון החל את הקריירה שלו כאנימטור ב’וולט דיסני’ זמן קצר לאחר סיום התיכון. בשנת 1982 הוציא את סרטו הראשון, “וינסנט”, שאורכו שש דקות המספר על ילד צעיר שרצה להיות וינסנט פרייס. פריצתו הגדולה הייתה עם הסרט “ביטלג’וס”.

אז כל מי שעדיין לא צפה בסרטים הקלאסיים של ברטון, ראשית תתביישו לכם, ושנית הנה ההזדמנות שלכם להתרגש, להצטמרר ולראות את ג׳וני דפ והלנה בונהם קרטר משחקים זוג נשוי בעשרות סרטים שונים.

״ביטלג'וס״

ביטלג׳וס ביטלג׳וס ביטלג׳וס, אחד הסרטים האייקונים שאיי פעם נוצרו בתולדות הקולנוע. אומנם מבחינת ויזואלית אין בו את העידון של היום, אבל למי אכפת מקצת סי ג׳י איי מכוער כשיש רשימה כזו מרשימה של שחקנים: אלק בולדווין, וינונה ריידר, ג׳ינה דיוויס,מייקל קיטון, קתרין אוהרה ועוד.

הסרט הוא סרט פרודיה על סרטי אימה אמריקאים, הופק ע״י חברת ההפקות של דיוויד גפן והופץ ע״י האחים וורנר. עלילת הסרט עוקבת אחרי זוג נשוי וצעיר אשר מתים בתאונה טרגית כאשר רכבם צולל מגשר. לאחר מותם הם חוזרים לביתם האהוב כרוחות רפאים אך לצערם משפחה ניו יורקית מזעזעת רוכשת את הבית ועוברת להתגורר בו.

זוג הרוחות האומלל מנסה בכל דרך אפשרית להפחיד את המשפחה החדשה אך ללא הועיל, בלית ברירה הם פונים למומחה ״מגרש חיים״ הלא הוא ביטלג'וס שלנו טיפוס דוחה וערמומי שמתחייב ״לעזור״ לזוג. מה יהיה בהמשך? פשוט תראו את הסרט.

״הסיוט שלפני חג המולד״

אם יש סרט שהוא חובה לצפייה בהאלווין זה הסרט הזה. למען השם הסרט הזה הוא על האלווין, מה עוד אפשר לבקש?

״הסיוט שלפני חג המולד״ הוא סרט סטופמושני מטורלל שבעצם היה צריך להקרא ״הסיוט של האנימטורים לפני חג המולד״ (ראו ערך ״הסרטים שעשו אותנו״ בנטפליקס). הסרט הוא סרט הנפשה מוזיקלי המתאר את תושבי "עיר ליל כל הקדושים" הדמיונית, החוטפים את חג המולד. לג׳ק השלד (הדמות הראשית) נמאס לחגוג את ליל הקדושים וכך במקרה לגמרי הוא מגלה את ״כריסמס טאון״ עיר מלאה בשלג אורות ושמחה, הדברים מתחילים להסתבך כאשר ג׳וני שלנו מנסה להביא את כריסמס להאלווין טאון.

״המספריים של אדוארד״

בקצרה - סיפור אהבה טרגי של ספר אימו צעיר המתאהב בבת השכן היפה, כשברקע חבריה הספורטאים מהקולג׳ מנסים לחבל בקשר. באריכות- “המספריים של אדוארד” הוא סרט קאלט משנת 1990. זהו סרט אגדה גותי המספר את סיפורו של נער בשם אדוארד שמשוחק כמובן ע״י ג’וני דפ.

בטירה גותית מבודדת מתגורר ממציא קשיש וכדרכם של ממציאים גדולים בקולנוע, הוא בורא לבסוף אדם: גבר צעיר עם שיער שחור פרוע ופנים לבנות, בשם אדוארד. אלא שהמדען מת לפני שהוא מספיק לסיים את מלאכתו, ואדוארד המסכן נותר עם מספריים ענקיות וחדות במקום ידיים.

אדוארד הבודד גר לבדו בטירה עד שיום אחד מגיעה גברת מכירות חביבה בשם פג בוגס. פג אוספת את אדוארד אל ביתה אשר בפרבר אמריקאי למרגלות הטירה, ובמקומו החדש מנסה אדוארד להתמודד עם העולם והחברה “הסאחים״.

״סוויני טוד: הספר השטן מרחוב פליט״

אחח סוויני טוד, איזה סרט מושלם. האפלוליות הלונדונית הידועה תמיד מכניסה אותנו לוייבים הנכונים, כמו כן העובדה שיש מלא שחקנים מהארי פוטר בהחלט תורמת: ״סנייפ״- אלן ריקמן, ״בילטריקס״- הלנה בונהם קרטר, ״פיטר פיטרגו״ טימותי ספול- וכמובן ״גרינלוולד״ ג׳וני דפ, כולם שם.

אם גרגרתם בהנאה מול הסדרה על ג׳פרי דאהמר אתם בטוח תתחברו לסייקו מכין העוגות הזה. צר לנו לבשר שלא מדובר בסיפור אמיתי אלא בדמות בדיונית של רוצח שהופיעה לראשונה בסדרת סיפורים בשם "שרשרת הפנינים" במגזינים העממיים "פרסומי פני" בלונדון הוויקטוריאנית, בשנים 1846–1847. לאחר מכן החלו להופיע גרסאות נוספות של הסיפור, והוא אף הוצג באותה תקופה כמחזה בלונדון.

סוויני טוד, הלא הוא ג׳וני דפ, הוא ספר בריטי מדופלם עם היסטוריה טרגית ואפלה שתחשף תוך כדי תנועה, סוויני שלנו חי עם גברת לאביט הלא היא הלנה בונהם קרטר ושניהם מנהלים את העסק הקטן שלהם.

כשהתקופה מתחילה להיות קשה כלכלית הם עולים על דרך חדשה ויצרתית להרוויח עוד קצת פאונדים ע״י שיסוף גרונם של המסופרים האומללים והפיכתם לעוגות טעימות, ״עוגות הבית״ אם תרצו. ואתם חשבתם שהספר שלכם גרוע.

״חתונת הרפאים״

"חתונת הרפאים" הוא סרט אנימציה אפלולי אשר צולם גם הוא בטכנולוגיית סטופ מושן ויצא לאקרנים בשנת 2005. בסרט מככבים ג'וני דפ והלנה בונהם-קרטר כמדבבים הראשיים, הופתענו.

אפשר לחלוטין לומר כי לסרט דמיון רב ל "הסיוט שלפני חג המולד" ול"ביטלג'וס". העלילה מתרחשת בעיירה אירופאית קודרת בתקופה הוויקטוריאנית. צעיר ביישן בשם ויקטור ואן דורט (ג'וני דפ), עומד להינשא לוויקטוריה אברגלוט. ויקטור אינו נלהב מנישואים אלו, עד אשר הוא פוגש את ויקטוריה ומתאהב בה. מרוב התרגשות בורח ויקטור ליער שם הוא עושה חזרה על נדרי הנישואים שלו ותוך כדי עונד את הטבעת על גזע עץ המזכיר בצורתו יד אדם.

לפתע אוחזת ה"יד" בזרועו של ויקטור, וכלה-גווייה בשם אמילי (הלנה בונהם-קרטר) מופיעה מתוך האדמה לבושה בשמלת כלה ומכריזה כי ויקטור, בהישבעו את שבועת הנישואין, הפך אותה לאשתו. חברים, זה הזמן למחוק את אפליקציות ההכרויות ולהתחיל להסתובב בביתי קברות.

״צ׳רלי בממלכת השוקולד״

מי לא מכיר את הסיפור על צ׳רלי בממלכת השוקולד? ילד קטן ועני שחי בבית רעוע עם משפחתו האהובה וחולם על ביקור במפעל השוקולד המסתורי לאחר שבעליו המוזר מכריז על מבצע שבסופו פרס גדול. מעבר לויזואליות המטריפה והשירים הטיפשיים והקליטים אפשר למצוא פה מסר חברתי נוקב על תרבות השפע בעידן המודרני.

"צ׳ארלי ומפעל השוקולד" הוא למעשה ספר ילדים פופולרי מאת הסופר הבריטי רואלד דאל. לספר נכתב גם ספר המשך בשם ״צ׳ארלי ומעופפלית הזכוכית״.

לאורך השנים היצירה תורגמה ל- 55 שפות ונמכרה ביותר מ- 20 מיליון עותקים ברחבי העולם. היא עובדה פעמיים לקולנוע: בכיכובו של ג'ין ויילדר בשנות השבעים ובכיכובו של ג'וני דפ ב–2005. היא עובדה גם למחזמר ולאופרה ועולם וירטואלי נבנה על פיה כולל משחקים ופעילויות לילדים. חברת נסטלה אפילו ייצרה קו של שוקולדים על שמו של ווילי וונקה, גיבור הספר הבלתי נשכח. זה הזמן להזמין מיליון ממתקים ולראות את הסרט הכי מתוק ואפל שנוצר.