אומרים שאכזבה אוהבת חברה, אז לכבוד יציאת וכישלון הסרט ״עולם מוזר״ אספנו לכם את חמשת סרטי האנימציה הכי גרועים של דיסני בכל הזמנים. 

אנחנו מבינים שזה לא נעים, והייתם רוצים לזכור רק את הרגעים הטובים והנוסטלגיים, אבל אין רע בלי טוב ואם לא נכשלים לא לומדים ועוד שלל קלישאות. אז איזה מזל שאנחנו לא אלו שמשקיעים מיליוני על מיליוני דולרים ויכולים לשבת לצקצק ולהגיד ״אנחנו לא מאמינים שהם הוציאו את הסרט הזה, מה לכל הרוחות הם חשבו לעצמם?״. כן, אז לנו יש את הפריבילגיה הזאת ואנחנו בבירור מנצלים אותה.

חברת דיסני הוציאו לאורך השנים מאות סרטי אנימציה ורק אלו המוחזקים תחת הלוגו של דיסני אנימציה נחשבים לקאלסיקות מיוחסות עם חותמת רשמית. הסטודיו הוקם כבר-1923 מה שהופך אותו לסטודיו אנימציה הוותיק ביותר שקיים בעולם, תאכלו אבק ג׳יבלי. כבר בתחילת שנות העשרים והשלושים הופקו בסטודיו סרטונים קצרים וגם כמובן הסרט הראשון האנימטיבי באורך מלא בצבע הלא הוא ״שלגיה ושבעת הגמדים״.

אז אחרי שהיללנו קצת את הישגי הסטודיו שבבירור לא מוטלים בספק, הגיע הזמן לדבר על הפיל שבחדר. בנובמבר האחרון שוחרר לאקרנים הסרט השישים, כן, וואו, של דיסני, ״עולם מוזר״, ולמרות שהסרט ניחן באנימציה סופר איכותית וסיפור שווה לב הוא הספיק להסתמן ככשלון חרוץ, בכשלון חרוץ אנחנו מתכוונים להפסד אסטרונומי של 100 מיליון דולר, אאוץ'.

במהלך סוף השבוע הראשון ליציאתו הסרט הרוויח רק 11 מיליון דולר (מכל בתי הקולנוע בהם הוקרן בארה”ב). את חמשת ימי החג סיים הסרט עם 18 מיליון דולר בלבד. למשל הסרט אנקאנטו שיצא בשנה שעברה סיים את החג עם 67 מיליון דולר ו “שנות-אור“, סרט הספין אוף של באז מצעצוע של סיפור ,שנחשב לכישלון, הצליח לגרוף 51 מיליון דולר - כמעט פי שלושה מאשר “עולם מוזר”, שתקציבו נע בין 130-180 מיליון.

האכזבה הקופתית מזכירה לנו סרט אחר של דיסני “כוכב המטמון”, שיצא בשנת 2002 והרוויח 16.6 מיליון דולר, מה שהופך את “עולם מוזר” לכשלון הגדול ביותר של דיסני ב-20 השנים האחרונות, כבוד מפוקפק.

והנה לפניכם חמשת הגדולים והגרועים:

״אטלנטיס האימפריה האבודה״ 2003    

הסרט עוסק בממלכה האגדית האבודה ״אטלנטיס״ ובבלשן ממושקף וסקרן בשם מילו ת׳אץ, אשר מחזיק בידו את המפתח לגילוי היבשת האבודה אטלנטיס ששקעה במצולות - בדיוק כמו הרווחים של הסרט הזה. מילו מצטרף אל צוות נועז של חוקרי יבשות במימון מיליונר אקסנטרי. הוא לוקח עמו את קפטן רורק ויחדיו הם יוצאים למסע מופלא בממלכה התת-ימית. הדברים הנגלים לעיניהם ברורים רק למילו שיכול לחשוף את סודה עתיק השנים של אטלנטיס ולהוביל את הצוות ליבשת החמקמקה והבוגדנית. הסרט עשה שימוש רב באנימציה ממוחשבת יותר מכל הסרטים באותן השנים של דיסני, לא שזה עזר להם. 

״כוכב המטמון״ 2002  

דמיינו את אי המטמון של רוברט לואיס סטיבנסון אבל בחלל - אז כן, זה בערך מה שהסרט הזה ניסה לעשות, ולא בהצלחה יתרה. עד עכשיו אף אחד לא מבין בדיוק מה גרם לסרט הזה להיכשל בצורה כל כך טוטאלית, בסה״כ נראה שדיסני עשו בחירות טובות מבחינת ההרכב המקצועי של הסרט עם הבמאים ג'ון מאסקר ורון קלמנטס שאחראים על הקלאסיקות "בת הים הקטנה", "אלאדין" ו"הרקולס", עם קולותיהם של ג'וזף גורדון לוויט, אמה תומפסון ומרטין שורט והפסקול של ג'יימס ניוטון האוורד האגדי. אך למרות רשימת האנשים המוכשרים האלו הסרט נחשב לאחד הכשלונות הגדולים ביותר בהיסטוריה האנימטיבית של חברת דיסני עם נזק של למעלה מ-70 מיליון דולר. כנראה שמישהו חיפש את המטמון במקום הלא נכון.

״הקדירה השחורה״ 1985

הסרט לקח 15 שנות פיתוח והוא סרט האנימציה היקר ביותר שהופק עד אז, עם תקציב מנופח של 45 מיליון דולר, מה שמוכיח שההשקעה לא תמיד משתלמת. אולי דיסני היו צריכים לחשוב מראש ששד מקריפ מהשאול שנראה כמו סאורן הוא פחות משהו שילדים קטנים ששים לראות בזמנם הפנוי, חבל שהם לא דיברו איתנו. הסרט עשה לחברה כזה בלאגן שחטיבת האנימציה כמעט עמדה בפני סגירה. למזלם, בת הים הקטנה הצילה את המצב ופתחה בתרועה את עידן הרנסנס של דיסני. אם בכל זאת אתם רוצים להחיות טראומת ילדות או לצפות בסרט בפעם הראשונה, העלילה מספרת על ילד קטן בשם טאראן שיוצא למצוא את הקדירה השחורה, לפני שהמלך הרשע בעל הקרניים יעשה שימוש בכוחה האפל כדי להשתלט על העולם. מזכיר לכם משהו? אהם אהם… שר הטבעות? במהלך המסע שלו הוא פוגש את הנסיכה אילונווי, גלודור גוזם וגורגי שעוזרים לו למצוא את הקדרה ולהשמיד אותה. בדיוק כמו שדיסני השמידו כל זכר להפקה הכושלת הזאת.

אוליבר וחבורתו

סרט אנימציה אשר צולם בשנת 1988, זהו סרט האנימציה ה-27 של וולט דיסני והוא נוצר בהשראת הספר "אוליבר טוויסט" מאת צ'ארלס דיקנס. הסרט מספר על חתול יתום, קטן וג׳ינג׳י שמחפש את מקומו בעולם - בדיוק כמו העלילה של הסרט. אומנם הסרט לא נחשב לכשלון קופתי אבל המעריצים לא היו מרוצים, במיוחד מאיכות וכמות השירים, לכן הסרט קיבל ביקורות גרועות. מה שכן הסרט גרף כ-53 מיליון דולר והוא היה אחד מסרטי דיסני הבולטים בשנות השמונים תקופה שנחשבת לכישלון בחברת וולט דיסני, וזה רק מראה לכם שכסף זה לא הכל בחיים.

מרד החיות

מרד החיות הוא סרט אנימציה שהופק על ידי חברת וולט דיסני בשנת 2004. זה היה הסרט המונפש האחרון של החברה באנימציה דו-ממדית עד לשנת 2009 עם הסרט "הנסיכה והצפרדע", ולכן גם קיבל את הכינוי ״המוות של האנימציה הקלאסית״. הסרט מספר את סיפורן של שלוש פרות המנסות להציל חווה הנתונה בסכנת סגירה. תקציבו של הסרט הסתכם בכ-110 מיליון דולרים אמריקניים. בקופות הקולנוע בארצות הברית גרף הסרט רק כ-50 מיליון דולרים, אך בסיכום הכנסותיו מכל העולם הכניס הסרט כ-104 מיליון דולרים. ובכך הצטמצם הכישלון הקופתי, הביקורות היו מעורבות, כלומר לא טובות.