הקונצרטים של תזמורת הבארוק ירושלים משמשים כשגריר ישראל בתפוצות וכמוסד לא רשמי ששומר על קשר עם הישראלים בניכר, אבל הקונצרט שיתקיים בסוף החודש ישמש גם כמדור לאיחוד קרובים, כאשר אב ובנו (צבי ולב מניקר) שמתגוררים בשתי מדינות שונות באירופה יפגשו על אדמת הקודש כשהמוזיקה המרגשת של מוצרט תאחד ביניהם.

צבי, פרופסור לצ'מבלו, פסנתר פטישים ומוזיקה עתיקה באקדמיה למוזיקה בהנובר, עלה ממוסקבה כשהיה בן שבע. בגיל 15 החל את לימודיו באוניברסיטת מוצרטיאום. עם שחרורו מצה"ל למד בקונסרבטוריון שבאקדמיה למוזיקה בציריך. 

בשנת 2016 יסד את פסטיבל "ימי מוצרט" בישראל - גרסה של הפסטיבל שנוסד ב-1997 בגרמניה. במסגרת הפסטיבל היה בין מייסדי "תזמורת מוצרט הישראלית", שעדיין פעילה ובמסגרתה שיתפו צבי ובנו פעולה באוקטובר האחרון. כעת כאמור ישתפו פעולה שוב בתזמורת הבארוק.

מזל שיש קונצרטים בארץ כדי שתוכלו להיפגש.
צבי: "אנחנו מתגוררים במרחק 700 ק"מ אחד מהשני אז קשה להיפגש לעתים קרובות, אבל אני שמח שטוב לו בשוויץ וטוב לו במוזיקה".

לב: "זו לא הפעם הראשונה שאני מנגן עם אבא, אבל אני מתרגש להגיע לארץ ולהופיע עם תזמורת הבארוק. הייתי אמור לנגן איתם לפני שנתיים, אבל בגלל הקורונה הקונצרט התבטל".

לב, שמנגן על באסון, למד באקדמיה בתל אביב ובבזל. "גם אמא שלו, אנדריאה מוזיקאית, אז היה לו ממי ללמוד", אומר צבי ולב מחזיר את הכדור לאביו. "בהתחלה הם רצו שאנגן על פסנתר וכינור, אבל לא התחברתי לזה וגם לא הייתי ממש טוב בזה. יום אחד פגשתי חבר של אבא שניגן על באסון ומייד הבנתי שזה הכלי שלי". 

כבן של שני מוזיקאים לא חשבת לרגע לפתוח במרד ולהפוך לכדורגלן?
"לא, ממש לא. אני אוהב את המוזיקה קלאסית, אבל אני עושה גם דברים אחרים, כמו קומדיה וגם מזה נהנה מאוד".

עד כמה העובדה שאתם ישראלים שגרים בחו"ל עולה בשיחות שלכם עם קולגות? האם אתם מרגישים צורך להיות סוג של שגרירים של ישראל?
צבי: "אני מתרחק מפוליטיקה, לכן רוב השיחות שלי עם עמיתים הן על מוזיקה. בכל תזמורת יש אנשים מכל הארצות ומכל המדינות והעניין הישראלי לרוב לא תופס מקום מיוחד".

לב: "אני חייב לומר שלא שואלים אותי על זה, ואם שואלים אני עונה ולא עושה מזה עניין".

בואו נעבור לדבר על מוזיקה. למה מוצרט כל כך פופולרי? יכול להיות שזה בגלל שמסחרו אותו? ואם כן, מה לדעתך היה אומר מוצרט על זה שהפכו אותו לשוקולד?
צבי: "אי אפשר לדעת באמת מה הוא היה אומר כי הוא כבר לא איתנו, אבל אפשר לנחש שהוא היה אוהב את זה כי הוא מאוד נהנה בחייו מהעובדה שהיא מוכר. צריך להבין שמסחרו את מוצרט בגלל שהוא פופולרי ולא להיפך". 

לב: "אני ממש אוהב את מוצרט ובזכות אבא הכרתי אותו כבר בגיל 3. לדעתי זו מוזיקה נצחית שתהיה איתנו עוד הרבה שנים. נכון שהקהל מבוגר, אבל ככה זה בכל העולם. יש כנראה גיל שבו אנחנו נפתחים יותר לטעמים מוזיקליים".

צבי, איזה מוצרט ישמע הקהל שיגיע לקונצרט של תזמורת הבארוק?
"הקהל שיגיע יקבל מוצרט קצת אחר. רוב היצירות של מוצרט שמחות ומז'וריות, אבל בתכנית הזו אנחנו מנגנים יצירות דרמטיות ועצובות. נבצע את הקונצ'רטו לפסנתר ברה מינור ר. 488 מאת מוצרט, אחד משיאי הליריות והתוגה של המלחין המפורסם, בפסנתר הפטישים הזהה לכלי האישי עליו ניגן ועבורו כתב מוצרט עצמו. לעומת זאת, ננגן בקונצרט יצירות משעשעות של היידן והניגוד בין הדרמטיות של מוצרט לקלילות של אז היידן תשפיע מאוד על מצב הרוח של הקהל".

כמי שמנגן בתזמורות באירופה, באיזה מקום היית שם את תזמורת הבארוק ירושלים?
"אני חייב לומר שהתזמורת הזו ממוקמת במקום טוב מאוד. אני יכול להעיד שכאשר אני מספר בגרמניה שאני בא לקונצרט של התזמורת כולם מקנאים בי".