במסגרת שורה ארוכה של אירועים שהתקיימו ברחבי העולם לציון יום השואה הבינלאומי, התקיים בשבוע שעבר (שלישי, 30/1) במרכז להיסטוריה יהודית במנהטן קונצרט ג'אז ובלוז מרגש תחת הכותרת "בלוז וחוסן". את האירוע, בו ניתן דגש על תפקידה של המוסיקה כ"אקט של התרסה", ארגנו CAM - התנועה למאבק באנטישמיות, בשיתוף עם פרויקט העתיד של Omni-American הפדרציה הספרדית האמריקאית ופרויקט מנהיגות הג'אז.

הג'אז, שמקורו בניו אורלינס כשילוב של מוזיקה אפריקאית ואירופית, מילא תפקיד משמעותי בשינויים תרבותיים רחבים בתקופת פריחתו, והשפעתו על התרבות הפופולרית נמשכת עד היום. הקונצרט נועד לספק למאות האורחים שהתכנסו באולם המופעים חוויה תרבותית-חינוכית ייחודית, הכוללת מוזיקה חיה בביצוע הרביעייה של חצוצרן הג'אז איתמר בורוכוב בשילוב סיפורים קצרים החוקרים כיצד שימשה המוסיקה את היהודים ככלי חשוב כדי לשרוד את מלחמת העולם השנייה ולהתנגד לנאצים, ולהאיר אור על החוסן היהודי במהלך השואה תוך התכתבות עם אירועי השבת השחורה בישראל. "מוזיקה היא מעשה של התרסה, דרך לרפא, דרך לשמוח", אמר בורוכוב לקהל של יותר מ-200 האורחים שהגיעו לקונצרט הייחודי.

מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות סשה רויטמן-דרטווה אמר באירוע: "לכל אחד מהנגנים היום, יכול להיות צבע אחר, וכלי נגינה שונים, אבל כשהם מתאחדים הם יכולים ליצור הרמוניה. היופי של רביעיית ג'אז טמון במשחק הגומלין ההרמוני של הכלים, הצלילים והתווים, המגלמים מסר עמוק של אחדות לעולם. המהות של הקונצרט היא לא הצבעים או הצלילים שאנו מפיקים בנפרד, אלא ההרמוניה הקולקטיבית שאנו משיגים ביחד כשאנו מתאחדים. אנחנו מאמינים שלמקצבי הג'אז וחוכמת הבלוז יש את הכוח לשנות ולהתמודד עם כל צורות השנאה. העבודה שלנו היא להביא את הג'אז ככוח מרפא לעולם". עוד הוסיף כי "למרבה הפלא, במהלך שנות השלושים המוקדמות, עם עליית הנאצים לשלטון, נגני ג'אז בברלין היו בין הראשונים שהתנגדו למשטר. הג'אז, שנחגג כמוזיקת​​החופש והמצוינות, מסמל אחדות בין מוזיקאים יהודים ואפרו-אמריקאים, משום שהוא למעשה קרא תיגר על הנרטיב הנאצי והכריז על מעמדו הטמא בעיניהם".

הקונצרט שנערך לחיזוק החוסן היהודי במנהטן (צילום: יח''ץ ארגון CAM)
הקונצרט שנערך לחיזוק החוסן היהודי במנהטן (צילום: יח''ץ ארגון CAM)

בין המשתתפים שנשאו דברים בקונצרט, ניצול השואה סמי שטייגמן. כילד ברומניה, היה שטייגמן נתון לניסויים רפואיים מבעיתים במשך שלוש שנות כליאה במחנה עבודה נאצי עם משפחתו . "התרבות הייתה חשובה מאוד", הוא נזכר. "זה נתן לאנשים, אפילו במצבים הקשים ביותר, תקווה ורצון להילחם, לא למות". דוברים אחרים כללו את המנהלים המשותפים של פרויקט אומני-אמריקן, גרג תומאס ואריה טפר, וכן המנכ"ל של הפדרציה הספרדית האמריקאית, ג'ייסון גוברמן. טפר, המתגורר באופקים, אמר: "אני אוהב מוזיקה, וצרכתי מוזיקה כמעט כמו מים, מאז היותי ילד קטן. עם זאת, אחרי ה-7 באוקטובר, במשך שבועיים וחצי לא יכולתי לשמוע את צלילי המוזיקה. כל תו בודד, היה מתוק מדי. אחרי שהאש ששטפה את רחובותינו, אחרי הכדורים, ה-RPG והטילים, לא הייתה מוזיקה, רק דממה. אבל הקונצרט מראה שמוזיקה יכולה לתת לנו כוח, כוח הרואי. השנה, אחרי ה-7 באוקטובר, אנו מרגישים את זיכרון השואה בצורה אחרת. זה יותר מהיסטוריה כואבת, ב-7 באוקטובר ראינו גם את הרוע פנים אל פנים".

כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים לקונצרט ביום שלישי נתרמו לפרויקט "חסידי אומות העולם" העולמי של Artists4Israel הנתמך על ידי CAM.

CAM = Combat Antisemitism Movement  - תנועה צעירה שנוסדה ב 2019 וכבר הספיקה להפוך לקול מוביל, פרו-אקטיבי ובועט במאבק הבינלאומי בשנאה העתיקה כלפי היהדות והיהודים. התנועה מטפחת בריתות פורצות דרך, יוזמות וקשרים עם קובעי מדיניות ברמה הגלובלית, הלאומית והמקומית, ועובדת מול מנהיגים וקובעי מדיניות כמו מושלים או ראשי ערים בארה"ב ובאירופה.

עם פרוץ אירועי השבת השחורה הקימה התנועה קרן פילנתרופיה לסיוע חירום לקהילות שנפגעו בארץ, אשר גייסה כבר למעלה ממיליון דולר למטרות קהילתיות שונות, בין השאר לטובת ימי הפוגה לבעלי צרכים מיוחדים המפונים מהעוטף, פרויקט שיקום שכונת "מישור הגפן" שנפגעה קשות באופקים ועוד.

כחלק ממאמצי ההסברה הבינלאומיים, ארגנה CAM תערוכת אמנות למען השבתו של כפיר ביבס ושאר החטופים בברלין, הפיקה את מיזם "קיר החטופים הגדול בעולם" בלוס אנג'לס, אירחה משלחת של מנהיגות מוסלמיות מארה"ב לביקור סולידריות בישראל, אירחה משלחת סטודנטים יהודים מהאוניברסיטאות המובילות בארה"ב על מנת לצייד אותם בכלים למאבק באנטישמיות בקמפוסים, וקיימה כנסים וועידות בפורט לודרדייל פלורידה ובדורטמונדט גרמניה במטרה לרתום את מנהיגי הקהילות המקומיות, מובילי דעת קהל וגם את עולם הספורט התחרותי הפופולארי למאבק באנטישמיות ובגל השנאה כלפי ישראל-  בצל המלחמה.

מנכ"ל CAM הוא סשה רויטמן-דרטווה, שהקים את מדור הניו-מדיה בחטיבת דובר צה"ל וניהל אותו במהלך המבצעים הצבאיים "עמוד ענן", "צוק איתן", חטיפת ורצח שלושת הנערים ושחרור גלעד שליט. כמו כן עמד בראש יחידת המאבק בדה-לגיטימציה של ישראל בעולם במסגרת "הקונגרס היהודי העולמי".