למה זקוקה זמרת שהפכה למטאור בזכות אלבום שביסס את מקומה בתעשיית המוסיקה, זכתה בשלושה פרסי גראמי, כבשה כל מצעד אפשרי ואפילו לקחה חלק בפסקול של "ברבי", הסרט שובר הקופות של 2023 - לפני שהיא משחררת לאוויר העולם אלבום חדש? 

המעונים האמיתיים באלבום החדש של טיילור סוויפט הם המאזינים | ביקורת
עוד לא אייקון, אבל בהחלט גיי: שחר טבוך הוא בדיוק האסקפיזם שביקשנו | ביקורת 

התשובה ככל הנראה היא אופטימיות קיצונית, או "Radical Optimism", אלבומה השלישי במספר של דואה ליפה, אשר יצא ביום שישי האחרון. את האלבום, הכולל 11 רצועות חדשות, אנו מקבלים ארבע שנים (!) אחרי "Future Nostalgia" המופתי, שהגיח סמוך להתפרצות הקורונה ומיצב את ליפה כנחמה מתוקה וכיצרנית להיטים מוכחת, ובכך גם יצר ציפיות כה גבוהות מהזמרת, שאפילו גדולי האופטימיסטים לא היו מצליחים לחזות לה סיכוי לעמוד בהן.

ספוילר: הצדק, כמו רוב הפעמים, נמצא אצל הפסימיים. ל-"Radical Optimism" מעולם לא היה באמת סיכוי לעמוד בסטנדרטים של "Future Nostalgia", שהניב להיט אחרי להיט, הציג שירי דיסקו מטמטמים כמו "Levitating" לצד בלדות יפהפיות כמו "Boys Will Be Boys", והביא אחריו שלל חיקויים והשראות - כל זה על רקע צלילי הרטרו ומוזיקת ​​הדיסקו של שנות ה-80/90 שהפכו אותו לאלבום על זמני. אם נדבר בכנות, לא בטוח שאפשר להתעלות, או אפילו לשחזר, הצלחה שכזו.  

אי אפשר להתעלות, או אפילו לשחזר. Future Nostalgia (צילום: צילום מסך יוטיוב)
אי אפשר להתעלות, או אפילו לשחזר. Future Nostalgia (צילום: צילום מסך יוטיוב)

מנגד, אם מנסים (אבל ממש חזק) שלא להשוות בין שני האלבומים, מתגלה לנו יצירה לא רעה בכלל. גם הפעם, מספקת לנו ליפה שירי "ריקוד-בכי", כלומר כאלו שאפשר לרקוד לצליליהם במועדון, גם אם התעמקות במילים שלהם עלולה להסתיים בדמעות. ברמת הטקסט, הזמרת משתפת אותנו במחשבותיה ובתובנותיה באשר לעולמות הדייטינג, הזוגיות, הפרידה, ההשלמה - וחוזר חלילה. 

"End of an Era", שפותחת את האלבום ורומזת על התחלה של עידן חדש עבור הזמרת, היא רצועת דאנס-פופ שעוסקת בהזדמנויות האינסופיות שטמונות בהתאהבות, לפחות עד ההתפכחות. אלא שבמקום ללמוד מטעויות העבר, נאמרת השורה הבאה באופן מודע לעצמו, שלא מותיר מקום לספק: "הנה היא עושה זאת שוב".  

שני השירים הבאים, שיצאו גם כסינגלים הראשונים מתוך האלבום, הם "Houdini" ו-"Training Season": הראשון הוא דיסקו-פופ קלאסי ומסונתז היטב, השני הוא יותר יורו דאנס, אך בשניהם משדרת ליפה לגברים את אותו המסר - או שתחליט מה אתה רוצה, או שתלך. 

עושה רושם שנעשתה מחשבה רבה אילו סינגלים לשחרר קודם, כי השניים הללו, בצירוף הסינגל השלישי "Illusion", רצועת דאנס פופ גדולה ונועזת, הם ללא ספק הטובים ביותר באלבום. לצדם, יש כאלו שהצליחו לבלוט לטובה וכאלו שפחות. 

ברשימת הבולטים לטובה ראוי לציין את "These Walls", שיר פרידה רך ומתוק שאומר את הדברים כמו שהם ומשלים עם המצב: "אם הקירות הללו יכלו לדבר, הם היו אומרים לנו להיפרד". מנגד, ב-"Falling Forever", זועקת ליפה מעומקי גרונה באופן שלא ניתן להישאר אדישים לו, ומוכיחה שוב שהיא לא רק מכונת להיטים, אלא גם ווקאליסטית מחוננת. 

גם "Maria", על אף נפילתו לקלישאת השיר שמוקדש לאישה האחרת, מצליח לרגש ולסחוף בפזמון כשליפה מברכת (ומקללת) את האקסית של אהובה על שהפכה אותו לגבר שהוא היום. "מריה/ אני יודעת שהלכת/ אבל אני מרגישה אותך/ כשאנחנו לבד". ב- "French Exit" הנעים והאוורירי, שמלווה בפריטת גיטרה ספרדית, מקצב תופים ולחישות צרפתיות, הזמרת מעדיפה לעזוב מבלי להיפרד, כי זה פשוט קל יותר. 

שירים שפחות מצליחים לתפוס את האוזן הם "Whatcha Doing" האיטי והיציב, בו ליפה מתלבטת אם ללכת על הבחור שהיא מחבבת אבל דואגת לאבד מכוחה. "אם השליטה היא הדת שלי/ אז אני לקראת התנגשות", היא שרה - אך הכול נשאר במקום. היציבות הולכת לאיבוד דווקא ב-"Anything For Love", שמתחיל כבלדת פסנתר נעימה, אך נהפך באמצע למין מקצב אייטיזי. יש שיאהבו את הטוויסט בעלילה, אך אצל מי שנהנה גם מבלדות וסבור כי אין מספיק מהן באלבום (ובצדק), עלולה להתקבל תחושת החמצה.

"Happy For You", שאמור להיות הגראנד פינאלה, לוכד פגיעות לא אופיינית של ליפה כשהיא מפרגנת לאקס שלה ולחברה החדשה שלו במה שמרגיש כמו השיר הכי כן באלבום, אך לצד זאת, סובל מליריקה די פשטנית ("היא ממש יפה/ אני חושבת שהיא דוגמנית"). לפחות אפשר להתנחם בביצוע המקסים שלו ב-"סאטרדיי נייט לייב", זאת לצד מערכון הפתיחה של הזמרת הכולל את מיטב הרפרנסים לקריירה שלה, החל מדולה פיפ ועד "Go Girl, Give Us Nothing".

האמת היא שהימים בהם דואה ליפה Gave us nothing מרגישים כמו מציאות אחרת. הזמרת, שהצליחה להישאר בתודעה למרות הפער הגדול בין שני אלבומיה, ממשיכה להוכיח שהיא נועדה להיות בפסגה. אפילו ששיריה אינם מאופיינים בעומק אימתני או בשלל רמזים לחייה האישיים, עליהם היא שומרת בקנאות (בניגוד לזמרות אחרות כמו טיילור סוויפט או אוליביה רודריגו), היא מצליחה לגרום לאמפתיה והזדהות.

אז נכון, נס וסטילה לא עפים עליה, היא טיפה עוכרת ישראל ולא מבינה גדולה בהיסטוריה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני (הלם, מתברר שסרטונים של שניים וחצי מסבירנים ישראלים ותגובות סטייל דגלי ישראל הם לא באמת פייט ראוי לתעמולה החמאסית). אבל עם כל זה, דבר אחד אי אפשר לקחת לה: היכולת לייצר שירים שיגרמו לכם לשים את הבעיות בצד - ופשוט לרקוד.