שלושה שבועות לפני יריית הפתיחה לסיבוב האירופי של להקת וואן ריפבליק, שאמורה להתקיים בפארק הירקון, המפיקים גיא בסר ושי מור יוסף כבר כוססים ציפורניים.



ביטול הופעתה של לורן היל - שאמורה הייתה להתקיים ביום חמישי הקרוב במסגרת פסטיבל האביב בראשון לציון - לא סייע להם להפחית את מפלס החרדה. "זה אחד החודשים הלחוצים שיש", הם אומרים. "מלבד הפקות מקומיות, יש לנו את וואן ריפבליק והבקסטריט בויז, שאמורים לנחות בארץ בהפרש של שבוע".



אתם לא חוששים שהם יעשו כמעשה לורן היל ויבטלו ברגע האחרון?
"עם הבקסטריט בויז אין חשש כזה, כי הם מעריצים נלהבים של ישראל ונרגשים להגיע לכאן. בזמן מבצע צוק איתן הם חיכו עד הרגע האחרון, ורק בגלל הנחיות פיקוד העורף הודיעו על ביטול. ברגע שהסתיים המבצע הם הודיעו על חידוש התאריכים והמופע. וואן ריפבליק פותחים כאן את הטור האירופי, אז כדי שלהקה תבטל צריך להתרחש משהו דרסטי. בלבו של כל מפיק יש חשש ממה שעלול להשתבש בצד הפוליטי והמדיני. אומנם הקהל מקבל את כספו בחזרה, אבל המפיק לא רואה את העלויות שהשקיע בפרסום ובספקים ובזמן – חצי שנה בממוצע. הסיכונים גדולים".



אפשר להניח ששתי הלהקות נמצאות תחת לחץ לא להופיע בישראל.
"כל אמן כזה מושפע מהמצב הפוליטי. גם רוג'ר ווטרס שמתערב בכל דבר ושולח מכתבים נמצא ברקע. לבקסטריט פתחו דף בפייסבוק לפני יומיים, עם תמונות מזעזעות וכיתובים שמאשימים את צה"ל בפשעים. דיברנו עם היח"צ בחו"ל ועשינו עבודת הרגעה. גם את וואן ריפבליק תוקפים במיילים. אנחנו מניחים ששבועיים לפני המופע ההתקפה תעבור לפייסבוק".



איך אתם נערכים להתמודד עם סכנת הביטולים?
"אנחנו עובדים עם עמותות שעוסקות בהגברת המודעות למדינת ישראל, מפעילים קשרים ולחצים מצדנו. יש המון יהודים שנמצאים בעמדות מפתח בתעשייה והם לוחשים את מה שצריך ללחוש למי שצריך ללחוש. אנחנו משתמשים בכל האמצעים, כולל לשלוח חומרים משלנו שמסבירים את הצד שלנו, כולל להראות שחלק מהתמונות הן עיבוד פוטושופ, או תמונות שהגיעו מאזורי קרבות בעולם".



לא הרבה גבות הורמו לאחר הביטול של היל. הוא פשוט לא היה כל כך מפתיע. ככל אמן בינלאומי שמתכנן להופיע בישראל, גם היל קיבלה מסרים רבים מארגונים פרו־פלסטיניים שקראו לה לבטל את המופע ולהחרים את ישראל.



"אנחנו מודאגים לשמוע שאת מתכננת להופיע בישראל, זאת למרות מדיניות האפרטהייד ודיכוי העם הפלסטיני", כתבו לה חברי ארגון BDS. "הופעה בישראל היום שקולה להופעה בדרום אפריקה בזמן שלטון האפרטהייד".



אחרים הוסיפו: "ישראל משתמשת בהופעות אמנים כדי לזכות בלגיטימציה למדיניותה. אנו מפצירים בך, כאישה שחורה וכאמנית מצפונית, שלא לסייע לפשעיה ".



במסר למעריציה בדף האינטרנט שלה, כתבה הזמרת: "כוונתי הייתה להופיע בתל אביב וברמאללה. ארגון ההופעה ברשות הפלסטינית התברר כאתגר קשה. רציתי להביא את ההופעה שלנו לחלק הזה של העולם, וגם לקדם את הצדק והשלום. החלטנו לחפש דרך אחרת להביא את המוזיקה לכל אוהדי באזור".




"רוג'ר ווטרס מתערב בכל דבר". צילום: רויטרס


הכל יותר רגיש

החרם התרבותי על ישראל, שאותו מובילים הארגונים הפרו־פלסטיניים והזמר רוג'ר ווטרס, התומך בארגון BDS, קורא לאמנים שלא להגיע להופעה בישראל כמחאה על הפעולות שביצעה בעזה. לעתים הקריאות הללו משיגות את מטרתן. האחרונה הייתה שינייד אוקונר, שביטלה את הופעתה שתוכננה לחודש ספטמבר.



ארוכה עד מאוד רשימת הביטולים ממניעים פוליטיים: הגיטריסט קרלוס סנטנה, גיל סקוט הרון, נטשה אטלס. וגם ג'לו ביאפרה, מנהיג להקת "דד קנדיז”, הראפר האמריקאי טאליב קוולי, קאט פאואר והזמר־יוצר האמריקאי דבנדרה בנהארט. חלק מהאמנים מספרים על איומים מפורשים על חייהם, כמו למשל במקרה של זמר הרוק האמריקאי אריק ברדון, שהיה אמור להופיע עם תיסלם ב־2013, אך ביטל בשל "סכנה ממשית לחייו", לדברי המנהלת האישית שלו. איומי החרם אינם חדשים: לפני חמש שנים ביטל אלביס קוסטלו את הופעתו בישראל.



לא רק איומי החרם מביאים לביטול הופעות, גם המצב הביטחוני. בקיץ האחרון בעקבות צוק איתן, ביטלו שורה ארוכה של אמנים את הופעתם לאחר שפיקוד העורף אסר על התקהלות. בין הביטולים: ניל יאנג, לנה דל ריי, להקת אמריקה, צ'יק קוריאה, פול אנקה ואחרים.



"אחרי צוק איתן הכל יותר רגיש", אומר גורם בכיר בתחום. "ולראיה, באופק אין דברים גדולים. אומנם הגיע רובי ויליאמס ויגיעו וואן ריפבליק, אבל אלה לא אמנים מהאיי ליסט. תראי מה היה כאן בקיץ בחמש השנים האחרונות: רד הוט צ'ילי פפרז, מדונה, רולינג סטונס, דפש מוד ואפילו ניל יאנג שלא תכנן לבטל. אלו היו הופעות שלא מובן מאליו שמגיעות לישראל. אבל הקיץ הזה יהיה שונה והוא לא נחשב חזק במוזיקה הישראלית".



מה צפוי בהמשך?
"ביטול כמו של לורן היל, למרות שהיא לא בטופ של המוזיקאים בעולם, הוא לא רק עלבון כלכלי. הוא לא טוב לישראל בקרב אמנים בעולם. צריך להוריד את הראש ולתת לצונאמי לעבור. לפעול בשקט כדי לא לייצר תחושה שאנחנו לא מודעים ולא מבינים מה קורה. לעשות עבודה דיפלומטית ולחכות לקיץ הבא".



אבל בינתיים, למרבה השמחה, ישנם מוזיקאים שלא מתרגשים מהלחצים. למשל ויליאמס שהופיע בפארק הירקון על אף האיומים. כרגיל, לפני כל הופעה של אמן מסדר גודל כזה, פרסם רוג'ר ווטרס מכתב פתוח שבו הוא קורא לו שלא לדרוך בארץ: "החלטתך להופיע בתל אביב הנה הבעת תמיכה בנתניהו ובמשטר שהוא מנהיג במסגרת מדיניות גזענית ורצחנית". מכתבים ברוח דומה הוא כתב לרולינג סטונס, לאלישה קיז, לאלן פרסונס ולניל יאנג, אולם אלו לא שעו לדבריו.



ווטרס עצמו הופיע בישראל בשנת 2006, בנווה שלום. לדבריו, הוא הגיע למסקנה שתנועת BDS - שנוסדה ב־2005 על ידי פלסטינים וראשי המאבק נגד האפרטהייד, ותומכת במאבק לא אלים שכולל חרם על ישראל - היא הדרך הנכונה לסיים את הכיבוש.