"גדלתי בבית דתי, אבל מגיל 13 עד גיל 23 לא עניין אותי בכלל כל מה שקשור בדת או ברוחניות. 'מרכבות האלים', ספר שקראתי בגיל 23, גרם לי להתחיל לחשוב קצת על הקיום האנושי ועל המסתוריות שלו. אם אני לא טועה, הספר בסופו מנסה להוכיח שחייזרים בראו את האדם".


הדובר: הזמר והיוצר רועי לביא (37), שגדל בבית דתי, יצא בשאלה, היה חבר בלהקת הרוק "התבלינים", אבל משהו בכל זאת היה חסר לו בתבלין הזה שנקרא חיים, והוא חזר לחיק הדת.

לאחרונה שחרר עם להקת The Good  Guys את הסינגל "היום שהציניות הרגה את הרגש", ויש לו בטן מלאה נגד הציניות בכלל והציניות הישראלית בפרט.

"אחרי שסיימתי לצחוק, ואחר כך להתעצבן, פשוט נשארתי עם השאלות, והתחלתי מסע חיפוש בכל מקום אפשרי, חוץ מהיהדות. באותה תקופה גרתי בפלורנטין, והסתובבו שם חבר'ה של הארי קרישנה שנראו לי מאוד נחמדים. התחלתי להסתובב איתם, עד שגיליתי שיש להם כמה דברים דומים ליהדות, שממנה ברחתי. אז גם להם אמרתי שלום ולא להתראות.

"אחרי זה התחברתי ליהודים המשיחיים, שמאמינים בברית החדשה ובישו. אבל גם שם לא מצאתי תשובות שמניחות את הדעת. ואז הגעתי לחוברת 
שנקראת 'מדע ותורה'. עד לאותו הרגע, הייתי בטוח שאין שום קשר בין מדע לתורה. אבל מתברר שיש קשר עמוק ביניהם. כאן הוכח לי שהתורה היא אמת לאמיתה וצריך לשנות הרגלים בשביל זה. אני זוכר את הפעם הראשונה שהנחתי תפילין אחרי כל כך הרבה שנים שלא נגעתי בהן. זה היה לי כל כך מוזר, שבמקום להגיד 'שמע ישראל', פשוט הלכתי לפסנתר לנגן. עם הזמן התקרבתי לתורת חב"ד, שחשפה בפני את פנימיות התורה ומסתרי נפש האדם".
 


ועכשיו, במקום לשיר רוק, אתה שר על הציניות שהרגה את הרגש.
"בכל הזמן הזה של תהליך החזרה בתשובה, תמיד היו אנשים מאד ציניים מסביבי, שניסו לקרר אותי מכל התהליך. זה בדיוק מה שציניות נועדה להיות: לקרר את האדם מכל מה שהוא רוצה ומחליט לעשות. בעיקר בדברים שקשורים באהבה בין אנשים, חסד חינם וחיפוש האמת".

אני מבין שאתה לא נמנה על מעריצי "גב האומה".
"שלא תבין אותי לא נכון, הומור זה דבר נהדר, ואפילו מצווה מהתורה, אבל ציניות זה לא הומור. ציניות זה מלשון צונן ומקרר. ציניות זה להטיל ספקות. ציניות זו לפעמים רשעות מחופשת להומור. בעזרת ציניות אפשר להכפיש אנשים ואפילו קהילות שלמות. אפילו לקראת השואה, הנאצים הרשעים השתמשו בקריקטורות ציניות כדי לעורר נגד היהודים. והיום בתוך העם שלנו, מגזרים שלמים יורים חצי ציניות לעבר מגזרים אחרים. אפילו בפוליטיקה". 

לא נאיבי לחשוב ששיר יכול להפיץ אהבת חינם?
"אפילו השאלה שלך היא שאלה צינית. למה נאיביות היא מילה גסה? ובטח שאני חושב ששיר ומוזיקה בכלל יכולים ועוזרים בפועל להפצת אהבת חינם. דוגמאות לא חסר: מהביטלס עד בוב מארלי ועוד רבים אחרים. כתבתי את השיר בעקבות הרצח המזעזע במצעד הגאווה בירושלים, ואחר כך רצח אופי שעשו למגזר שלם, וכל אותה שנאת חינם שנגרמה בעקבות כך. החלטתי שזה השיר הכי נכון לתקופה הזאת". 

מדוע התעקשת להוציא את השיר דווקא בחודש אלול? 
"חודש אלול מתאפיין בחשבון נפש וחזרה בתשובה. חלק חשוב בחזרה בתשובה זה לחזור להיות רגישים יותר. הדרך לכך היא להסיר את קליפת הציניות מעצמנו. כולי תקווה שנזכה כולנו לעשות חשבון נפש אמיתי, ולהתחיל לקבל ואפילו לאהוב את השונה מאיתנו, גם אם הדעה שלו שונה לחלוטין מהדעה שלנו".