האודישן שלה ב"כוכב נולד" 10 כבש את השופטים ואת הצופים בסערה.



"את מהפנטת", אמר לה צדי צרפתי. "אני צריכה להתאושש", אמרה מירי מסיקה. משהו בחיוך, בעיניים הנוצצות, בקסם האישי. התאהבנו בלי להבין למה.


מסלול חייה של רות נודלמן (30) אינו שגרתי עבור בת המגזר הדתי.



השפעותיה המוזיקליות רבות ומגוונות: החל מהקונצרטים בהם ניגנה בפסנתר מגיל חמש, עד לקלטת הרוקנרול המכוננת של אחותה שמצאה כילדה; מהחזן עם הקול העוצמתי בבית כנסת, עד לשירי משוררים ולתרבות המערבית, שאליה נחשפה בהמשך. כל אלו באים לידי ביטוי באלבום הבכורה של נודלמן, "קווי מתאר", שהפיק דודי לוי ואשר הממון להשקעה בו גויס בהדסטארט.



ראיתי את האודישן שלך ב"כוכב נולד". סירבת שם להגדיר עצמך כדתייה. זה בא מדחיית הדת בחברה החילונית?
"תודה על השאלה. זה עזר לי לברר עם עצמי את השאלה הזאת. ההגדרה דתייה לא מרגישה לי מבפנים ההגדרה שלי. פשוט מאוד. אין לי דבר רע נגד המילה הזאת, ובסתר לבי אני מייחלת לרגע שארגיש שבלב שלם זכיתי להרגיש שלמות עם ההגדרה הזאת. גם את ההגדרה זמרת לקח לי זמן לרכוש ולהשיג. לא להרגיש שזו התיימרות, או חוסר כנות, להגדיר עצמי ככה. הייתי צריכה לעבור עם עצמי דרך, ניסיון, וכן, גם פדיחות וסיטואציות לא קלות כדי לנכס לעצמי את התואר הזה. אני לא באה כחלק מקהילה דתית, ואת גיבוש זהותי הדתית אני רוכשת לבד ורוקמת שלב אחר שלב. מה גם שחיצונית התלבשתי כך שמזהים אותי כדתייה אחרי תהליך ארוך של גיבוש וחיזוק פנימי. זה לא איזה קטע או טייטל, שאתה מלביש על עצמך יום אחד וזורק יום אחרי. תמיד פחדתי שאהיה מזוהה עם המילה, ואז, כנגזרת, היא תחייב אותי למעשים מסוימים שאני עוד לא שלמה איתם. חשוב לי לעבור תהליך אמיתי ואינדיבידואלי. אני גם מרגישה שאם אני מכריזה על עצמי דתייה, יש לי אחריות מסוימת על המגזר הזה, כי יראו אותי כמייצגת ציבור מסוים".



אז במקום שומרת מצוות, את מכריזה על עצמך שומרת מתנות?
"אני פוחדת לעשות את הדתיות על אוטומט. זה הרי דבר כל כך חי וכל כך דינמי. זאת תורת חיים. אבל ברגע שהיא ממיתה אותך, כנראה שהבנת משהו לא נכון. אני רוצה להזכיר לעצמי שכל המצוות וההלכות הן בעצם עצות טובות. הן מבטיחות חיים מלאי משמעות, שמחת אמת, גם כשהן נשמעות הכי מעצבנות בעולם. הן מתנות מהבורא אלינו, על מנת שנחיה חיים מלאים ונהיה נוכחים בזמן ובבחירה חופשית בכל רגע. פירוש המילה קדושה הוא ייחוד. אני מקדישה למישהו שיר, גבר ואישה מייחדים עצמם זה לזה וכו'. אני גורמת למציאות להיות מיוחדת עבורי דרך המצוות. הן לא צרור ציוויים מפחידים שמכבידים עלינו את החיים. כדי להזכיר לעצמי את זה, השתמשתי בביטוי שומרת מתנות".



מתחת לחופה אמרת ש"אלוהים הוא רומנטי". למה התכוונה המשוררת?
"הקדוש ברוך הוא אוהב אותנו, רוצה בטובתנו תמיד. הרגשתי את זה באופן בולט כמה פעמים בחיי. בראשן - ההיכרות עם נתאי, אישי אהובי. איך שהקדוש ברוך הוא סובב את הדברים, פתח דלתות וליווה אותנו בכל תהליך הנישואים, זה היה מעל הטבע. באמת בלתי מוסבר. אלוהים, לעניות דעתי, הוא רומנטי. הוא אינו דמות זועפת, מעניש. כל מי שקרא שיר השירים, מבין שהאהבה הזאת היא הדדית, ולפעמים, כשהלכות נשמעות מעיקות ונוגעות לכל פרט הכי קטן בחיים, צריך לזכור שזה ביטויי אהבה".



איך החברה הדתית מקבלת את שירתך?
"אני לא שרה מתוך מגזריות. אני מרגישה מוזיקאית שבאה מהישראליות ושרה לישראליות. אני מרגישה בה, בראש ובראשונה, מוזיקאית ולא מייצגת מגזר. יש פה התבוננות קודם כל בטיב המוזיקה, בתוכן שלה, ורק אחר כך הוספת הרובד של מי אני. החברה הדתית מדהימה בעיני. העומק שלה, המוסריות, האומץ שלה להיות פתוחה לאחר. אני מדברת על הדתיות האמיתית. אני רואה את זה במו עיני. אלו אנשים עם טוב לב חברתי ענק, שרואים עצמם שייכים לעם ודואגים לשלומו בכל יום. וזה בא לידי ביטוי במוזיקה שלי. החיים של ימי החול, ההתעסקות בעולם הזה יחד עם רצון להשכין שכינה בתוכם. זה במוזיקה שלי. זה במחשבות שלי. ובגלל זה אני חושבת שדווקא יש התעניינות ופידבק חיובי מחברה זו, שעבורה שילוב זה הוא אחד מאבני היסוד".



מתברר שגם המגזר החילוני מחבק אותך. עיין ערך כוכב נולד.
"ציפיתי לזה לאור העובדה שאני לא נשמעת דתייה. אני לא שרה פסוקים. בנוסף, הלחנים שלי מורכבים ומושפעים מג'אז, רוק, אינדי וז'אנרים שכל חילוני מעמיק יוכל להתחבר אליהם. למדתי מוזיקה במוסדות חילוניים, התערבבתי בחיים עם קבוצות שונות בחברה הישראלית".



אני מניח שהאלבום החדש פונה לכולם. איך הייתה העבודה עליו, תוך כדי שני הריונות?
"האלבום נקרא 'קווי מתאר', כי הוא קווי המתאר שלי - ניסיון להכיר אותי טוב יותר, להכניס אנשים לעולם שלי. הפיק אותו דודי לוי. לבקשתו של דודי, פרסתי בפניו את כל השירים שכתבתי אי פעם, מהתקופות הכי חשוכות ועד לתקופות היותר מאירות. הכל שם. הכל חשוף. דודי לא מוותר ומבקש לשמוע גם את השירים הגנוזים. אחרי קרוב ל־70 שירים, מצאנו סדרת שירים שמתאימים להיות אלבום אחד. 11 שירים. שנתיים של עבודה, ותוך כדי – הריון, לידה, הריון, צוק איתן ולידה שנייה, שזורה עם שחרור האלבום. האחד מטעין את השני. ראשית ואחרית נפגשים, ולי, סוף סוף, יש מקום ביניהן".