הכל התחיל לפני כשנתיים. אלי גרינפלד, מנהל פסטיבל העוד, פנה לקורין אלאל עם הצעה מפתיעה: להלחין את ספר קהלת.



יש אישור רבני לעניין, אמרו לה, והיא התלהבה וצללה פנימה, אל הטקסטים התנכיים שמעולם לא הכירה. זה היה רגע לפני חתונתה עם בת זוגה, רותי. "התכוננתי לזה כמו שלא התכוננתי בחיים לשום דבר", אמרה בראיון שערכתי עמה סמוך למועד הפסטיבל.



בחדר העבודה שלה במושב גנות היא העתיקה את הפסוקים ואת פירושם למחברת גדולה. אחר כך הניחה את הדפים בצד, הרכיבה את האוזניות והדליקה את המיקרופון. לבד, רק היא וספר הספרים.

"הרגשתי שאני נמצאת קרוב לשלמה המלך. ממש פיזית לידו, באקלים של אז", אמרה אז. "לעומת מה שקראתי על שלמה המלך, שהיה דמות אפלה, לא ברורה וחשוכה, הרגשתי איך בוקע מתוך הספר אור חזק שנובע מהחוכמה ומהשמחה שלו. ראיתי את האור הגדול והבנתי אותו, וכשהלחנתי ידעתי כל מה שהולך לקרות, חמישה מהלכים קדימה. הלחנתי את הכל בפעם אחת, וזהו. שמרתי את ההקלטה וכיביתי את המכשיר. לא שמעתי ולא רציתי לשמוע".
 

התוצאה: מוזיקה אלקטרונית המשולבת במוטיבים אוריינטליים ומלווה את הטקסטים העמוקים ומלאי המשמעות. לרגעים אלאל מדברת את המילים, כמו ראפ נעים. לפעמים מפליאה בשירה, וקולה נוסק אל על. המעברים משתלבים זה בזה ויוצרים תחושה תנועתית, כמעט אינסופית. 
 
כיום, שנה אחרי ההופעה ההיא, משיקה אלאל את האלבום המיוחד הזה בהופעה מיוחדת שתתקיים בחמישי הקרוב. "אם חשבתי להקליט את ההופעה ההיא וליצור ממנה אלבום, חזרתי בי", היא אומרת. "אחרי מחשבה החלטתי שלא יהיו רצועות באלבום, אלא שיר אחד – 54 דקות אורכו. הזמנתי נגנים לאולפן שלי, והקלטתי את האלבום מחדש בטייק אחד". 
 
צריך אומץ רב להוציא אלבום כל כך שונה ממה שאנחנו רגילים ומכירים.

"זה נכון, אבל הרגשתי שאני חייבת להביא את זה למקום שהוא הקרוב ביותר למה שאני חושבת שצריך להיות. ואיך שאני מאמינה שכדאי שאנשים ייכנסו אליו: כמו סרט שמדבר בשפה אחת". 

מה גילית על שלמה המלך, כלומר קהלת, שלא ידעת עליו לפני שנה?

"הבנתי כמה הספר הזה חשוב לנו. 'קהלת' נותן לנו את הדיפולט לסוגי האנשים שהיו פעם, יש היום ויהיו תמיד, והוא עושה זאת בצורה מדהימה. 'קהלת' גורם לאדם להיות חכם יותר, ובעיקר לא לפחד לעשות את מה שהוא מאמין בו". 
 
גם את האלבום הזה, כמו את כל עיסוקיה האחרים, עושה אלאל לבד, אחרי שהשתחררה מזמן מכבליהן של חברות התקליטים. "הקול שלי היה שלהם. לא יכולתי לעשות שום דבר בלי אישור שלהם", היא אומרת. גם על חברת הפקות ויתרה. "הם היו אומרים לי שאם אין לי שיר חדש, לא יהיו הופעות. אז הייתי אומרת להם: 'אני לא רוצה שיר חדש, אני רוצה הופעות'".
 
בת זוגה, רותי, היא המנהלת האישית שלה. "זה שהיא איתי כל היום, עושה את הכל פשוט יותר", סיפרה. "אבל היא מתלוננת שיש לה המון עבודה". 

בנה עומר הוא זה שחשף אותה לרזי התורה, כשלמד את המקצוע בבית הספר היסודי. "השפה התנכית הייתה סודית בשבילי", משתפת מי שעלתה לארץ בגיל 8. "התחלתי להבין תנ"ך רק בתיכון, כי עד אז נאבקתי ללמוד את העברית הרגילה, המדוברת". 
 
דווקא בזמן שהשתתפה ב"האח הגדול - VIP", כשנאבקה בשיעמום וחיפשה להעביר את הזמן, לקחה אלאל לידיה ספר תנ"ך והתחילה לקרוא תהלים. אחרי שחזרה הביתה הרגישה שמשהו חסר, והמשיכה לקרוא את הספר גם בביתה. זה לא הוביל לחזרה בתשובה, אבל הביא לה את ההבנה המנחמת שיש אלוהים. "הבנתי למשל שלא הכל תלוי בי, אז שחררתי, ועכשיו אני רגועה ולא דואגת", היא אומרת. "הבנתי שאתה יכול לתכנן, אבל בסוף הכל קורה בדרכו".

קורין אלאל שרה קהלת, מופע השקה חגיגי, 15.10, חמישי, 21:00,  מרכז ענב, גן העיר, תל אביב