לא כל אחד יכול להתהדר בתואר "הפייטן של המדינה". אליה והב דווקא יכול, כי הוא האיש שקטף את המקום הראשון בריאליטי על ערוץ 20, הלא הוא ערוץ המורשת.



אליה, תימני במוצאו, החל את דרכו כפייטן בבתי הכנסת בירושלים. "בגיל שמונה דוד שלי נתן לי קלטת של החזן והפייטן הדגול יחיאל נהרי", הוא משחזר. "בפעם הראשונה שהאזנתי לזה, התאהבתי בקולו, בסגנון המוזיקלי ובמנעד המרגש שלו. פשוט התמכרתי, וכל היום האזנתי לקלטת. אפשר לומר שיחיאל נהרי העניק לי חלק גדול בשירת הפיוט. למדתי ממנו המון. הייתי מתחקה אחריו בשירה, ובהמשך, עוד בצעירותי, גם הוזמנתי להופעות איתו. לשמחתי זה נמשך גם היום".



והב הוא בעל מנעד ווקאלי מיוחד, ולו ידע נרחב ומעמיק בתורת המקאמים. עם השנים הוא צבר קהל מעריצים, שהלך וגדל מהופעה להופעה, עד שהצטרף השנה לנבחרת הפיינליסטים של תוכנית הריאליטי "הפייטן של המדינה", שם, שבוע אחרי שבוע, סחף אחריו את הצופים, לצד חבר השופטים - אביהו מדינה, דוד ד'אור, קובי אפללו ויחיאל נהרי - עד לזכייה בתואר הנכסף.



מהי תורת המקאמים?
"תורת המקאמים היא תורה מרתקת ועמוקה מאוד. ההגדרה המקבילה למקאמים זה סולמות. השוני בין המקאמים למוזיקה הקלאסית הוא שבמוזיקה הקלאסית המרחקים בין סולם לסולם תמיד יהיו בין חצי טון לטון; בעוד שבמקאמים יהיו פעמים של מרחקים של רבעי טון. זו הייחודיות של תורת המקאמים. המקאמים עצמם מורכבים מתווים וצלילים ברבדים שונים שבאים מהמוזיקה הערבית. קיים מגוון רחב של מקאמים שונים - שמחים, עצובים, שקטים, קלילים ומרגשים. אנחנו, הפייטנים, משלבים אותם בפיוטים ובשירי התפילה. אני אישית מאוד מחובר למקאם 'סבא', שהוא שקט־עצוב, מה שמוגדר היום כ'בכייני', אך אותי הוא מרגש במיוחד".



איך היה לזכות ב"הפייטן של המדינה"?
"חוויה מדהימה ומאתגרת. לקטוף את המקום הראשון ולקבל הכתרה כזאת, זה לא מובן מאליו. תודה, בראש בראשונה, לאבא בשמיים, וכמובן לחבר השופטים הנכבד על הבחירה. מתברר שהרבה אנשים ראו את התוכנית, מזהים אותי ברחוב ומפרגנים. זה מחמם את הלב. מה גם שהביקוש להופעות, לא רק לקהל הדתי, עלה והתגבר ברוך השם".



בימים אלו מוציא והב את "אותי אוהב", סינגל חדש מאלבום הבכורה. מדובר בפרי שיתוף פעולה של והב עם המוזיקאי והיוצר אודי דמארי, שכתב והלחין שיר תפילה אוניברסלי.



"אודי השמיע לי את השיר כשבאתי לבקר אצלו באולפן", מספר והב. "בפעם הראשונה ששמעתי את השיר, הרגשתי שהשיר נכתב במיוחד עבורי. התחברתי למילים וללחן, לא חשבתי פעמיים וישר ביקשתי ממנו באותו הערב לעשות סקיצה. כבר באותו השבוע הזמנו נגנים והתחלנו לעבוד על העיבוד שיצא. הקהל מאוד מתחבר לשיר ולמסר שלו. שיר שמדבר על אמונה בין אדם לאלוהיו. גם כשכואב, צריך להמשיך, להתחזק ולהאמין באבא שבשמיים, כי רק הוא מסייע ויודע מה תחושות לבך. רק תפנה אליו ותבקש".