המלחינה והמנצחת נורית הירש גרפה הרבה פרסים ותארים ב־72 שנותיה. בקרוב היא תזכה להכניס עוד תואר לקורות החיים המרשימים שלה: פרס ישראל בתחום זמר עברי ואמנות עממית.



אתמול התקשר שר החינוך נפתלי בנט להירש ובישר לה על הזכייה בתואר החשוב. בכך אישר השר את המלצת ועדת הפרס בראשות ד"ר נתן שחר. חברים נוספים בוועדה היו הזמרים קורין אלאל, שולומי שבת ופרופ' שלום צבר.



הירש, ילידת תל אביב, היא בעלת השכלה מוזיקלית נרחבת. היא בוגרת האקדמיה על שם רובין, למדה פסנתר אצל אלכסנדר בוך, קומפוזיציה אצל מרדכי סתר, יחזקאל בראון ויצחק סדאי, תזמור אצל נעם שריף וניצוח אצל לסלו רוט.



כבר מגיל צעיר עסקה לפרנסתה במוזיקה. בין היתר הייתה הפסנתרנית של תיאטרון החמאם ביפו, פסנתרנית הבית של תיאטרון הבימה, פסנתרנית מלווה של רביעיית מועדון התיאטרון וגם ליוותה בנגינה זמרי אופרה ישראלים.



היא המשיכה את לימודיה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס במקצועות מוזיקה לסרטים, מוזיקה בת זמננו ומוזיקה אלקטרונית. כמו כן היא למדה בניו יורק קומפוזיציה אצל המלחין דלוג'ויו.



הירש הלחינה כ־1,500 שירים, בהם "עושה שלום במרומיו", "בשנה הבאה", "פרח הלילך", "בפרדס ליד השוקת", "ללכת שבי אחרייך", "בלדה לשוטר אזולאי" ו"אתה לי ארץ".



היא ייצגה את מדינת ישראל בפסטיבלים רבים בעולם כמלחינה, מתזמרת ומנצחת. בשנת 1973 זכה שירה "אי שם" במקום הרביעי בתחרות האירוויזיון בלוקסמבורג. בשנת 1978 זכה שירה "אבניבי" במקום הראשון בתחרות האירוויזיון בפריז.



הירש לא הסתפקה בתחרויות זמר ועשתה חיל גם במסך הקטן. היא כתבה מוזיקה להצגות ולסדרות טלוויזיה רבות ובהן "קרובים קרובים", "פרפר נחמד" ו"הבית של פיסטוק", בכיכובו של ספי ריבלין ז"ל.



במרוצת השנים יצרה הירש רפרטואר חדש לילדים - כמה מאות שירי ילדים שהפכו לנכס צאן ברזל בגנים ובבתי הספר.



בנימוקי ועדת הפרס צוין כי "הירש היא מהמלחינות הבולטות והמוכשרות של הזמר העברי. פעילותה המוזיקלית של הירש התמקדה בהלחנת שירים ופזמונים ופס הקול של מדינת ישראל שזור בשיריה. את בחירת התמלילים היא עשתה תוך כבוד למחבר המילים ולשפה העברית".



בשיחה עם הירש אחרי ההודעה המשמחת היא נשמעה נרגשת במיוחד ולא לגמרי מעכלת את גודל הבשורה. "אני שמחה מאוד ונרגשת לקבל את פרס ישראל. אומר לך, למען האמת, בגילי כבר לא האמנתי שאזכה לרגע הזה", היא אומרת בחיוך.



מה עבר בראשך כששר החינוך התקשר?
"זה היה מוזר. לא עיכלתי שנפתלי בנט מתקשר אלי ומברך אותי על הזכייה. זה היה מרגש מאוד".