"231". זה השם הבלתי שגרתי שבחר הזמר רמי פיינשטיין להעניק לאלבומו השלישי שיצא לאחרונה. "זאת המחווה שלי ל־231 האנשים שהשתתפו במימון האלבום באמצעות האתר ג'אמפסטארטר", הוא מסביר. "בכל שיר באלבום יש גרעין של מציאות פלוס תוספות מהדמיון שלי. אני זמר שמספר סיפורים בשירים שלו".



אתה שר ב"רק אנחנו" על חתונה פרטית. גם זה היה אמיתי?


"לגמרי. יש כאן ניסיון לצאת נגד תעשיית החתונות, השואבת ומרוששת, ונגד המסגרת הרבנית, שלא בהכרח מייצגת את תפיסת העולם שלנו. כמו השירים האחרים באלבום, גם השיר הזה לקוח מהחיים".



מעבר למידת פרסומו, זכה פיינשטיין למפיק מוזיקלי מליגת־העל. "יוסי פיין הוא מהטופ של הטופ, מבכירי המוזיקאים שיש לנו, אחד שעבד עם שמות כמו לו ריד ודיוויד בואי", נפעם פיינשטיין. "העבודה איתו הייתה שיעור מאלף והיה לנו חיבור חזק. אצלו באים לביטוי החיוך והכיף בתוך הגרוב, תוך שהוא מראה שהוא יודע להקשיב למוזיקאי כמוני, שהוא פחות מנוסה ממנו".



בין נגני האלבום נכלל גם הצ'לן הוותיק יובל מסנר. "יובל גר קומה מעלי", מספר פיינשטיין. "הוא הגיע לאלבום ממפגשים בחדר המדרגות ותרם מהניסיון הרב שלו".



פיינשטיין (39) בא ממשפחה של משוררים בארצות הברית ("אני קורא בחיל ורעדה את מה שהם כתבו") ואביו המנוח, מרנין פיינשטיין, היה פרופסור להיסטוריה יהודית ולספרות עברית שגם כתב מחזות. הוא תל אביבי שגדל בשערי תקווה, מעבר לקו הירוק, ובעקבות זה "מתנגד לחרם תרבותי מכל סוג שהוא".



בתום שירותו הצבאי כקצין חינוך, סיים פיינשטיין באוניברסיטת בר־אילן בהצטיינות יתרה לימודי תואר ראשון בסוציולוגיה ובהיסטוריה של עם ישראל. לדבריו, רגע לפני שפנה למסלול ישיר לדוקטורט, החליט לתת צ'אנס לחיידק הזה שנקרא מוזיקה. "עד אז כתבתי ושרתי, אם כי לא בפול גז". שנת הביניים ההיא, שכללה שיעורים ברימון, הביאה אותו להחלטה לעזוב את האקדמיה פור גוד.



פיינשטיין מתקדם מאלבום לאלבום עקב אחר אגודל. "אני אוהב את הלאט", הוא מתמצת את השקפת עולמו. את שני אלבומיו הראשונים - "עניין של לאט" (2008), ו"מישהו חייב להישאר כאן" (2012) מימן בעבודה במכירות בקניונים בארצות הברית. השיר שכתב על החוויה הזו, Something Amazing - המוכר כ"שיר העגלות/שיר הקניונים" - מעולם לא שוחרר לרדיו, אך הפך להמנון הלא רשמי של הישראלים שעובדים בקניונים ברחבי העולם, וזכה ליותר מ־150,000 השמעות וצפיות ברחבי הרשת.



לאחר שצבר קהל בהופעותיו, החליט לשנות כיוון באמצעות האתר "ג'אמפסטארטר" - שבאמצעותו גייס מעל 50 אלף שקל. "צברתי שם חוויות יפות, תוך כדי אפשרות להרגיש קרוב לקהל שלי, שהולך אחרי בנאמנות מהופעה להופעה", הוא מסכם.



"אני יכול ליהנות בהופעה מול חמישה אנשים לא פחות מהופעה מול אלפי אנשים", מוסיף פיינשטיין. "עשיתי גם את זה וגם את זה, בארץ ובארצות הברית, ואני נהנה בכל מצב בלי לחפש קפיצות דרך. מפיקה בתוכנית ריאליטי שאלה אותי פעם אם לא הייתי רוצה להשיג חשיפה מתוכנית כזאת, השבתי לה שבלעדיה יש לי יותר קהל מאשר ל־%99 מאלה שהשתתפו שם במרוצת השנים. אם ככה, בשביל מה אני צריך את זה?".



איך אומרים? הכל טוב. רק מבאסים אותו כישלונותיה הצורבים והמתמשכים של מכבי תל אביב כדורסל, קבוצתו האהודה של פיינשטיין, 1.93 מטר, שבנעוריו שיחק בקבוצת הנערים שלה. "יהיה בסדר", הוא מעודד את עצמו. "זה מכבי, לא?".



רמי פיינשטיין – "231", 9.4, שבת, 18:00, "כאוס לופט", תל אביב