הדבר הראשון שקפץ לי לראש כשביקרתי במוזיאון המוזיקה שנפתח לאחרונה בירושלים הוא שבחיים לא ראיתי כל כך הרבה כלי נגינה באותו מקום. תחשבו על כלי הנגינה הכי ביזארי שעולה לכם כרגע לראש – הוא כאן.



ההיסטוריה של השירה והמוזיקה העברית רצופה השפעות של התפוצות השונות: אנדלוסית, מזרח תיכונית, מזרח אירופית, מרוקאית, בלקנית ועוד. כגודל התפוצות - גודל ההשפעות, וכל ההיסטוריה הזאת נכנסה למוזיאון המוזיקה העברי החדש בירושלים, שהוקם במטרה לתת במה לתרבות העשירה של המוזיקה העברית על כל השפעותיה וגווניה.



המיזם המרהיב הזה הוא פרי חזונם המשותף של המוזיקאי אלדד לוי ואיש העסקים היהודי־צרפתי לורנט לוי, שהשקיע במוזיאון כ־20 מיליון שקלים. מבחינתם זה רק הנדבך הראשון בפרויקט כיכר המוזיקה - המורכב ממוזיאון, כיכר מוזיקה שבה יתקיימו הופעות לקהל הרחב, מסעדות, אודיטוריום למופעים, אקדמיה למוזיקה ועוד.



"אני חש מחויבות לתפקיד ההיסטורי של הלוויים בבית המקדש, שהיו אחראים על השירה והנגינה, וממשיך דרכם גם בתקופה הנוכחית. המוזיאון הוא חלק חשוב במערך להפצת ערכי ושורשי המוזיקה היהודית", מסביר אלדד, מוזיקאי יוצר ונגן סנטור פרסי מהטובים בארץ. בין היתר יזם את פרויקט הדגל "פרויקט מסעלה", ושיתף פעולה עם אמנים ישראלים כמו אביתר בנאי, אברהם טל, מאיר בנאי, שוטי הנבואה, יונתן רזאל, להקת שבע ו"פשוטי העם".



למה דווקא בירושלים?
לורנט: "ביקשנו לתת במה וכבוד למורשת התרבות המוזיקלית של יהודי התפוצות, ואין מקום מתאים יותר מאשר בירושלים. אני שמח שפתחנו מוזיאון במרכז ירושלים, שבו כל אחד יוכל ללמוד על המורשת המוזיקלית שלנו בדרך טכנולוגית חדשנית ומעניינת. אני מקווה שבקרוב נוכל לראות אנשים מכל המגזרים, המינים והגילים מבלים בכיכר המוזיקה, מאזינים ורוקדים יחד, באירועים ובמופעים השונים שיתקיימו כאן".



לוי, אתה באמת מרגיש כמו לוי בבית המקדש? 
"גדלתי בבית לא דתי. אחרי הצבא חזרתי בתשובה, אחרי שניסיתי וחוויתי דעות ודתות שונות. אני לוי מאבא ומאמא, כך שהקשר שלי למוזיקה כנראה בדם. בפועל למדתי בעיקר בצורה עצמאית, וכן, תקופה מסוימת ניגנתי בתזמורת המזרחית העתיקה של בר אילן תחת חסותו של פרופסור טכלוב".



איך הכרת את לורנט?
"הרעיון למוזיאון וכיכר המוזיקה היה בנפשי מזה 12 שנה. תמיד חלמתי ורציתי לעשות מקום שיעורר לאנשים את הרצון לעולם ובית שכולו מלא טוב, שזה בעצם בית המקדש. האמנתי שהדרך לעורר את האנשים מכל העולם, לאו דווקא מישראל, זה על ידי מוזיקה שתפגע להם בעומק הלב, ותעורר בהם את הרצון שאני חי איתו. פגשתי את לורנט לפני ארבע שנים כשניגנתי בביתו בהכנסת ספר תורה לעילוי נשמת הוריו. שם הלבבות והחזון נקשרו זה בזה".



איך היה להקים את המוזיאון בפועל?
"הדבר לא היה פשוט. התחלתי דווקא מהסוף להתחלה - התחלתי לרכוש ולאסוף כלי נגינה מאספנים וטסתי בעולם כדי לרכוש כלים וכדי לספוג אווירה, דבר שקשור בחללים השונים הקיימים במוזיאון. בין היתר נסעתי לבוכרה וסמרקנד, מרוקו ואירופה". 



מוזיאון המוזיקה העברי, א'־ה' 17:00־09:00, ו' 13:00־09:00, מדרחוב יואל משה סלומון 12, נחלת שבעה, ירושלים