אנשי ציבור ותרבות רבים נפרדים מנחום (נחצ'ה) היימן, חתן פרס ישראל שהלך הערב (רביעי) לעולמו, לאחר שמצבו הבריאותי הדרדר והוא סבל מקריסת מערכות בעקבות חיידק אלים שפגע בו. בתו, הזמרת סי היימן, אמרה הערב: "אני נפרדת היום מאיש השירים שלי אבא, פרידה שהחלה מזמן, אבל כאשר הגיע הרגע הוא כמובן הגיע מוקדם מדי. אבא חי את חייו כמו אלפי שיריו, הוא הפך לפסקול של כולנו אבל בשבילי הוא היה אבא שלי ואני כבר מתגעגעת".



נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין התייחס הביע צער על לכתו של היימן ואמר: "הוא היה אמן של נפש האדם, איש שידע להלחין ולכתוב את הרגשות והתחושות של כולנו. נחום הלחין את המנגינה הישראלית לאדמה, לטבע, לשמש הישראלית, לשיבולים, לים ולאקורדיון שכמו נוצר בשבילו ובעבורו. wהחול יזכור את הגלים..', ואנחנו לא נשכח את נחום".



ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע גם הוא צער על לכתו של חתן פרס ישראל, ואמר: "נחצ'ה הלחין את פסקול חיינו בארץ והוא אחד מגדולי המלחינים שקמו למדינת ישראל. השירים שהותיר אחריו נטעו בלבנו את אהבת העם והמולדת וילוו את ישראל אל הדורות הבאים- כמו צמח בר".



היימן מקבל את פרס ישראל מנתניהו ופרס. צילום ארכיון: קובי גדעון, פלאש 90




"קשה להיפרד ממך"


הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד לחתן פרס ישראל ואמר "הדבר האחרון שחשבתי אי פעם הוא שאתה תיפרד מאיתנו כך, ואנחנו ממך. אישיותך קפצה מעל כל הגדרות בכדי להראות את פסגותיה האנושיות והחלוציות של מדינת ישראל באמצעות המנגינה. היית יוצר נפלא, והותרת למדינתנו את מפעל חייך הנפלא- הזמר העברי והמנגינה הישראלית. תרמת תרומה שאין דומה לה לנכסי התרבות שלנו, וקשה מאד להיפרד ממך. חייך היו מלאים בלחנים ישראלים ומוסיקה מרגשת לב וחיית אותם מבלי לאבד את השמחה והחן גם בשעות קשות. אהבתי אותך ונוסיף לאהוב אותך". 



ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, כתב: "נחצ'ה נתן לישראליות צלילים. שירים ומנגינות שכולנו מכירים, אוהבים ומתרגשים מהם יצאו תחת ידיו. יצירתו העניפה לארוך שנות פעילותו היא מהחכמות, הנוגעות והיפות שידענו ולכתו היא אבידה גדולה למדינת ישראל. מנגינותיו יישארו כמצבה של רוך ויופי לדורי דורות. אני משתתף בצער משפחתו האוהבת שטיפלה בו עד רגעיו האחרונים. יהיו זכרו וזכר יצירתו ברוכים".



יו"ר הכנסת יואל אדלשטיין כתב "אין רבים כמו נחום היימן, שהטביעו חותם כה עמוק על הזמר העברי. נחצ'ה היה ויישאר נכס צאן ברזל ישראלי, לא רק בשל כשרונו אלא גם בשל אישיותו ואהבת העם והמולדת שניכרו היטב ביצירתו. נדמה כי אין מתאים מלצטט משיר שהולחן ע"י נחצ׳ה ואולי תאר אותו יותר מכל: 'היו שלום, אני חייתי ביניכם כמו צמח בר ...'. יהי זכרו ברוך".



נחום היימן. צילום ארכיון: פיני סילוק



חודש וחצי לפני מותו, אמר: "אמות כמו צמח בר"



ח''כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), סיפר על המפגש האחרון עמו: "נחצ'ה ידידי היקר, התעצבתי לשמוע על לכתך. היית מגדולי המלחינים שקמו לנו, אחראי לנכסי צאן ברזל רבים ואיש עניו ונדיר. רק לפני חודש וחצי, באחת השבתות, ביקרתי אותך בבית החולים. המפגש רגש אותי וממשיך ללוות אותי. כששאלתי אותך מה השיר האהוב עליך, ענית: 'אני מרגיש כמו צמח בר, חי כמו צמח בר ואמות כמו צמח בר', התרגשתי מאוד למשמע הדברים האלו וכל כך קיוויתי שלא יגיע הרגע בו תאלץ להיפרד מאיתנו. מוזר לי לדבר עליך בלשון עבר. אני בטוח שהלחנים שלך ומורשתך ימשיכו איתנו גם בעתיד".

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, ביקש להיפרד ואמר: "דור הנפילים של הזמר העברי איבד היום את אחד מענקיו ומיוצריו החשובים והמשפיעים ביותר, מעיין מוזיקלי נובע ומרגש. ואנחנו איבדנו מלחין דגול שידע לגעת בנימי הנפש, והיה במשך עשרות שנים מהמעצבים המרכזיים של פס הקול של חיינו כאן. יצירותיו ועשייתו המוזיקלית והתרבותית ילוו את ישראל עוד שנים ארוכות".





כאמור, חתן פרס ישראל המלחין נחום (נחצ'ה) היימן הלך הערב לעולמו, והוא בן 82 במותו. היימן נפטר בבית החולים בכפר סבא ולצד בתו ונכדיו, לאחר שמצבו הבריאותי הדרדר והוא סבל מקריסת מערכות בעקבות חיידק אלים שפגע בו. היימן אחראי להלחנתם של מאות יצירות שהפכו נכס צאן ברזל בתולדות הזמר העברי, ביניהם "חופים", "שיר אהבה ישן" (המוכר בשם "אניטה וחואן"), "החול יזכור" ורבים אחרים. כמו כן, בשנים האחרונות הפך לסמל המאבק על שימור המוזיקה העברית הישנה.

בנוסף לעבודתו כמלחין טיפח היימן זמרים רבים בראשית דרכם, ביניהם חוה אלברשטיין, צמד הפרברים עליזה עזיקרי, הצמד אורנה ומשה דץ ונוספים. שיתוף פעולה פורה במיוחד שלו היה עם המשורר נתן יונתן, שהוליד עשרות שירים שהיו לקלאסיקה בזמר העברי.