כשהתחלנו לנגן יחד, מעולם לא חשבתי שנשרוד זמן רב כל כך", אומר ג'ון אנדרסון, סולנה המיתולוגי של להקת הרוק המתקדם הבריטית יס (Yes), שיעלה הערב ב־21:00 עם שניים נוספים מחברי הלהקה המקוריים להופעה אחת היסטורית בהיכל מנורה בתל אביב. "אני מתקשה להאמין שאני עדיין מוזיקאי. אני מוכרח להודות שאני נהנה מאוד להופיע עם ריק (וויקמן, הקלידן - ד"פ) וטרבור (רבין, הגיטריסט - ד"פ). הם מצחיקים אותי בטירוף, והם עדיין מנגנים באמת נפלא".

בחודשים הקרובים תציין להקת יס 50 שנה להיווסדה ואת הפיכתה לאחת מלהקות הרוק המצליחות בכל הזמנים. במשך חמשת העשורים של פעילותה הפכה יס לאחת הלהקות פורצות הדרך ברוק המתקדם ולאחת מחלוצות הפרוגרסיב רוק, ובאמתחתה 23 אלבומי אולפן, 12 אלבומי אוסף ואלבומי בוטלגים ששינו את פניה של סצינת הרוק העולמית.
אף ששיא תהילתה של הלהקה היה בשנות ה־70 ותחילת ה־80, היא גררה אחריה קהל מעריצים בין־דורי חובק עולם, הצמא להופעותיה וחומריה החדשים. להיכל התהילה של הרוק נכנסה יס בשל שיריה האקספרימנטליים והבלתי שגרתיים בזמנים בהם שהחלו לפרוץ זרמי הרוקנרול השונים אל מחוץ לגבולות אנגליה, בסיס האם של יס. בין להיטיה הגדולים של הלהקה ישנם השירים Survival, Owner Of A Lonely Heart, Starship Trooper, Time And A Word, Heart Of The Sunrise, Roundabout, Wonderous Stories ועוד.

התחילו בקאברים
להקת יס נוסדה בלונדון בשלהי 1968 בידי אנדרסון, אז זמר להקות קצב לא מוצלח, והבסיסט כריס סקווייר. המפגש הראשון בין השניים היה עת הצטרף אנדרסון ללהקתו של סקווייר, Mabel Greer’s Shop, שבה היה חבר גם הגיטריסט פיטר בנקס. כהרגלו, אנדרסון לא שרד הרבה באותה להקה, וכשהחליטו חברי הלהקה לפטרו, הוא גרר איתו את בנקס וסקווייר, ועם הקלידן טוני קיי והמתופף ביל ברופורד, הקים את להקת יס. שם הלהקה ניתן לה בידי הגיטריסט פיטר בנקס, בעוד אנדרסון חשב לקרוא ללהקה "חיים", וסקווייר חשב על "עולם".
בימים שבהם כוכבם של הביטלס החל לדעוך, יס מצאה השראה והשפעות בלהקות הרוק המתקדמות שהבליחו באותה תקופה, כמו לד זפלין ודיפ פרפל, ולמעשה את ראשית דרכה החלה כלהקת קאברים ולא כלהקת חומרים מקוריים. אלא שבשנת 1969 הוציאה יס את אלבום הבכורה שלה, Yes, שזכה להצלחה רבה והתאפיין בהרמוניות קוליות נהדרות ובתזמורת עשירה, שהביאה את המונח "רוקנרול" לרבדים יותר רחבי אופק. 

להקת יס בהופעה חיה. "נשמות מאושרות שעושות כיף". צילום: רויטרס
לשנות ה־70 נכנסה יס עם אג'נדה אחרת ויותר מורכבת, שכונתה "התקופה הקלאסית" של הלהקה: אלבומים מורכבים הכוללים מבנה ותזמור של מוזיקה קלאסית לצד רוק יותר "רך" וכן ריבוי של יצירות אינסטרומנטליות, שתפסו יותר נפח מהשירה, מה שהיה סגנון פורץ דרך באותה תקופה וחשף את הלהקה לקהל יותר נרחב.
בשנות ה־80 הלהקה מאסה בסגנון הקלאסי ופנתה לסגנונות אחרים: מטאלובעיקר פופ קליל ורוק רך ויותר עדין. סגנון זה אומנם השאיר את הלהקה על המפה עם להיטי קאלט, בהם הלהיט המצליח ביותר של הלהקה Owner Of A Lonely Heart, אך חסידי ההארד רוק שלה לאט־לאט נטשו אותה, עד שובה אליו בסוף שנות ה־80, אף כי בלי לשחזר את ההצלחה הקודמת של הסבנטיז.
אנדרסון (72) לא יכול להתעלם מהשינויים שחלו בתעשיית המוזיקה מאז השנים שבהן יס פרצה ועד היום. "זה מצב מאוד שונה", הוא אומר. "היום הפופ ומוזיקת הדאנס שולטים, ויש המון מוזיקאים שמוציאים מוזיקה בעצמם בלי להיות תלויים בחברות תקליטים וללא כאבי ראש בירוקרטיים, הודות לאינטרנט, כמובן. זו תקופה פנטסטית לתעשיית המוזיקה. תמיד קשה לפרוץ ולהגיע למיליוני אנשים, אבל אם אתה ממשיך לחלום - זה עשוי לקרות יום אחד, בדיוק כמו שזה קרה לי בזמנו. אני מעולם לא חדלתי לחלום ולקוות לעולם מושלם, אבל מוזיקה היא החלום הגדול שלי, וזה תמיד יישאר כך".
"צריך יותר?"
בימים אלה להקת יס מופיעה ברחבי העולם בהרכב שונה לחלוטין מההרכב המייסד שלה: ג'ון דיוויסון הוא סולן הלהקה במקום אנדרסון, ולצדו הבסיסט בילי שרווד, הקלידן ג'ף דאונס, הגיטריסט סטיב האו והמתופף אלן ווייט. לאורך שנות פעילותה החליפה הלהקה לא מעט חברים ועברה 18 גלגולים ושני פירוקים.
בשנת 2010 החליטו אנדרסון (שפעל ביס בשנים 1968־2004), הקלידן ריק וויקמן (שפעל ביס בשנים 1971־1992) והגיטריסט ומלחין הפסקולים הדרום־אפריקאי טרבור רבין (שפעל ביס בשנים 1982־1994) להקים הרכב מקביל - ARW (ראשי תיבות של אנדרסון, רבין ו־וויקמן) המופיע ברחבי העולם עם הקלאסיקות המוכרות של יס ומנסה לשחזר את הקסם המקורי. 
הרעיון להקים את ההרכב נולד אצל אנדרסון ו־וויקמן מתוך הצורך של אנדרסון להחיות מחדש את שיריה המקוריים של להקתו עם הסאונד האורגינאלי, שלא הצליחה להקת יס הנוכחית להשיג. בהמשך החליטו השניים לצרף אליהם את רבין, ורק לאחרונה, כשלוחות הזמנים שלהם התפנו מעט, החליטו להוציא את הרעיון לפועל ולצאת לסיבוב הופעות אמריקאי באוקטובר־נובמבר 2016. ישראל היא התחנה הראשונה בסיבוב ההופעות האירופאי שלהם. השמועות הן כי ישנו סיכוי רב שחברי ההרכב יפתיעו בהופעה הישראלית בשיר או שניים מהאלבום העתידי שטרם הושמעו.
חברי ההרכב ARW לא הופיעו יחד על במה אחת זה 25 שנה, מאז סיבוב ההופעות של יס בשנת 1991. 
איך זה הרגיש לחזור יחד לבמה?
"אם להיות כנה, זה הניסיון הכי טוב שהיה ליס זה הרבה זמן, אנחנו פשוט נשמות מאושרות שעושות כיף. מנגנים את המוזיקה של יס ומאוד נהנים מהחיים. צריך יותר?"
זו למעשה הפעם השנייה שאנדרסון מופיע בישראל. הפעם הראשונה שלו הייתה ב־1 בספטמבר 2005 בהאנגר 11 בנמל תל אביב במסגרת סיבוב הופעות סולו שלו באירופה. וויקמן הופיע אף הוא לבדו בארץ הקודש בשנת 2014 עם הפסנתר ברדינג 3 שבנמל תל אביב. עם זאת, זו כאמור הפעם הראשונה שההרכב המקורי עצמו יגיע לישראל. "להקת יס מעולם לא הופיעה בישראל, כי בשנות ה־70 וה־80 אמרגנים מישראל פשוט לא התעניינו בלהקה מספיק כדי להזמין אותנו להופיע, אף שתמיד תהינו איך זה להופיע בישראל", טוען כעת אנדרסון. "זה היה בהחלט טיפשי, טיפשי מאוד מצדם".
איך נולד בכלל הרעיון של ARW?
"ביליתי המון זמן עם טרבור לאורך השנים, עקבתי אחרי כל פסקולי הסרטים שעשה ותמיד דיברנו על לעבוד עם ריק וויקמן. המוזיקה היא גם המורה וגם המנהיג עבורנו, והגיע הזמן ששלושתנו היינו פנויים לבלות כמה שנים יחד. לכן החלטנו פה אחד: 'בואו נעשה את זה ונראה מה קורה'".
מה האלבום של יס שאתה הכי אוהב?
"אני אוהב את כולם, כמובן, אבל בעיקר את Close To The Edge, Fragile, Awaken, Talk ו־90125".
מה צפוי לקהל הישראלי שיגיע לראותכם בהופעה?
"מופע שלם של יס, כי זה מי שאנחנו. חשוב לנו מאוד להיות הכי טובים שאפשר. יש לנו מופע ויזואלי פשוט, אבל זו המוזיקה שחשובה וקובעת. אנחנו מאוד מתרגשים להופיע בישראל עם מוזיקה מההיסטוריה של יס".
 אף שאתה בן 72, עדיין יכולותיך הווקאליות נשמרו היטב. מה הסוד?
"אני שר במוחי כל היום, תמיד שר. אני אסיר תודה על כך".
יש סיכוי לאלבום חדש של יס?
"כן, בוודאי. אנחנו עובדים השנה על אלבום חדש ומקליטים אותו בקיץ. תמיד אנחנו כותבים מוזיקה חדשה ושירים. זה חלק בלתי נפרד מהדנ"א שלנו".