אילנית, שלמה גרוניך, נתן גושן, אמיר דדון, אסתר ראדא, מרינה מקסימיליאן, שי צברי, עידו מוסרי - הם ועוד רבים וטובים נמנים עם משתתפי פסטיבל "צלילים במדבר", הנפתחת היום בשדה-בוקר זו השנה ה-20 ברציפות. זהו מפעל מוזיקלי ייחודי, פרי חזונו של מנהלו האמנותי, המלחין והמנצח חבר הקיבוץ מיכאל וולפה ומשלב מוזיקה קלה ורצינית.



"הכל התחיל ב-97' מחוגי האזנה למוזיקה קלאסית, שהייתי מארגן במשק ועם הקמת אולפן המוזיקה רמת הנגב", הוא מספר. "כשראיתי שיש אצלנו קהילה של חובבי מוזיקה הבנתי שיש לנו פוטנציאל לפסטיבל. מהתחלה הלכנו לכיוון רב-תחומי של מוזיקה מסגנונות שונים, כשמהתחלה רוב ההפקות אצלנו הפקות-מקור".



אילנית. צלם : איתן טל
אילנית. צלם : איתן טל



וולפה, 57, הוא תופעה בהיותו פרופסור מוערך באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים ומצד שני הוא פועל רבות בתחום הזמר העברי, דבר המשתקף ברפרטואר של הפסטיבל. הצצה בתוכנייה שלו מגלה קונצרט בכורות של יצירות של מלחינים ישראלים צעירים לצד קונצרט של תזמורת הקאמרטה, שתבצע מיצירות עודד זהבי, יוסף ברדנשווילי ואבנר דורמן. באי הפסטיבל יוזמנו להשתתף בטיולים בנופים היפים של הנגב בהדרכת מדריכי רשות הטבע והגנים.



ערב הגאלה לציון 20 שנות מורכב מ-20 שירים, שכל אחד מהם ייצג אחד מהפסטיבלים שהיו. ישתתפו בו אילנית (שגם תתכבד בערב חגיגי לציון מלאת לה 70 שנה), שלמה גרוניך, יונית שקד-גולן, עופר כלף ומאי ישראלי-לשמן. לדברי וולפה, למרות הפרסומים שהחשידו את גרוניך בהטרדות, לא היה לו שום ספק לגבי הזמנת האמן, שיש לו רומן ארוך עם הפסטיבל. "ההתקפה התקשורתית על גרוניך עודדה אותי להזמין אותו גם השנה", מצהיר וולפה בנחישות.




שלמה גרוניך. צלם : אלכס ליפקין
שלמה גרוניך. צלם : אלכס ליפקין





"צלילים במדבר" הוא פסטיבל יוזם למוזיקה ישראלית. כך יופגשו בו נתן גושן ואמיר דדון ומצד שני - אסתר ראדא ומרינה מקסימיליאן. וולפה איננו מחפש רק שמות. "הפסטיבל שלנו מנסה לתת אלטרנטיבה למושג המופע", הוא אומר. "אני רוצה לבטל את המחיצות בין האמנים לבין הקהל, שיוכל לרקוד ולשיר גם בקונצרטים של מוזיקה קלאסית. חשוב לשבור מחיצות היכן שישנן ומצד שני לבנות מחיצות היכן שנחוצה הקשבה תוך כדי יציאה מהחלוקה בין פופולרי לבין פחות פופולרי".



וולפה הוא מלחין פורה, מהנחשבים ביותר בארץ. הפסטיבל בן טיפוחיו משמש לו כבמה להשמעת יצירותיו בבכורה. הפעם תיכלל בקונצרט "צליל פיוט" יצירתו "שירת הנגיד", שאותה הלחין בהשראת פיוטיו של ר' שמואל הנגיד. בביצוע ישתתפו מקהלה מהאזור, מירוחם ומשדה-בוקר לצד תזמורת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, כשעל כולן יחד הוא ינצח. לדבריו, הקהל יוזמן לשיר עם המקהלות ובסוף יוכל לרקוד עם המוזיקה "כמו ב...מופע-רוק".



פרופ' וולפה מחלק את זמנו בין הקיבוץ שלו לבין ירושלים, שבאקדמיה שבה שימש במשך עשר שנים כראש החוג לקומפוזיציה. לצד פעילותו האקדמאית הנרחבת הוא יורד ממגדל השן ומנחיל בנגב מוזיקה לילדים ולבני-נוער, "מה שגורם לי אושר רב".




שרת תרבות אקטיבית, שעוררה דיון ער בנושא התרבות בארץ. צלם : מרק ישראל סלם
שרת תרבות אקטיבית, שעוררה דיון ער בנושא התרבות בארץ. צלם : מרק ישראל סלם





בראיון לפני תשע שנים אמרת לי - "התרבות שלנו הולכת ודועכת ואין מי שיזעק ויציל אותה". וכעת?
"מה שאמרתי אז היה נכון לשעתו ורחוק ממה שאני מרגיש עכשיו. כיום, אני מאוד מאוד אופטימי וברשותך אומר משהו שאולי יפתיע - לדעתי, שרת התרבות שלנו, מירי רגב, בלי קשר לתמיכה שלה או לאי-תמיכה בפסטיבל שלנו, היא שרת תרבות אקטיבית, שעוררה דיון ער בנושא התרבות בארץ. בלי שום קשר לדעותיי הפוליטיות והחברתיות אני רוצה להוקיר אותה על עצם האקטיביזם שלה, שגרם לכולנו להקדיש מחשבה לתרבות שלנו תוך כדי ניסוח הזהות הישראלית".