המרענן של השבוע הוא דווקא מהבציר המשובח של 78'. אכן, אז, חודשים אחדים לאחר שיזהר כהן הביא לישראל זכייה היסטורית ראשונה באירוויזיון, קמה להקת הבנות "סקסטה", שכביכול לפתע הבליחה כעת זמן רב לאחר פירוקה, ותוך כדי מהומת הקורונה הוציאה כעת את השיר "תחכו לי". למה ועל מה? - אני שואל את הארבע, שלמרבה הפלא נשמעות בו בדיוק כמו בעת הקמת הרכבן לפני 42 שנה, כשבהפקה המוזיקלית של אמיתי פריינטא נשמרת ההרמוניה הקולית הנהדרת שלהן.

"זה לא כל כך לפתע", בן-אברהם מעמידה דברים על דיוקם ומזכירה שהן החיו את "סקסטה" כבר ב-2003. אז הן שבו להופיע בלי הטררם של ראשית דרכן. "כן, דווקא עכשיו!", מדגישה חברתה, פנינה בריק. "חשבנו שזה נכון לצאת בעיצומם של הימים הלא כל כך נעימים שכולנו עוברים עם הקורונה עם שיר קליל שיש בו עליזות ושמחת חיים".

"בשירה שלנו אנחנו רוצות לשמר משהו שמעורר נוסטלגיה וגורם לאנשים להתגעגע אליו", ממשיכה את דבריה חברתן, חני בודגוב. "לא התכוונו להיות 'סקסטה' חדשה, מה שדורש צעירות מאיתנו". 

"אנחנו מביאות בדיוק מה שהקהל מצפה מאיתנו", איריס שמי משלימה את דבריהן. "אלמלא כן, מן הסתם היינו שרות במקלחת".

סקסטה (צילום: יקי הלפרין)
סקסטה (צילום: יקי הלפרין)

שמי, צעירת ההרכב וככל שלא ייאמן גם הסבתא שבו, היא זו מבין הארבע שחברה בכתיבת המילים לאלון אמיר, המנהל האישי של להקת "סקסטה". אמיר, חובב אירוויזיונים שאוזניו כרויות למוזיקה העדכנית בעולם, "עלה" על השיר בביצוע ה"באקס פיז". אם שם הלהקה הבריטית הזאת מזכיר לכם במעורפל משהו, הרי היא זוכת אירווזיון 81' בדאבלין, שחמסה את הבכורה מהמועמדת שם לזכייה, להקת "הכל עובר חביבי" עם "הלילה" שלה.

"כששמעתי לראשונה את הביצוע שלהם לשיר, הרגשתי מיד שאני רוצה אותו בעברית ואם כך, בביצוע של 'סקסטה'", מספר אמיר. "לשם כך, ביקשתי את אישורו של אחד המחברים שלו, הפזמונאי האנגלי מייק סטוק, שאני מכיר אותו. שירים של 'סקסטה' שנתתי לו לשמוע עזרו לו לתת את האו.קיי".

בגרסת שמי-אמיר מובאת תמונת מצב, המוכרת לא רק לארבע בנות "סקסטה", אלא גם נפוצה בבתים רבים. "כל שישי אני טורחת על הכנת ארוחת ליל שבת למשפחה על כל המטעמים שבה", מדווחת בן-אברהם מבין הסירים במטבחה, בצפון תל-אביב. "באים, אוכלים את הארוחה הנפלאה שעליה כה טרחתי. ואז מה? - הולכים בעוד שאני נשארת עם הכלים ומקטרת עד שמהר מאוד אני עוברת לצפות לשישי הבא".

עכשיו קצת היסטוריה. להקת "סקסטה" הוקמה, כאמור, ב-78', 11 שנה לאחר שנעלמו מהנוף "האחיות שמר", להקת הבנות של נעמי שמר ובדיוק עשור לפני שהפציעה שלישיית "מנגו". היה זה אבשלום רובין, בעלי חברת התקליטים "ישראדיסק", שעם חושו המסחרי הקים את "סקסטה" כתחליף ללהקת "שוקולד מנטה מסטיק", שהחזירה ציוד באותה שנה. בהיותו מפיק פסטיבל שירי הילדים עד בריחתו מהארץ, להקת טיפוחיו הופיעה בו שש פעמים בחמש שנותיה מבלי לזכות ולו פעם אחת.

הגם ששמה של "סקסטה" רומז על שישייה, הלהקה החלה כחמישייה, כשאת הגלגל החמישי איישה סמדר וימזר, מי ששרה עם מיקי גבריאלוב את "סיפור של חורף". כשפרשה, הוחלפה על-ידי ורדה נגה, בעבר סולנית להקת פיקוד הצפון. בדרכן להחייאת "סקסטה" בשנות האלפיים, "איבדו" אותה חברותיה לטובת האקדמיה. כיום, היא מוכרת כד"ר ורדה שפילמן, עובדת סוציאלית קלינית ורעיית  הזמר-חזן אודי שפילמן.

תחכו לי (צילום: טל אביב)
תחכו לי (צילום: טל אביב)

ארבע בנות "סקסטה" הן שילוב מוצלח מאוד של שתי קיבוצניקיות בעבר עם שתי ילידות פולין. רותי בן-אברהם היא בת קיבוץ נען ויוצאת צוות הווי נח"ל שבלטה בהרכב חבורת "בימות" ששרה את שיריה של נעמי שמר. לאחר "סקסטה", שרה בהרכב "ארבע לב אדום" של יאיר קלינגר עם פנינה בריק, שהיא ילידת פולין כמו חני בודגוב, לימים ממשתתפי המחזמר "עלובי החיים". עמן ב"סקסטה" איריס שמי, בת קיבוץ בית השיטה ויוצאת להקת חיל האוויר, מבצעת הלהיט "מוכרחים להמשיך לנגן".

דווקא שיר שזמרות "סקסטה" לא ששו תחילה לבצע אותו משום שלטעמן לא תאם את הקו המוזיקלי שלהן הפך לגדול להיטיהן. זהו, כמובן, "נולדתי לשלום", השיר שעוזי חיטמן  כתב על רקע הסכם השלום המתהווה עם מצרים. בין להיטיהן האחרים - "אני עושה לי מנגינות", סינדרלה", "ימים טובים", "הדודאים" ו"רדיו".

ב-83' התפרקה להן החבילה. "נהיינו עייפות מכל הנסיעות בין דימונה לחרמונה", כך בריק. "לאחר חמש שנים מתישות, רצינו משהו אחר".

שמי: "בשנה האחרונה של 'סקסטה' הפסיקו להשקיע בנו ולדאוג שנתפתח. ציפו מאיתנו שנופיע ונופיע - וזהו. לא ראינו אופק להרכב שלנו".

בודגוב: "מבחינתי, אז הדבר הזה שנקרא 'סקסטה' מיצה את עצמו. כשהחוזה, שתחתיו פעלנו ולא מילא את הציפיות שלנו, אמרתי - 'די,  לא רוצה יותר'. הרגשתי נסחטת לאחר שלא תוגמלנו כראוי".

בן-אברהם: "בקיצור, אבשלום (רובין) סחט את הלימון יותר מדי. אבל בניגוד ללא מעט אמנים אחרים שעבדו אצלו, הוא לא נשאר חייב לנו כסף כשברח".

ל"סקסטה" קרה נס. בניגוד להרכבים נשיים אחרים )אך בדומה ל"שוקולד מנטה מסטיק"), שמרו הארבע כל השנים על החברות ביניהן. זה מה שסייע להן ב-2003 להמריא מחדש 20 שנה לאחר הורדת המסך. איך אומרת בן-אברהם? - "אף פעם לא הניע אותנו אגו-טריפ. החברות היא אצלנו מעל הכל וחסרה כל-כך ללהקות אחרות של בנות".

מחוץ ל"סקסטה" - כל אחת מהן בעולמה. חני בודגוב מנהלת עסק גדול בענף המוזיקה עם בעלה לשעבר וגרושה מזה חמש שנים - גיטריסט הצמרת שמוליק בודגוב. בן-אברהם עובדת באקי"ם כתרפיסטית באמצעות מוזיקה. שמי בחל"ת מעבודתה בחברת תעופה. ואילו בריק נטועה כדרכה בענף האופנה.

"לא כיף לי בקורונה", היא אומרת לסיום. "אני מחכה שהכל ייגמר ונוכל לצאת במופע חדש בהדרכתו של יורם צדוק, המנהל המוזיקלי שלנו מאז. יש לי הרגשה שזה מה שרוצה הקהל".

"תחכו לי", כך הן שרות בחן בשירן החדש. ואנחנו מחכים. חסר לנו שלא.