"מה אתה כל כך במתח? יש לך עוד מה לתת! הו, אל תדאג, אל תדאג! מכיר אותך גם בימים של סתיו, אל תדאג, אל תדאג! לא תמיד זה קל, אתה דואג לשווא”. מילים אלו מ”אל תדאג”, שירם המשותף של המוזיקאים המוערכים דניאל סלומון ואדם בן אמיתי, מקבלות ערך מוסף בימים טרופים אלו שבהם נגיף קורונה משתולל, וקריסת תעשיית התרבות הותירה אמנים ובעלי מקצוע רבים חסרי פרנסה.

השיר הזה הוא חלק מאלבומם החדש והמשותף של השניים, “מים על פרפר”, שיצא בשבוע האחרון. העבודה על האלבום החלה לפני כשבע שנים, והושלמה לא מעט בזכות הקורונה.

“הפניות שנוצרה בעקבות הקורונה, כשלחץ ההופעות ירד לחלוטין, יצרה פתח וזמן לעבוד על זה”, מסביר היוצר והזמר אדם בן אמיתי, הפעיל למעלה מעשור בסצינת המוזיקה המקומית ועבד כיוצר וכמלחין עם מיטב האמנים. “היצירה המשותפת שלנו הייתה מהנה ומאתגרת, אבל היא קצת נדחקה הצדה בתוך הטירוף של החיים, ודווקא ההפוגה שהקורונה יצרה אפשרה את החיפוש, את ההתנסות ואת האפשרות לתת ליצירתיות להשתולל ולעוף לכל מיני מקומות, שבדרך כלל היומיום והשעון שדוחק לא מאפשרים להגיע אליהם”.

“הרגשנו שנכתבו מספיק שירים והחלטנו פשוט להוציא אותם ולראות כיצד זה פוגש את הקהל”, מוסיף סלומון, המתחזק קריירה מוזיקלית מצליחה ומגוונת כבר שני עשורים. “לי אישית היה חשוב מאוד שזה יצא בחורף כי אני מרגיש שזה אלבום חורפי, אז באמת החלל הזה של הזמן הוביל אותנו לכך. בחלק מהשירים באלבום (כמו ב’אל תדאג’ – ד”פ) יש פוש של אופטימיות ונחמה, והרגשנו שזה נכון לתקופה הזו”.

איך אתם מעבירים את תקופת הקורונה, שהשביתה את עולם התרבות?
סלומון: “אנחנו אמנים שמאוד אוהבים להופיע, והופעות הן חלק מחיינו, אבל זה לא החלק היחיד בעבודה שלנו, ולכן האולפן אצלי היה פעיל כל הזמן בהפקות מוזיקליות של אלבומים ושירים של אנשים אחרים, לקולנוע, לטלוויזיה (בין היתר הפיק את המוזיקה לסדרה החדשה “שקופים” מבית HOT – ד”פ), אז המשכתי לעבוד כרגיל. מהבחינה הזאת, אנחנו מבני המזל שבאמת שורדים”.

בן אמיתי: “כמובן שכל ההופעות נעצרו, אבל המון מהעבודה שלי, כמו אצל דניאל, היא באולפן שלי בתל אביב, שבו אני מפיק מוזיקה ואלבומים לאמנים אחרים, אז כן הייתי עסוק. הפקתי בין השאר את האלבום החדש של בת זוגי איה (כורם – ד”פ) שיצא בקרוב. הלחנתי את רוב השירים בו והפקתי אותו. אז מהבחינה הזו הייתה לי עבודה”.

איך זה לעבוד עם בת זוגך?
"אני ואיה עבדנו יחד גם על האלבום הקודם שלה '2023'. אנחנו עובדים טוב מאוד יחד כי יש לנו המון כבוד והערכה זה לזה, ועם כל הטירוף של החיים ועבודה וילדה משותפת, כשאנחנו נכנסים לאולפן לעבוד - זו ההזדמנות שלנו לבלות קצת זמן, רק היא ואני".

השתתפתם בהפגנות כמו לא מעט מהקולגות שלכם?
סלומון: “אני אישית לא הלכתי להפגנות, לא מתוך אמונה כזו או אחרת, אלא משום שאני מבין שהמציאות הזו שמתקיימת כרגע - אין לה שום ברירה אחרת. אנחנו בעידן של מגיפה עולמית. אין דרך לקיים את עולם ההופעות והתרבות. לא ציפיתי שהפוליטיקה הישראלית פתאום תתעורר ותשים את התרבות לנגד עיניה, במקום ראשון או השני או אפילו העשירי. זה תמיד נדחק הצדה, בייחוד בתחום שלנו של הפופ והרוק, שזה תחום שתמיד היה עצמאי. לא ציפיתי לשום עזרה מאף אחד”.

בן אמיתי: “לא הרגשתי את הזעקה הנוראית הספציפית של עולם התרבות, משום שגם לי ברור שהוא נסגר משום שיש מגיפה והמשק בצרות, וכל מי שעצמאי נמצא בצרות. הבעיה שלנו, אנשי התרבות, משותפת לכולם. לא הרגשתי צורך לבוא ולומר שרק עולם התרבות בצרות. אין ספק שיש דברים מאוד קשים שקשורים בניהול המשבר הזה, וכן התחברתי ואני מזדהה עם הזעקות נגד השחיתות. באופן אישי, לא הלכתי להפגנות כי אני עצלן ויש לי ילדה בבית, וזה קשה וקורונה וכל זה. אין ספק שיש מחדלים, ויש על מה לצעוק. מבחינה ספציפית, בהקשר לתרבות, כמו שדניאל אומר, לא הרגשתי שקיים כלפי העולם הזה יחס יוצא דופן לעומת מפעלים או תחומים אחרים במשק. צריך לדאוג לכולם”.

אתם אופטימיים לגבי עתיד התעשייה?
בן אמיתי: “אני מהבודדים שאופטימיים, אבל אני גם נורא מצחיקן ומתעלם מעובדות (צוחק). אבל כן אני מקווה שנחזור לשגרה בחצי השנה הקרובה”.

סלומון: “אני לא חושב שיש דרך אחרת, אלא להיות אופטימיים לגבי החזרה של עולם התרבות. אנחנו חייבים להיות אופטימיים לגבי זה כי האפשרות השנייה היא פשוט בלתי נסבלת ויכולה להכניס אותנו למרה שחורה. זה חייב לחזור. מוזיקה, הופעות ואמנות הן צורך חיוני, ולכן הן חייבות לחזור. אם נסתכל על מהלך חיינו מלמעלה, אז נראה את התקופה הזו כרגע קטן בזמן. אני רוצה להאמין בכך. כל האמנים לא יפסיקו להופיע לעולם”.

ריקוד עדין

המפגש של השניים באלבום החדש מחזיר אותם אל 2009, כשסלומון עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומה השלישי של שילה פרבר, “פרח קיר”, ובן אמיתי הוזמן לנגן בו גיטרות. “הרגשתי את הקליק בינינו מהרגע ששמעתי את אדם מנגן בפעם הראשונה”, נזכר סלומון.

“אחד הדברים שהכי שמתי לב אליהם היה שכל פעם לפני ההקלטה הוא היה מג’מג’ם לעצמו מתוך שעמום, ובכל פעם שהוא ניגן - הוא ניגן מלודיות נפלאות. מיד הבנתי שהבן אדם הזה כותב כל הזמן מוזיקה נורא טובה. התחשק לי באותו רגע לשבת איתו כמה שבועות ולכתוב כמה אלבומים כי הוא היה מעורר השראה”.

“אנשים כמונו מזהים אחד את השני מהר, ומיד הבנו שיש לנו הרבה נושאי שיחה וששנינו חובבי פיצות והרמוניות מסובכות, לא בהכרח בסדר הזה”, צוחק בן אמיתי.

במפגשים הראשונים הם החלו ליצור ביחד, והשיר "את עיני" באלבום החדש נולד בתחילת העבודה על האלבום, כאמור לפני כשבע שנים. “זה שיר שנוצר תוך כדי ג’מג’ום משותף שלנו, ומאז לא הפסקנו ליצור, ובעצם לאלבום הזה היינו צריכים לבחור רק חלק מהשירים, אלה שהרגשנו שנכון להוציא עכשיו”, אומר בן אמיתי.

למה בחרתם לקרוא לאלבום “מים על פרפר”? הרי פרפר יכול למות במים.
סלומון: “זה שם של שיר שנכתב לפרויקט הזה. אדם אמר שזה צריך להיות שם הפרויקט, והוא צדק. לתחושתי, השם מתאר מפגש בין שני אלמנטים חיוניים בטבע שעלולים להיות הרסניים אחד לשני, והריקוד העדין ביניהם הוא מה שמאפשר את הקיום שלהם. זה דימוי לכל שותפות גורל או שותפות אחרת בחיים”.

יצרתם ביחד אלבום עם טקסטים גבוהים ומוזיקה מורכבת. אתם מקווים שהוא ידבר גם למיינסטרים?
בן אמיתי: “זו השאיפה שלנו. מבחינתי, לא אמורה להיות סתירה בין הרעיון של לעשות משהו מאוד איכותי לבין משהו שידבר לכולם. זה אמור להיות קשור אחד לשני. האיכות והיכולת להיות מאוד מרגש לא אמורות לסתור את הקבלה על ידי המיינסטרים”.

סלומון: “המוזיקה של אדם ושלי מגדירה את בני האדם שאנחנו והמוזיקאים שאנחנו בעקבות איך שגדלנו והתפתחנו מוזיקלית. היא מאפשרת לנו להביע את עצמנו. שנינו חווים עושר מוזיקלי. שנינו באים ממוזיקה קלאסית וג’אז, והעומק הזה בא לידי ביטוי בפרויקט הזה. אני לא אומר את זה בצורה יומרנית, אלא זה פשוט מה שאנחנו, וזה יוצא דרך הדבר הזה. יש לנו את היכולת לתקשר אמנותית וגם אישית דרך המוזיקה שלנו. המוזיקה שלנו היא שיקוף מאוד מוצלח של בני האדם שאנחנו, ולכן אני מאוד אוהב את הפרויקט הזה”.

יש פרטנר

מחר ייערך מופע מקוון של השקת האלבום בשעה 21:00 וישודר באתר של “סלון בן דוסא”. סלומון ובן אמיתי מתרגלים אט־אט לפורמט ההופעות הזה.

לא חסרה לכם הדינמיקה עם הקהל?
סלומון: “בטח שחסרה. הקהל הוא חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו עושים. גם האלבום הזה נוצר בשביל אוזן הקהל. הקהל הוא החלק המשמעותי ביותר ביצירת השירים”.

בן אמיתי: “בהחלט, הופעה מול קהל היא דבר כל כך ייחודי ויפה. הדבר החד־פעמי שקורה כשמבצעים שיר – הוא קסום, ואני מתגעגע לזה. רק הקהל שנמצא והמוזיקאים חולקים את הרגע הזה, שבכל פעם קורה קצת אחרת".

סלומון: “אני שמח שאם כבר מופיעים בצורה מקוונת, אז יש דבר אחד שיש בו יתרון, והוא שקהל יכול לשאול אותנו או לבקש דברים בלייב בצ’אט או להגיב בצורה כזו במקום שבהופעה מישהו יכול לצעוק את זה, ואז זה פחות נחמד”.

בן אמיתי: “יש משהו קסום בהופעות כאלה. הסיטואציה הקשה הזו הולידה את ההופעות המקוונות שיש בהן קסם”.

סלומון: “אם כבר בצורה מקוונת, אז אין פרטנר מתאים יותר עבורי לעשות את זה איתו מאשר אדם, כי אנחנו באמת מתקשרים בצורה מושלמת”.