"אל הציפור" של ביאליק בביצוע נחמה הנדל; נגינתו בחלילית של אילקה רווה מוליכה אל קול הבס הרועם שלו ב"שומר מה מליל" מאת מתתיהו שלם; הדסה סיגלוב שרה בתום את "אליעזר ורבקה" ("נערה טובת עיניים") של לוין קיפניס וידידיה אדמון; להקת "הגבעטרון" פוצחת ב"עמק עמק עבודה", שיר חלוצי בן 90 שנה מאת הבמאי אלף ארי וולף ועמנואל עמירן. וגם משהו מוכר יותר - גידי גוב מרגש ב"זמר לספינה" של חיים חפר ודוד זהבי בקול עמוק, עדיין לא צרוד.

חמשת שירים אלה הם מבחר אקראי מתוך "שיר עד", ערוץ של זמר עברי ביוטיוב, שהפך למפעל חייה של אשה אחת, אתי ירוחמי שמה, שמפעילה אותו תוך התמסרות לדבר. "מאז שאני זוכרת את עצמי, השירים העבריים הם חלק בלתי נפרד ממני", היא מצהירה. "כך חינכו אותי הורי זכרונם לברכה, חיה ויוסף ברקן, מבוני נמל תל-אביב, הנראה באתר בצילום מאז, המצורף ל'שיר הנמל' של לאה גולדברג ורבקה לוינסון. אני זוכרת אותו רושם בפנקס את המילים של השירים, שאותם אני, אחי ואחותי היינו מציירים. האהבה לעניין עברה אלינו מאבא שלנו".

אגב, לא רק ממנו, אלא גם מהנער שפגשה במסיבתה הסלונית הראשונה לאחר פרישתה מהצופים, לו נישאה לאחר הצבא. שמו, יורם ירוחמי, זכור כמי שהיה עם נתן כהן ונאוה ברוכין בהרכב "הנשמות והטהורות". הוא גמלאי של בנק ישראל, שבו עבד לאחר שלא  המשיך בקריירה זמרתית והסתפק בשירה עם רעייתו בערבי שירה בציבור. כשהעמותה למורשת הזמר העברי שהקים נחום היימן, חדלה לפעול, היא יזמה את הקמת "שיר עד", עמותת המשך לשימור הזמר העברי. כשגם זו התאדתה, ירוחמי, שהייתה שנים רבות עובדת מערכת הביטחון העמיסה את הערוץ על כתפיה.

כיום, "שיר עד" הוא הצגה מרהיבה של אשה אחת, בת 70, תושבת רעננה. כשמגיעה אליה הקלטה, היא מנקה אותה מרעשים, עורכת תחקיר לגבי פרטי כל שיר, מתאימה צילומים, מעלה את המילים של השירים ומנקדת אותן וגם עושה את הגרפיקה. כל זה מתבצע בהשקעה בלתי מוגבלת של זמן ובמקרה הצורך - גם של כסף, כשהכל בהתנדבות. "זה בדמי וממלא אותי", מצהירה ירוחמי, הזוכה לתמיכה ולעידוד ממשפחתה. "הילדים שלי גדלו לתוך זה".

''שיר עד'' ביוטיוב (צילום: צילום מסך יוטיוב)
''שיר עד'' ביוטיוב (צילום: צילום מסך יוטיוב)

ההקלטות מגיעות אליה בחלקן ממשפחות יוצרי ומבצעי השירים. מביניהם יש המעבירים בעצמם אותן אליה. כזה הוא מוני אמריליו, כפי שסיפר בכתבה שפרסמנו בימים אלה לרגל יום הולדתו ה-90.

אבל באופן מפתיע "ספק" השירים מס' 1 של "שיר עד" הוא אספן תקליטים אשקלוני שנרתם לעניין בהתלהבות. רפי בינדר, איש-קבע בגמלאות, כיום מאבטח בבית-ספר, היה בן 18 כשרכש מחסכונותיו כנער את תקליט הוויניל הראשון שלו - ונעקץ. "זה היה תקליט של 'גשר הירקון'", הוא משחזר. "הקשבתי לו בלי סוף' עד שקניתי את התקליט השני - ומאז אני לא מפסיק. כיום, בין התקליטים הרבים שיש לי אוסף, ישנם כאלה שחסרים אפילו לזמרים שהקליטו אותם". 

רפאל (רפי) בינדר (צילום: פרטי)
רפאל (רפי) בינדר (צילום: פרטי)

"לערוץ 'שיר עד' יש שתי מטרות שלובות זו בזו - שימור הזמר העברי והנחלתו", אומרת ירוחמי. "הכוונה היא לשלב את התכנים שבערוץ בתוכניות הלימודים בבתי הספר. השירים אוצרים בתוכם את סיפור המדינה. אם זה לא יישמר, זה ייעלם, מה גם שלדעתי הזמר העברי מחזק את הזיקה שלנו למדינה".

קישור לאתר "שיר עד"