בקיץ 2012 נולד ההרכב “הפרויקט של רביבו", טריו שכולל את האחים רביב (רם) וניר בן מנחם ואלירן צור. השלושה יצאו אז עם אלבום בכורה מפתיע, “מה נותר מאלה", שהתבסס על מחרוזות של גרסאות כיסוי לקלאסיקות ים־תיכוניות משנות ה־70, ה־80 וה־90, לצד שירי משוררים כמו חיים נחמן ביאליק ושאול טשרניחובסקי ושירים של אמנים כמו צביקה פיק ויהורם גאון. האלבום הגיע אז למעמד של אלבום זהב, ועשור לאחר מכן, חברי ההרכב גם מתהדרים בתואר “הרכב השנה" של רדיו דרום, רדיו 105.5fm ורדיו גלי ישראל.

“הופתעתי מאוד מהזכייה בתואר ‘הרכב השנה’", אומר רביב בן מנחם. “להגיד לך שהייתי בשוק? לא. אבל אנחנו לא עובדים בשביל לקבל פרסים, אנחנו עובדים מאוד קשה ונהנים מהעבודה שלנו. השנה הזו הייתה מבורכת מבחינת העבודה שלנו. הזכייה גרמה לנו לעצור לרגע את הדהירה, להסתכל אחורה ולהבין שאנשים רוצים להודות לנו על מה שאנחנו עושים".

“הרבה הרכבים מקבלים את תואר ‘הרכב השנה’ בשנה הראשונה שלהם, השנה שבה הם פורצים לתודעה", מוסיף אלירן צור. “קל לייצר את זה ולהיות הרכב השנה מיד, אבל לעשות זאת אחרי עשר שנים זה הרבה יותר קשה ומטורף".

הפרויקט של רביבו (צילום: עדי אורני)
הפרויקט של רביבו (צילום: עדי אורני)

“אנחנו מרגישים שאנחנו לא ברדיפה אחרי אף אחד בשום מקום, אלא אנחנו בעיקר ברדיפה מול עצמנו באיך לייצר ולבנות עוד דברים", מציין ניר בן מנחם. “זה לא מפתיע לקבל את הדבר הזה כי אנחנו עובדים נורא קשה בשביל זה, אבל זה תמיד מחמיא לקבל את ההערכה הזו. אנחנו ממשיכים בכל הכוח".

לפני לידת הפרויקט היה רביב בן מנחם יוצר, נגן ומפיק מוזיקלי שעבד עם מיטב האמנים בישראל. “בער בי להקים הרכב שיחלוק כבוד לאותם שירים שגדלתי עליהם, והאמנתי בפרויקט הזה", הוא מספר. “צלצלתי לניר שעבד בעירייה ולאלירן שעבד בעבודות מזדמנות ואמרתי להם: ‘חבר’ה, החיים שלכם הולכים להשתנות’. מבחינתי זה היה העסק שלנו, וידעתי שנשקיע בו ונהמר עליו. הייתי כמפיק בפיק של הקריירה שלי, אבל כשהתחלנו עם הפרויקט החלטתי לעצור את הכל, לא לקחת הופעות או הפקות. לקחתי הלוואה גדולה מהבנק כי האמנתי במוצר. ניר ואלירן ישר נרתמו לדבר הזה. ידענו שמפה החיים שלנו משתנים".

“באותו זמן הקלטתי כמה חומרים אצל רביב לסיום האלבום האישי שלי", משחזר צור. “למרות שהגעתי להקליט שירי סולו, הלב שלי רצה להקליט מחרוזת. כשהפרויקט התפוצץ עבדתי באיזה מפעל באזור התעשייה בקיסריה והייתי בתוך מכולה. רביב צלצל אליי ואמר לי: ‘אתה חייב לעזוב את העבודה. מרגע שהוצאנו את המחרוזת יש טירוף וכל הזמן מתקשרים אליי להופעות’. באותו יום עזבתי את העבודה".

“לפני הפרויקט עשיתי הכל: עבדתי בשיפוצים, בצביעת בתים ועבדתי כמנהל אזור במחלקת תברואה בעיריית רמת גן", אומר ניר. “כשרביב צלצל אליי וסיפר לי שמשהו קורה עם הפרויקט, זו הייתה חתיכת בשורה. לא תיארנו לעצמנו כמה זה יהיה עוצמתי. כולנו היינו בתעשייה, אבל לפריצה החזקה והעוצמתית הזו – לא ציפינו. הפרויקט גם הציל אותי כלכלית כי הצ’ק הראשון שקיבלתי מההופעה הראשונה שלנו הגיע שנייה לפני שחזר לי צ’ק מהבנק".

“בתוך חודש־חודשיים מרגע שפרצנו הרגשנו שאנחנו מטפסים למעלה", מוסיף רביב. “למרות הקולות המלעיזים שאמרו שאנחנו טרנד חולף של חודשיים".

צור: “אני זוכר שבאותה תקופה הייתה פה מוזיקה אחרת, כלומר זו הייתה מוזיקה עם פחות גיטרות חשמליות והיה געגוע גדול למוזיקה המזרחית האותנטית של ארץ ישראל היפה של פעם, עם הסאונד היפה. באותה תקופה זה כמעט לא היה פה, אלא רק בחפלות".

ניר: “ייצרנו מבחינתנו, בסאונד הישן־חדש, משהו חדשני לצעירים ולילדים, כי מבחינתם אלו שירים חדשים. הם כאילו גילו עולם חדש. הדור הבוגר התחבר עם הדור הצעיר, וקרה שמשפחה שלמה שומעת את האלבום שלנו גם באוטו וגם בבית. כשיש ‘הפרויקט של רביבו’, כולם שומעים. זה הניצחון שלנו".

רביב: “למה הפרויקט הצליח ככה? לא תכננתי את זה. הנשמה שלי רצתה לחזור לבית אבא וסבא, לשכונה ולמוזיקה שעל ברכיה גדלתי. התגעגעתי לשירים של זוהר ארגוב, חיים משה, דקלון, משה גיאת וכו’. הדור הצעיר לא הכיר את הזמרים האלה, אנחנו הכרנו לו את השירים האלה".

לומדים מטעויות

אלבום הבכורה הוביל לסיבוב הופעות, ואחריו הם הוציאו עוד שמונה אלבומי אולפן ואלבום אוסף כפול. בארבע השנים האחרונות ההרכב מתמקד בעיקר בהוצאת סינגלים. “הבנו שילדים קטנים חושבים ש’תן לזמן ללכת’ של חיים משה או ‘רונה’ של סמיר שוקרי הם שלנו", מספר ניר. “הבנו שלא משנה אם אתה מצליח במחרוזת או בשיר – הכי חשוב שאתה מצליח".

בשנת 2014 הוציא ההרכב את אלבומו החמישי “שידע כל העולם", שבניגוד לשאר האלבומים, כלל 18 שירים מקוריים פרי יצירתם של חברי ההרכב. “הוצאנו את האלבום בתקופה שבה לא שמנו לב אפילו מה שקורה איתנו מרוב שהיינו עם הראש בהופעות", מסביר רביב. “לא הספקנו ליחצן את עצמנו בצורה נכונה ומקצועית. אנחנו מתים על האלבום הזה, וכל תו שנכתב שם והוקלט שם - אנחנו אוהבים, אבל כנראה שבאותה תקופה לא ידענו לשווק את האלבום בצורה נכונה. היום, כשיש לנו צוות טוב שמאמין בנו, אנחנו יכולים להתעסק נטו במוזיקה. אנחנו גם לומדים מטעויות. אם נרצה להקליט היום שיר מקורי – נוציא שיר מקורי. אם נרצה להוציא מחרוזת בון ג’ובי – אנחנו נוציא. אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים".

“אני זוכר שהיינו באילת והרגשנו בבטן שאנחנו רוצים להקליט גם חומרים מקוריים משלנו", אומר צור. “כולנו כותבים ומלחינים בעצמנו. אם האלבום הזה היה יוצא היום, זה היה סיפור אחר לגמרי. לא ידענו אז לשווק בצורה הנכונה".

“לכל דבר יש את הזמן שלו, ואנחנו נורא שלמים עם כל דבר שאנחנו עושים", מוסיף ניר. “עשינו טעויות בתחילת הדרך, אבל זה חלק מהדרך שלנו. את האלבום הזה הרגשנו שאנחנו חייבים לעצמנו ולנפש היוצרת שלנו, שהייתה חייבת לבוא לידי ביטוי. זה אלבום מהמם ומדהים לדעתי. אבל כמו שרביב אמר, לכל דבר יש את הזמן שלו ואנחנו בסופו של דבר לא מנסים לרצות אף אחד, אלא לעשות רק מה שאנחנו אוהבים ומתחברים אליו במאה אחוז".

ב־12 באוקטובר, חול המועד סוכות, ההרכב יופיע במסגרת פסטיבל המוזיקה ראשון לציון בסימן חגיגות 140 שנה לעיר, בהפקה מיוחדת עם תזמורת צה"ל. “זכינו להשתתף בפסטיבל הזה במצעד הוקרה לגדולי האמנים הנוסטלגיים כמו חיים משה, אבנר גדסי, שימי תבורי, מרגול וכו’", מספר רביב. “נבצע את מיטב השירים שנחשפו בעקבות הפרויקט ומזוהים עם הפרויקט בעשור האחרון. בייחוד אנחנו חולקים כבוד לכוחות הביטחון ובכלל, כל מופע אנחנו מקדישים לכוחות הביטחון. אנחנו נורא מתרגשים מזה ומצפים לשמוח ולהתרגש יחד עם הקהל".

הפרויקט של רביבו (צילום: עדי אורני)
הפרויקט של רביבו (צילום: עדי אורני)

אתם כל הזמן ביחד, לא נמאס לכם לפעמים אחד מהשני?
רביב: “אלירן גר חמש קומות מתחתיי. אם הייתי יכול להביא את ניר אליי, זה היה קורה. המשפחות שלנו גם מאוד קרובות, אנחנו יוצאים לחופשות משפחתיות ביחד ומבלים ביחד. אנחנו החברים הכי טובים. משפחה אחת גדולה. אלירן הוא כמו אח נוסף של ניר ושלי".

צור: “אנחנו נותנים כבוד והערכה אחד לשני ברמה שקשה להסביר. אנחנו אוהבים זה את זה, קשובים זה לזה ומפנימים זה את רצונו של זה, מתחשבים במחשבות וברצונות של כולנו. אנחנו יודעים להתפשר על כל כך הרבה דברים, והכבוד שאנחנו נותנים זה לזה שומר עלינו עם רגליים על הקרקע וביחד".

ניר: “הערכים שהשרישו בנו מלמדים אותנו לכבד זה את זה ולהעריך זה את זה. הכבוד שלנו זה כלפי זה הוא חלק מאיתנו. אנחנו תומכים זה בזה ומרימים זה את זה. אנחנו יודעים להגיע לעמק השווה. זה לא תמיד פשוט, אבל אנחנו יודעים להתגבר על הדבר הזה".

קליק מטורף

בשנה האחרונה ההרכב הספיק להוציא חידוש לשיר “אהבה כנה" (במקור של נריה חובב), מחרוזת “זר בעולם" (שיר הנושא של גידי שמור), ובימים אלה השיק מחרוזת חדשה עם קובי פרץ – “מחרוזת אש", החוזרת לתחילת דרכו של הזמר. “קובי זמר ענק עם להיטים מטורפים, וכשהחלטנו לעשות מחרוזת עם קובי הלכנו לשורש", מסביר ניר. “קובי חזר לתקופה שבה הוא היה חייל עם הלהיטים הענקיים שלו משנות ה־90. היה לנו קליק מטורף איתו. זו רק נקודת הפתיחה מבחינתנו. זו הזכות שלנו לפרגן לאותם ענקי תרבות דרך הלהיטים שלהם שהדור הצעיר לא מכיר".