התדמית של ה"מאוהב המיוסר" שבוקעת משיריו של מרגי פחות מעניינת כבר

ה-EP הבינלאומי המפוספס של מרגי, השיר ההומוריסטי של עומר אדם שלא מצליח להתרומם, הסינגל המרגש של מושיקו מור והזמרת הצעירה שהולכת להיכנס לכם ללב. מדור "חם באוזן"

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
מרגי
מרגי | צילום: אמיר יעקובי

מלבד הלהיט המצוין לעיל, מיני האלבום מונה ארבעה שירים נוספים בלועזית – "Somebody’s Fool", "Lie Like This", "Falling" ו-"Paradise". מצד אחד, מרגי שולט בצורה אבסולוטית באנגלית, מבצע כל שיר ושיר ללא מבטא ישראלי-צברי וניכר בקליפים שהוא מלא בכל המניירות של זמר בינלאומי, גם במימיקה, בתנועות, בביצוע הקולי ויודע בדיוק לשחק את המשחק.

מאידך גיסא, אין פה שום ייחודיות: נכון, שירי אהבה ושירים שוברי לב זה על הכייפאק להיכנס לפלייליסט ישראלי, אבל בשוק הבינלאומי הוא לא נושא שום בשורה חדשה, לא מסקרן במיוחד (יחסית למדינה בה יש מיליוני זמרים בסגנון ולוק זהה) ואין בו את טביעת החותם הייחודית. אולי אם בשירים היו משולבים כמה אלמנטים ישראליים מסוגת הפולקלור המקומי, זה יכל להבדיל אותו ולייחד אותו, אך הוא בחר במיני אלבום זה לטשטש את הישראליות לחלוטין, ואפשר להבין אותו, הוא ממוקד מטרה להצליח בשוק העולמי.

הבעיה היא שבשביל לקבל בסיס לכך – אתה צריך להוכיח שאתה לא פלירט חולף במוזיקה הישראלית ולצערי למרגי, עם כל הכישרון הרב שבו (ויש כישרון), עדיין אין את כל הכלים בשביל להצליח בגדול בחו"ל, כי הרי לפני שאתה צולל – אתה צריך קודם ללמוד לשחות. גם התדמית של ה"מאוהב המיוסר" שבוקעת משיריו פחות מעניינת כבר.

אישית, מאד נהניתי ממיני האלבום ומההפקה המוזיקלית שנוטה לכיוון הפופ האלקטרוני המתקדם, אהבתי את הליריקה (העוסקת ברובה בשיברון לב, שנאה ואהבה) ואת הלחנים המלודיים וכמובן את הביצוע – לקהל הישראלי הממוצע – מיני האלבום הזה מספק את הסחורה. בשוק הבינלאומי? קשה לי להאמין.

במה אני מאמין? שעם עבודה קשה, התמדה והמשכיות בהתנסויות המוזיקליות האופייניות לו – מרגי יכול לעשות את זה. אבל לגבי זאת – רק הזמן יידע להכריע.

ועכשיו ברצינות, השיר מתחיל כבלדה ומתפתח לשיר פופ אופייני, ממשיך לעסוק באהבה, אלכוהול ורווי במטאפורות ומשחקי מילים, כשהגימיק שלו הפעם הוא ציטוטים וקריצות לשירים ואמנים ידועים: זהר ארגוב, אריק איינשטיין, זהבה בן, מוקי וטונה (איתי זבולון), סרטים (צ'ארלי וחצי) ואפילו רמיזה לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל ("על המרפסת בבזל הדלקתי סיגריה"), עם ניסיון להעביר אמירה חברתית – "קונספירציה נגד אינפלציה, מה כבר לא מדברים על שלום?".

השיר קליט והמילים משעשעות, אבל עדיין משהו מתפספס ולא באמת מתרומם בשיר, כאילו הוא "פרווה" ואנמי, הוא עטוף באריזה (הפקה מוזיקלית) יפה אבל כשפותחים את המתנה – רואים סתם עוד איזו עניבה שכבר יש לנו ערימה מאותו הצבע ואותו הסוג.

נכון, ההומור והקריצות האלה חמודים אבל כבר חרושים יתר על המידה ("מתוק שמרלי" של אליעד נחום, "תנו לו צ'אנס" של מה קשור? הם רק דוגמאות בשלוף), ואין בעצם בשיר איזה אלמנט שמצדיק אורך חיי מדף מלבד האזנה או שתיים, כך שהפעם זה די מתפספס לאדם. זה חד משמעית לא יהפוך לאחד מלהיטי התקופה שלו, לא שכל שיר שלו אמור להפוך לכזה, אבל ממנו – ציפיתי ליותר.

היא לא נשמעת כמו שום דבר ששומעים בסצנה המקומית כיום, סוג של משוררת ופזמונאית מהסוג הישן אך עם קול, לחן וסאונד עכשווי שיודעת ללהטט בין המילים והצלילים בצורה שובה וקסומה.

השבוע הוציאה תמר שיר שני – "כמו סופה", שיר שנשמע להיט גדול מהרגע הראשון, כאילו מדובר בזמרת רבת שנים וניסיון ולא בזמרת "מתחילה". היא מגובשת, נועזת, שנונה ובעיקר מצוינת. עשו לעצמכם טובה והאזינו לשיר הזה – אך היזהרו, אתם הולכים להתמכר אליו – כמוני.

ב-4 בנובמבר (שעה 13:00) תופיע הילה באולם גלריה ישראלית במסגרת פסטיבל הפסנתר הנוכחי, בו תבצע שירים מאלבומיה ("נופל מחוץ לזמן", "כל יום"  ו"הילה שרה דנה אמיר") ושירים נוספים במופע שנקרא "את חירותי", על שם השיר האייקוני של יורם טהרלב שצרוב בתודעה בביצועה של חוה אלברשטיין (בלחנו של ג'ורג' מוסטקי)  שהילה הפיחה בו חיים חדשים בלחן מקורי משלה, אחר, אמיץ, בלוזי ומיוחד בשיתוף פעולה עם אהוד בנאי.

במופע ילווה אותו הרכב נגנים משובח בניהולו המוזיקלי של ערן ויץ ובו תארח הילה את כוכבת תיאטרון הקאמרי אולה שור סלקטר. על ההפקה אמון לא אחר מאשר אשר ביטנסקי.

בכדי לערוב להמלצתי זו, משתף את אחד השירים שהכי אהבתי מהאלבום החדש של הילה – "אם אמות עכשיו", שיר שזוכה ללחן ענוג וביצוע שמיימי שהצליח לצמרר אותי ואפילו לגרום לי להזלת דמעה.

תגיות:
עומר אדם
/
יהונתן מרגי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף