עם בוא הקורונה, אובחנה ענבל סמדר עם סרטן שד. היה זה בן זוגה דידי שחר שמישש, ודחק בה ללכת להיבדק. "בתוך שבועיים מאותו לילה נכנסתי לטיפולים, כימותרפיה, ניתוח והקרנות - כל החבילה" היא נזכרת. 

לרגל חודש (אוקטובר) המודעות לסרטן השד, ענבל סמדר מוסיקאית ויוצרת בעולם הילדים ("אם פתאום אפגוש  אריה", "ענן על מקל", הרכב "שתיים" ועוד) משתפת את סיפור המסע שלה להחלמה וליצירה, מאז אובחנה עם סרטן השד בראשית שנת 2020. אגב, את המילה המאיימת 'סרטן' היא החליפה ב"אוצר" בהשראתו של הרופא המטפל שלה פרופ' גוטמן.  "הוא אמר לי   'בואי נמשש את 'האוצר', והבטיח לזרוק אותו הכי רחוק שאפשר".

בשמונת החודשים הראשונים ענבל סמדר הסתגרה בביתה שבכפר ויתקין. דבר המחלה והטיפולים היה ידוע למשפחתה הקרובה ולשתי חברות טובות בלבד. "לא רציתי שהסרטן יגדיר אותי. חששתי שאנשים ירחמו עלי, לכן העדפתי לעבור את זה עם הקרובים אלי.  וממילא סגרי הקורונה צמצמו את האינטראקציה עם העולם" היא אומרת.

"הבמה היא החיים שלי" מצהירה סמדר. ועם זאת בעת ההיא היא חששה לחזור ולהופיע. שכן באותו השבוע בו היתה אמורה להופיע עם "אם פתאום אפגוש אריה" מופע מוסיקלי המבוסס על אלבום משירי משוררים (לאה גולדברג, שלומית כהן אסיף, מיריק שניר, נורית זרחי ואחרים) ביחד עם תזמורת המהפכה, שיער ראשה נשר, וחששה גבר. אבל אז הגיעה הבשורה על ביטול כל ההופעות בגלל מגיפת הקורונה. "כשכל חברי היוצרים והאמנים התבאסו מביטול ההופעות וסגירת עולם התרבות, אמרתי לעצמי 'תודה לאל שאין הופעות'. ברגעים הקשים ההם זה התאים לי". היא נזכרת.

ענבל סמדר (צילום: יפעת גולן)
ענבל סמדר (צילום: יפעת גולן)

בחודשי השהות הכפויה בבית וברגעים הקשים של הטיפולים, עודדה אותה חברתה הטובה תמר לשבת ולכתוב, גם כשהראש כואב והבחילות קשות. "היא כל כך נדנדה לי שבאחד הימים התעוררתי ב-4 לפנות בוקר, התחלתי לכתוב ומאז זה לא פסק. כתבתי יומן, טקסטים ושירים" משחזרת ענבל. "קודם יבואו" היה השיר הראשון שכתבה והלחינה, והוא יוצא השבוע כסינגל.

קודם יבואו

קודם יבואו מילים אחר כך מנגינה

קודם יבוא השקט אחר כך השממה

קודם יכה הרעם אחר כך ברק

ונשיר חזק


קודם יבוא הכאב אחר כך האגרוף

קודם נרטב אחר כך הגשם ישטוף

רגע לפני האמצע יגיע לנו סוף


אז תבוא עכשיו ונתחיל חזק

גם אם יש חושך גם אם מחנק 

כי אין זמן לכאוב או לפחד

או לגלות מאוחר מדי את מי אתה אוהב


קודם יגיע מאוחר מדי לפני שמאוחר

לפני עלות היום יגיע כבר מחר

השמש כבר תשקע לפני שהיא תזרח

‏ואז נצרח


קודם יגמרו המילים לפני שנדבר

לפני שנכנס השער ייסגר 

קודם נפרק לפני שנחבר


אז תבוא עכשיו ונתחיל חזק

גם אם יש חושך גם אם מחנק 

כי אין זמן לכאוב או לפחד

או לגלות מאוחר מדי את מי אתה אוהב".

"תמיד ידעתי שיש סדר לדברים. קודם הולכים לגן אח"כ לבית ספר, לומדים לנגן בחלילית ואז בפסנתר, שירה במקהלה וחמש יחידות בפיסיקה ומתמטיקה. אלא שלפתע הכל השתנה. הסתכלתי על עצמי מבחוץ ותהיתי, 'מה אם יגיע הסוף לפני האמצע. וכמו שכתבתי בפזמון: 'רגע לפני האמצע יגיע לנו סוף'"..

הסינגל החדש לקוח מתוך האלבום "אין עוד פעם" שענבל סמדר כתבה והלחינה (הפקה מוסיקלית: עמוס בן דוד. ליווי אמנותי: גידי גידור) 

והשירים בו הם חלק ממופע הנושא את אותו השם "אין עוד פעם" ביחד עם טקסטים שחושפים אוסף של רגעים מצחיקים, הרבה קושי, כאב, וים של אהבה,  במהלך התמודדותה עם הסרטן (הפקה מוסיקלית ועיבודים: טל בלכרוביץ', דידי שר ואודי קראוס. בימוי: דניאלה מיכאלי).

כאמור היתה זאת המשפחה, בן הזוג דידי שחר ושלושת הילדים  איה, 18 והתאומים יהלי ושירה בני 12, שהיו לה משענת וסעד ביחד עם אמה ואחיותיה ועוד שתי חברות קרובות, ורק הם ידעו על מחלתה שנשמרה בסוד. כך, עד שבאחת ההופעות של "אין עוד פעם", ענבל הזמינה את המשפחה המורחבת דודים ובני דודים וחשפה בפניהם את דבר המחלה וההתמודדות."אנשים בקהל צחקו ובכו ובמיוחד היו בהלם".


ענבל סמדר (צילום: יפעת גולן)
ענבל סמדר (צילום: יפעת גולן)


"רעש מכונות אני שוכבת כל יום במשך כ 20  דקות בלי לזוז מתחת למכונה חייזרית לבנה ששולחת זרועות גדולות שמסתובבות סביבי ומקרינות גלים למקום בו היה האוצר... הקרנות שמחריבות מבפנים את כל הרע וכנראה גם את כל הטוב. מה שנקרא "שטחים תמורת שלום'.. דנה הרנטגנאית החביבה.  שמה לי מוזיקה שבצורה מפתיעה זורמת יפה... ואני שטה בחלל . כשיצאתי שאלתי  "תגידי, מה זה השירים היפים האלה?" דנה קפצה משמחה... זה פלייליסט של של סדרה בנטפליקס  –קוראים לה  לוציפר". לוציפר? את בטוחה? השטן בכבודו ובעצמו? אבל מי שצפה בסדרה באדיקות כמוני יודע שלוציפר הוא שטן טוב לב. (מתוך המופע "אין עוד פעם").

קצת קודם למופע, כשעוד היתה בעיצומם של הטיפולים, ערכו דידי וענבל מסיבת פורים  בביתם בהשתתפות כמה  חברים. "החלפתי דמויות, תוספות שיער מטפחות, ופאות. השיא היה כשדידי תחפושות של סופר מן וונדר וומן. הייתי רזה מאד, הגעתי כמעט למימדים של גל גדות ונכנסתי בקלות לתחפושת הוונדר וומן. וכשאחת החברות שאלה אותי האם זו פאה על הראש שלי, דידי לקח אותה הצידה וסיפר לה".

אובדן השיער, היה אחד הקשיים הכואבים שחוותה סמדר. "יותר מהטיפולים והחרדה,  אובדן השיער הוא הדבר שהכי קשה להתמודד איתו. לא זהיתי את עצמי במראה" היא משתפת. "הטראומה קיימת בי מאז כיתה ד' כשהספר קיצץ לי את הצמות הארוכות שהיו מלאות בכינים, כי לאמא נמאס.  עד היום אני זוכרת את המעמד ההוא, כשעליתי לשיר סולו במקהלה, ואחת הבנות עיוותה את פניה ואמרה 'איכס מגעילה'. אנשים אומרים לי 'איזה יופי', 'כמה  אומץ יש לך'. לדעתי כולם משקרים. בראשי עדיין מהדהדות המילים של הילדה 'איכס מגעילה'. מאז לא הסתפרתי".

הפעם הראשונה שהעזה להסתפר 'בקטנה' היה לכבוד צלומי ליפ לשיר (מילים יוסי בנאי) שהיא הלחינה לזמרת ריטה "אני גרה מול המים" מאלבום "רמזים" שיצא ב-2008. גם עתה במופע שלה היא מעזה להוריד את הפאה הכחולה ולספר סיפור על השיער. 

ענבל סמדר (צילום: יוסי צבקר)
ענבל סמדר (צילום: יוסי צבקר)

"...אני מחליטה להסתפר ולעשות מהתספורת חגיגה בבית. אני קונה מספריים טובים, ושתי הבנות התחילו במלאכה, יהלי לא רצה להשתתף אבל צפה מהצד. שירה ואיה גוזרות לי קארה ממש מוצלח, אבל הקארה מחזיק מעמד רק יומיים. אחריהם סופרמן רכש מכונת תספורת חדשה לו ולי וגילחנו לי את כל הראש. לשירה היפיפייה בת ה 10 יש שיער יפה וארוך אבל היא מחליטה להזדהות עם אמא ומבקשת להסתפר גם" (מתוך המופע "אין עוד פעם")

איך הגיבו הילדים?
"לפני שסיפרנו להם התייעצנו עם גורמי מקצוע. בהתחלה הסברנו שמצאו לי גידול שצריך להוציא ולעשות לי טיפולי מניעה. היה לנו חשוב לפתוח בפניהם את הכל. אין ספק שיש לזה השלכות וחרדות. אבל הילדים עזרו בצורה בלתי רגילה.  לכל אחד היה תפקיד.  יהלי שמר על ציפורניים ארוכות כי הוא מגרד הכי טוב בגב. איה הבכורה בישלה לנו, ושירה ניגנה ושרה שירים, היא מרגשת במיוחד גם הסתפרה יחד איתי מתוך הזדהות. נסעתי עם איה ללונדון, היא העדיפה לנסוע איתי ולא עם חבריה. בבית  הרבנו לשחקבמשחקי קופסה. הילדים יודעים שקשה לי להפסיד, לכן בהתחלה הם נתנו לי לנצח, אבל בהמשך הם לא ויתרו לי".


לאורך כל התקופה, בן זוגה, דידי שחר, מהנדס, ("הכרנו בלימודי הנדסה באוניברסיטת תל אביב") מוסיקאי שכותב לזמרים מובילים בהם "באה אליכם" של מירי מסיקה, "מציאות אחרת " לאייל גולן, לתוכניות טלוויזיה כמו "פרפר נחמד", "דן ומוזלי", "אולי פיל", למופע "ענן על מקל" ועוד – הוא העוגן האמיתי שלה. "באבחון שלו הוא הציל אותי. הוא הסופרמן שלי.  הוא זה שמחזיק את התיק, תימרן, היה אחראי לכל דבר ועניין כולל קביעת הטיפולים והניתוח, הכל.  את לא באמת יודעת איך בן הזוג יתפקד במצב כזה. אבל בסופו של כל יום, דידי  הסופרמן שלי, היה נושא אותי מהטיפולים בבית החולים אל הספה בבית. אי אפשר לבטא במילים  את הכרת התודה שלי אליו. גם קודם אהבתי אותו מאד. אבל עכשיו, וואו. יש לי יהלום ביד".

ואם לא די בכך. דידי שחר, שבניגוד לזוגתו ענבל סמדר, לא אוהב לנסוע לחו"ל,  הפתיע אותה ואת הילדים ובקיץ שעבר ארגן נסיעה ושהות בת חודשיים של כל המשפחה בקוסטה ריקה. "הוא ידע שזה החלום שלי. השהות בקוסטה ריקה היתה הריפוי שלי ושל המשפחה" אומרת סמדר ומלטפת את הכלב פונצ'ו, שגם הוא חלק מעסקת ההחלמה וקבוצת התמיכה שלה.


באחד משירי האלבום/מופע, מבקשת ענבל מבן זוגה דידי שיסדר אחריה.  "גדלתי עם אמא מסודרת. הבית שלנו נראה כמו מוזיאון, בסוף יצאתי  בלגניסטית. וכך עם החרדות שליוו אותי, כתבתי שיר ובקשה לדידי ש'יסדר אחרי". 


"תסדר אחרי

יום אחד אני אלך 

אשאיר הכל

מה שבטוח זה יהיה  

בבלגאן גדול


התמונות לא באלבום, 

בגדים זרוקים בכל מקום

מכתבים שכתבת לי 

עם הגרביים בארון


זה יהיה בטוח יום של שמש בכפר‏

ציפורים יציצו לא ירגישו דבר

יהיו לך בלעדי

המון שעות של פנאי

רק תבטיח לי ‏שתסדר אחרי"...

 חזרת לשגרה?
"אני שוב מופיעה, אם כי לא כל ההופעות חזרו כפי שהיה לפני הקורונה. אני אדם אופטימי שרואה אור בכל דבר. אבל לא הכל חזר להיות כמו פעם. זה נשאר איתך, ומלווה אותך במין דריכות.  לאחרונה אני נעזרת בציפרלקס. הרגשתי שאני חייבת את זה כדי להרגיע את החרדות".

 מה את אומרת לנשים עם סרטן השד?
"להיות  מגוייסת בחודש המודעות נותן לי כוח. אני מרגישה שאני עושה משהו חשוב שמרגש אותי. אני מופיעה בפני מחלימות ובעמותות השונות. לבני משפחה של הנשים אני מספרת איך התמודדתי, על מעגל התמיכה הקרוב שלי שהכי עזר לי. ואני מקבלת תגובות מרגשות, אופטימיות וגם עצובות. אחד השיאים עוד צפוי לי. הופעה בפני חולה בהוספיס בית. כשהיא פנתה אלי בבקשה שאופיע, הלב שלי ניתר, אבל מיד אמרתי לה 'כן'".