מה הקשר בין מוסיקת בארוק למוסיקה טורקית פרסית עתיקה? המענה לתהיה מצוי כנראה בחיבור בין המוסיקאי האסטוני אנדרס מוסטונן ומנצחו של ההרכב "הורטוס מוזיקוס" לבין המוסיקאי הישראלי ונגן הטאר ניסים לוגאסי, שעומד בראש ההרכב "ניסים לוגאסי ואנסמבל משי".

המפגש בין השניים התקיים לאחרונה בבית הספר "מקאמת" בצפת בניהולו של ניסים לוגאסי. "זמן קצר לפני תחילת ההופעה של 'הורטוס מוזיקוס'  בבית הספר שלנו, ישבנו יחד בחדר החזרות כשפתאום מוסטונן ביקש ממני שאשיר משהו. כששרתי לו קטע משירה פרסית הוא התרגש עד דמעות ובו במקום ביקש שאעלה לבמה לנגן ולשיר איתם באותה הופעה. צירפתי אלי את נגן הניי נירי שדה שהוא מורה למוסיקה בבית הספר, וניגנו מוסיקה המורכבת מהרמוניה בארוקית ושירה פרסית. כשירדנו מהבמה בסוף ההופעה מוסטונן אמר: 'ניסים, זו התחלה של מסע משותף'", משחזר לוגאסי.

מתוך המופע, צילום: משה טוב כרפס

אגב, המוסיקאי והמנצח אנדרס מוסטונן, דמות צבעונית, גילה והתאהב בישראל בשנים בהן שירתה אשתו מלה, כשגרירת אסטוניה בישראל והוא ממשיך לבקר בישראל תכופות. הריאיון עם ניסים לוגאסי מתקיים שעות אחדות לפני המראתו מטאלין בירת אסטוניה בחזרה לישראל,  לאחר שהופיע באסטוניה ביחד עם נירי שדה וההרכב "הורטוס מוזיקוס", כחלק מפסטיבל מוסטונןפסט - טאלין תל אביב שמתקיים החודש ועד ה-15 במרץ.

"שיתוף הפעולה עם מוסטונן יוצר סאונד חדש ומיוחד עם המוסיקה הבארוקית לעיבודים חדשים שעשינו למשל ל'חתואת חביבי' של עבדל וואהב. הבאנו חומרים ויצירות מהמוסיקה הערבית טורקית ופרסית ויצרנו עיבודים שונים לתזמורת ולנגנים שלנו אותם ננגן גם בישראל. הקהל האסטוני שמטבעו הוא עצור וסגור, קיבל אותנו בחום. לאחר ההופעה היו שבאו לדבר איתנו ואף בכו מהתרגשות. המוסיקה והשירה נגעו בהם ופרצו את חומות הרגש" אומר לוגאסי.

פסטיבל מוסטונוןפסט טאלין תל אביב מייסודו וניהולו האמנותי של אנדרס מוסטונן, חוגג עשור להיווסדו עם 13 תכניות, 22 קונצרטים עם מקהלות, הרכבים וסולנים מאסטוניה ומישראל. בפסטיבל יופיעו מיטב הכוכבים מאסטוניה, מוסיקאים אסטונים וישראלים, בהם מקהלת קולגיום מוזיקאלה בניצוח אנדריק איקסווראב, מקהלת הבנות מוּבָּה של בית הספר למוזיקה, הבלט של טאלין בניצוחה של אינגריד גורביץ׳, זמרי האופרה קאדי פלאס ואנטו אוניס, בין המוסיקאים הישראלים נמנים: גיל שוחט, תזמורת הקאמרטה הישראלית מקהלות בת קול ומורן, גם רוני גינוסר, רינת אבישר ורבים נוספים. אלה ואלה יבצעו ביחד ובנפרד מוסיקה קלאסית, עממית ומסורתית. מוסיקה עתיקה ובת-זמננו ומופעי ג'אז שיתקיימו בזיכרון יעקב, תל אביב, ירושלים עכו נצרת ועוד.

ניסים לוגאסי ונירי שדה יופיעו פעמיים במסגרת הפסטיבל עם אנסמבל הורטוס מוסיקום". ההופעה הראשונה תתקיים בסטודיו "אנט" בתל אביב (7.3) והשניה במוזיאון האיסלאם בירושלים (9 במרץ). הפסטיבל שנפתח בסוף השבוע שעבר  יינעל ב-15 במרץ.

"אנחנו יוצרים מפגש בין שני עולמות שונים לחלוטין ועם זאת יש בהם חיבור. במוסיקת הבארוק יש מיקרוטונליות (מוסיקה המשתמשת במרווחי צלילים קטנים, חצי טון ועד רבעי טון) ואילו מוסיקת המזרח מעצם מהותה בנויה על רבעי טונים, לכן אפשר היה ליצור את החיבור הנפלא הזה" הוא אומר.

בית הספר למוסיקה מהמזרח "מקאמת' שוכן בקרית האמנים של צפת ב"חאן החמור הלבן", מבנה אבן מהתקופה הממלוכית. קודם לכן הוא שימש מרכז לטיפולים וחיים רוחניים, עד שרכש אותו משה טוב קרפס יהודי אמריקני שחלומו היה להקים בישראל בית ספר למוסיקה וכיום הוא נשיא בית הספר "מקאמת", שנסים לוגאסי הוא מנהלו מאז 2016.

בית הספר "מקאמת" מתמחה בהנחלת ארבע מסורות מוסיקליות מהמזרח: מוסיקה פרסית, מוסיקה ערבית, בעיקר ממצרים, מוסיקה טורקית ומוסיקה מהמגרב, במיוחד מוסיקה מרוקאית. מסלול הלימודים הוא בן שלוש שנים שכוללות גם היכרות עם כלי הנגינה כמו קמנצ'ה, ניי, סנטור  וגם שירה. רבים מהבוגרים של "מקאמת" מנגנים כיום בתזמורות האנדלוסיות בארץ.

אנדרס מוסטונן (צילום: MAXIM)
אנדרס מוסטונן (צילום: MAXIM)

כדי להיות קרוב לבית הספר, נפרד לוגאסי מהמרכז ועלה לגליל עם  קארן לוגאסי אשתו המתופפת, ושני בניהם. בתחילה הם התגוררו במושב אמירים ולפני ארבע שנים המשפחה התמקמה בקיבוץ צבעון בגליל העליון. "אמנם הגליל רחוק מהמרכז ומהסצנה הביצועית שנחוצה למוסיקאי, אבל החיים בגליל מאד מתאימים ליצירת מוסיקה. יש לי שקט פנימי שמאפשר לי לכתוב להתאמן ולעשות מוסיקה. בנוסף, שתי אחיותי גרות בשכנות, בראש פינה".

נסים לוגאסי 50, בן להורים שעלו ממרוקו, גדל ביפו ובבת ים. כשהיה בן 13 ביקש וקיבל גיטרה כמתנת בר מצווה ומכאן נסללה דרכו אל המוסיקה.

בנעוריו פרט על הגיטרה מנגינות משל מאיר אריאל, אהוד בנאי, פינק פלויד ועוד. לאחר השירות הצבאי נסע להודו, כאן הכיר את הסנטור  "האבא של הפסנתר" ונשבה בו. בהמשך נחת באיסטנבול ובמשך שלוש שנים למד עם מאסטר סופי שירה ומוסיקה טורקית. התחנה הבאה היתה בפאריס ולאורך  שלוש שנים התמחה בעיר האורות בשירה פרסית קלאסית אצל המוסיקאי ונגן הניי, חוסיין עומומי, אף השתתף בסדנת עומק עם המאסטר הומיון שאג'אריאן בנו של גדול זמרי איראן מוחמד רזה שאג'אריאן.

בשנת 2002 שב לישראל ממסעותיו ומאז הוא עוסק במוסיקה. בעבר הוא הופיע עם הרכבים שונים בהם של מארק אליהו, "הבורוכבים", "הלובים", ניגן עם מאיר בנאי ז"ל, עם תזמורת "מארש דונדורמה" ואחרים. כיום הוא מלמד ומופיע בארץ ובעולם  עם ההרכב "נסים לוגאסי ואנסמבל משי".

לוגאסי הוא זמר ונגן טאר. את הנגינה על הכלי האיראני למד מנגנית הטאר האיראנית באהית שחיה בלוס אנג'לס טהבא מוטלבי. "נגינה על טאר מבחינתי, זה כמו להתפלל בצלילים. הצלילים נוגעים בתוך הנפש" הוא מתפייט.

לאחרונה ההרכב שהקים "ניסים לוגאסי ואנסמבל משי" מופיע גם עם טקסטים מקראיים כמו "לך אלי". "החיבור בין תהילים למוסיקה פרסית יושב בטבעיות בתוך המאקם" הוא מעיד. 

כששואלים את לוגאסי מה לילד שגדל על מוסיקה מרוקאית בבית הוריו, למוסיקה פרסית וטורקית הוא משיב: "התחברתי למוסיקה הזאת מגלגול אחר. היתה לי קריאה פנימית חזקה שגרמה לי לעזוב את החיים שלי ולצאת למסע  ארוך כדי לספוג את האיכויות של השירה והמוסיקה הפרסית והטורקית. ועתה אני עושה איתה חיבורים גם עם מוסיקת בארוק".