האמנית מרב סבירסקי עקבה אחר קיני נמלים והחליטה לעשות ניסיון "פתטי" כדבריה, ולגרום להן ללכת בקו ישר. ואולם, הנמלים מצידן הוכיחו לה שלעבודת הנמלים יש חוקיות משלה, והן, הנמלים הולכות בסך על כל משטח בכל כיוון שהן רוצות, לרוב על פי מקור המזון והריחות שהן משאירות זו לזו. ויוצרות את טור הנמלים. "ניסיתי למשטר אותן ובמקום זה הנמלים מישטרו אותי" היא אומרת "הן מבצעות פעולה פשוטה אבל המכלול יוצר פעולה מורכבת".

ביצירתה "עבודת נמלים" מקרינה סבירסקי נמלים נעות על הקיר במסלולים אקראיים למראה, תוך שבמקביל היא מכסה ברישומי פחם שטחים ומצמצמת את מרחב התנועה של הנמלים, ויוצרת מחילה מסועפת.

''עבודת נמלים'' של האמנית מרב סבירסקי (צילום: באדיבות האמנית)
''עבודת נמלים'' של האמנית מרב סבירסקי (צילום: באדיבות האמנית)

"היות שלא הצלחתי למשטר את הנמלים, החלטתי לעשות פעולה הפוכה: רשמתי בפחם את כל המקומות בהם הן לא הולכות וכך יצרתי נגטיב של מסלולי ההליכה של הנמלים עד שנוצרה המחילה" מסבירה האמנית.

במהלך שלושת ימי פסטיבל מוסררה מיקס בירושלים (30-31 במאי ה-1 ביוני) סבירסקי תציג את הפרפורמנס "עבודת נמלים", במסגרתו היא תקרין נמלים הנעות על הקיר במסלולים אקראיים למראה, בעוד היא רושמת בפחם על הקיר, מכסה ברישומיה שטחים ומצמצמת את מרחב התנועה של הנמלים, עד כדי הגבלתן להליכה במחילה מסועפת.

"היות שלא הצלחתי למשטר את הנמלים, החלטתי לעשות פעולה הפוכה: רשמתי בפחם את כל המקומות בהם הן לא הולכות ויצרתי נגטיב של מסלולי ההליכה שלהן וכך נוצרה המחילה המסועפת" מסבירה האמנית.

פסטיבל מוסררה מיקס ה-23 "עולם קטן" שמתקיים בתוך חללי בית הספר  מוסררה, ירושלים, מתמקד השנה במיצגים מופעים אודיו ויזואליים, עבודות וידאו, הופעות מוזיקה, נויז ומוזיקה חדשה, רובוטיקה ואמנות אינטראקטיביים, והכל  דרך עיניהם השונות והמשונות של החרקים.

"העבודות נעות בין היסטוריה ענפה ומצמררת של יצורים שזוחלים מן החושך ומאתגרים את מבטנו למציאות אקולוגית חדשה שדורשת מאתנו להבין איך משק כנפיים של פרפר משפיע עלינו ובוחנות את היחסים שבין האינדיבידואל לקבוצה, המיקרו והמקרו וחיי הלילה אל מול חיי היום. במהלכו ירקמו האמנים והאמניות ביטויים חדשים ליחסינו עם עולמם הפנטסטי של החרקים" אומר מנהל הפסטיבל והאוצר הראשי, אבי סבג. לאתר הפסטיבל 

האמנית מרב סבירסקי - חוקרת מנגנוני תנועה באמצעות פרפורמנס, פיסול, מיצבים קינטיים, מיצבי וידאו ועוד. נעה בין המדיומים, בוחנת את גבולותיהם ואת המנגנונים הפנימיים שלהם ומשלבת ביניהם בכדי לשרת את הרעיון אותו חוקרת. היא מחפשת אחר פעולות פשוטות המייצרות מהלך מורכב, ואת היחסים הנוצרים בין פרטים ואובייקטים שונים בתוך מערכת. בעבודותיה בוחנת את היחסים עם הצופה מתוך רצון לאתגר את מבטו.

בעבודת וידאו קודמת שלה "סיסים" בחנה סבירסקי את חוקיות תעופת  ציפורי הסיס, כפי שנגלו לה בשכונת פלורנטין בתל אביב.

''עבודת נמלים'' של האמנית מרב סבירסקי (צילום: באדיבות האמנית)
''עבודת נמלים'' של האמנית מרב סבירסקי (צילום: באדיבות האמנית)

האם בהתבוננות שלך בבעלי החיים יש גם אמירה חברתית פוליטית?
"אני לא אומרת את הדברים האלה במפורש. אבל מהתבוננות על קן הנמלים אפשר לשאול על הפרט ועל הקהילה. בעולם הנמלים יש פוליטיקה שלמה של מעמדות עם תפקידים לכל אחד. מכאן שהמבט על בני אדם הולך ומתחדד".

מרב סבירסקי בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי, ולימודי MFA ב"בצלאל". עבודותיה הוצגו במוזיאונים, גלריות ובפסטיבלים ברחבי הארץ.

היא נולדה וגדלה בקיבוץ בארי בעוטף עזה וכיום מתגוררת במושב משמר איילון, אמא לשני ילדים. "מרב הילדה ומרב האמא מסתכלת בסקרנות על קיני נמלים או להקת חסידות. החיים בישובים כפריים הופכים את הקרבה לטבע מובנת ונגישה יותר".

מה את עושה כשיש נמלים במטבח שלך?
"אני נסמכת על מה שכתב הסופר מאיר שלו בספרו 'גינת בר' 'עד שזה מגיע למטבח שלי'. אני משתדלת לא לדרוך עליהן. למען האמת הרבה זמן לא היו לי נמלים במטבח".