זו איננה הפעם הראשונה שסיפור חייו של היוצר והשחקן ניר שטראוס עולה על במת התיאטרון. הפעם, זו הפקת מקור חדשה, "אינטליגנט", הצגת יחיד שהיא קומדיה שחורה המתמקדת באמצע החיים. "זה מסע פנימי לגילוי עצמי של אדם שכל חייו ביקש להיות האינטליגנט, אבל מגלה שהחיים אחרים ממה שהוא דמיין. משהו לא מסתדר לו, הוא חוקר אחורה את סיפור חייו, והחיפוש מוביל אל אבא שלו המת. הצגה שמחטטת בפצעי העבר שפוגשים אותם בגיל מבוגר יותר", סיפר שטראוס.

מהו הפן הקומי בחיפוש?
"הקומדיה באה לידי ביטוי בחיפוש ובסוג החיפוש. לעתים החיפוש נואש ומוזר. אני לא רוצה להסתכל עליו ברצינות תהומית אלא במבט מפוכח וקומי. לחפש אנשים שיספקו תשובות למצב בו אני נמצא. לעתים זה עוזר ולעתים לא. לפעמים זה פותח בפניך דברים חדשים שלא חשבת שתגלה".

 למשל?
"כמו החיפוש לאיתור הפסיכולוג שטיפל בך בילדות, זה הפסיכולוג הגדול שהיית בטוח שהוא מכיר אותך טוב יותר מכולם ובטח יהיה לו פתרון למצבך, אבל כשאתה מגיע אליו, אתה מגלה שאין לו מושג מי אתה, שהוא בכלל לא זוכר אותך, ונאלץ עד כדי גיחוך, לחטט בכרטיסיות ישנות כדי להיזכר. גם כן, אינטליגנט. אינטליגנט במובן ההפוך של המילה, כזה שאומרים בזלזול על אדם".

ניר שטראוס (צילום: אור דנון)
ניר שטראוס (צילום: אור דנון)

 חשוב לך להיות ה'אינטליגנט?'
"גדלתי וחונכתי בדור שלהיות חכם, אינטליגנט ומצליח היה הכי חשוב, לפעמים זה בא על חשבון הרגש. לפעמים על חשבון הכנות והאותנטיות. אבל גיליתי שיש עוד דברים חוץ מחוכמה. כאמן ושחקן זה היה בלתי נמנע עבורי לצלול לתוך עולם הרגש".

הצגת היחיד החדשה שהוא יצר ומבצע, "אינטליגנט", בבימויו של נועם פרנק, תעלה במסגרת פסטיבל הקומדיה ע"ש אפרים קישון, ביוזמת תיאטרון האינקובטור ומשפחת קישון, ותוצג ב-22, 23 ו-24 באוגוסט - שתי הצגות בכל ערב, בבית מזי"א בירושלים.

על הבחירה להעביר את המסרים הכואבים ולגרד בפצעים העמוקים מסביר שטראוס: "ברגע שהפה פתוח בצחוק רחב אפשר לזרוק לתוכו את הכאבים הכי קשים, מבלי שהקהל ירגיש שכופים עליו. ממש כמו ילד שמדגדגים אותו וכשהוא צוחק ופיו פעור מטפטפים לתוכו את התרופה שהוא חייב להכניס לגופו כדי להירפא".

במהלך הקריירה הדרמטית בימתית שלו הנובעת מהחיים שלו עצמם, הקדיש ניר שטראוס מיצירתו לאמו שנפטרה ממחלת הסרטן, כשהיה בן 12 עם ההצגה "להוציא את הילדה" בכיכובה של עדי גילת ובבימויה של שרה פון שוורצה. בספר השירים "גרדום היתומים" הוא עוסק בחוויית היתמות והגעגועים לאמו, שיצא לאור ב-2022 במלאת 21 שנים למותה. בנוסף, שטראוס משחק בתיאטרון הקאמרי בהצגה "כימים אחדים" על פי ספרו של מאיר שלו, בה הוא מגלם דמות של אדם שאיבד את אמו כשהיה צעיר. את ההצגה "סבא שלי רמטכ"ל", הקדיש שטראוס לסבא ישראל, שהיה לו מעין אבא לאחר ששני הוריו נפטרו, בהפרש של שנתיים.

"הוא חלה בדמנציה בגילו המאוחר, ובאמת חשב שהוא רמטכ"ל. סבא היה כמו אבא בשבילי וההצגה היא עיבוד הזיכרון ממנו. אולי בשל העובדה שסבא וסבתא גידלו אותי ואת אחותי אני מחובר לאוכלוסיית הגיל השלישי".

עתה, בהצגה הנוכחית, הוא מגיע לאבא שלו, שנפטר מדום לב בגיל 44, כשניר היה כבן 14. בעקבות כך הוא עבר עם אחותו הצעירה ממנו להתגורר עם סבא וסבתא, ההורים של אביו. "לפני שהכרתי את ההצגה הנוכחית אמרתי 'גם על אבא תהיה הצגה'".

ניר שטראוס (צילום: אור דנון)
ניר שטראוס (צילום: אור דנון)

הכתיבה והמשחק הם תרפיה?
"המבקר אילן ברקוביץ' קרא לשירים שפרסמתי בספרי 'גרדום היתומים' 'חשופים עד אימה'. הפעם בהצגה אני 'חשוף עד הומור'. אני בא ממקום אחר לגמרי ומתאר את הסיפור שלי באופן שונה, אולי כי אני אדם בוגר יותר. יש לי סיפור חיים מרגש ונוגע ללב. לאורך השנים ניהלתי איתו יחסי אהבה שנאה, אלה החיים שלי אף שלא פיללתי לגורל הזה". 

עוד הוסיף: "יש ממד של תרפיה על הבמה. עם זאת אני לא רוצה להביא לבמה רק כבדות ודרמה גדולה. אני עושה את מרד הנעורים שלי עכשיו, כשאני יוצר הצגות, כשהמנוע העיקרי של היצירה בקומדיה הוא רגשות האשם. זה קורה לי, וגם לכל ילד שחווה אובדן, כי הוא סבור שזה קרה בגללו".  

ניר שטראוס, 34, בוגר לימודי משחק בסמינר הקיבוצים. שחקן תיאטרון קולנוע וטלוויזיה. הוא היוצר של פרוייקט "קצרנטו", אסופה של מונודרמות קצרות המועלות במסגרת התיאטרונטו. "לשמחתי יצירות שהתחילו בחממת ההצגות הקצרות, מוגשות השנה גם לפסטיבל הארוך" הוא מגלה.

 לאחרונה, בפוסט ששיתף שטראוס בעמוד הפייסבוק שלו, לצד צילום בו הוא נראה אוחז ביד אחיינו בן השנתיים, הוא כתב: "אני רוצה שלאחיין שלי תהיה דודה... בארבע אספתי את האחיין שלי מהגן והציפה אותי תחושה שלא נתתי לה מספיק מקום. אני רוצה למצוא אהבה ולהקים משפחה... אם אתם מכירים מישהי שתזדהה עם התחושה שלי פשוט תחברו בינינו", סיכם. "אני מאד אוהב את האחיין שלי. יש בינינו אחוות בכורים. הילד הזה עושה לי חשק לזוגיות ומשפחה. יכול להיות שהיצירה הבאה שלי תעסוק בזוגיות", סיפר.

ניר שטראוס בעת קבלת פרס ליוצרים בראשית דרכם בבית הנשיא (צילום: באדיבות בית הנשיא)
ניר שטראוס בעת קבלת פרס ליוצרים בראשית דרכם בבית הנשיא (צילום: באדיבות בית הנשיא)

לצד החזרות האינטנסיביות והמרגשות לקראת בכורת ההצגה החדשה, שבוע שעבר נוסף שיא חדש ומרגש בחייו של שטראוס, עת הוזמן לבית הנשיא כאן העניק לו נשיא המדינה יצחק הרצוג את "פרס נבון ליוצרים בראשית דרכם, לשימור מורשתו של הנשיא החמישי יצחק נבון ז"ל. "בתעוזה הופך ניר את מחשבותיו ליצירת מופת מעוררת התפעלות השואבת את השראתה מהחיים עצמה. הוא דוגמא יוצאת דופן לעשיה ויצירה", נאמר בנימוקים לפרס. "זו היתה הפתעה, כיף גדול וגאווה לקבל פרס שהוא  הערכה לעשיה שלי. זה לא מובן מאליו".

 מי היה אתך בטקס?
"אחותי הייתה בקהל. וכתמיד גם הורי רותי ואודי ז"ל ישבו בקהל והיו איתי".