בחג החנוכה ובשבוע העשירי למלחמה, עולם התרבות ממשיך ונרתם כדי להביא לקהל מיצירתו. תיאטרון, קולנוע, אמנות ואיתם גם הזדהות נחמה אור ותקווה.

גרפיטי מלחמה: אמנות רחוב בתל אביב בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר
המחזאית והסופרת המוערכת עדנה מזי"א הלכה לעולמה

1. הגלויה היומית על חזית מוזיאון הרצליה
על חזיתות מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית נתלו מבחר ציורים מהסדרה הצבעונית "הגלויה היומית" של זאב אנגלמאיר, המבקשת להפיץ מסר של נחמה, תקווה ולהאיר במעט ימים אלה של כאב וטלטלה עמוקה.

זאב אנגלמאיר החל לפרסם את סדרת ציורי "הגלויה היומית" בעמוד הפייסבוק שלו, על רקע העסקה להשבת החטופים ממשבי החמאס. בימים שלאחר "השבת השחורה" ב-7 באוקטובר, הוא הגיב לאירועים בציורי שחור-לבן, רוויים כאב ואימה ששיקפו את דיווחי הזוועה בחדשות.

מוזיאון הרצליה (צילום: דניאל חנוך)
מוזיאון הרצליה (צילום: דניאל חנוך)

בהמשך, בחודשים נובמבר ודצמבר, עם התקדמות העיסקה, החל אנגלמאיר להעלות לרשת את סדרת ציורי הגלויה היומית, טושים על נייר, המבטאת הזדהות עם כאב המשפחות וחשש לגורלם של החטופים, לצד גילויים של שמחה עם כל אחת ואחד מהם השבים לארץ. במקביל, זאב אנגלמאיר מציג במערך התערוכות במוזיאון עצמו "ספרו לי עוד: מהלכים באיור עכשווי" שאצר יובל סער.

2. הפסטיבל הבינ"ל ה-18 לקולנוע גאה
הפסטיבל הבינ"ל ה-18 לקולנוע גאה TLVFest  יתקיים בתאריכים 21-31 בדצמבר 2023, עם מיטב הסרטים הבינ"ל והיוצרים של השנה האחרונה, לצד תחרויות נושאות פרסים בקטגוריית השונות. השנה, לנוכח המצב, הוחלט לבטל את הגעתם של האורחים מחו"ל, להתמקד ביצירה הישראלית ובהצגת התכנים הבינלאומיים. 

בעשרת ימי הפסטיבל יוקרנו 155 סרטים מ-42 מדינות; 52 סרטים בינלאומיים; 7 סרטים בינלאומיים קצרים; 10 סרטים ישראליים באורך מלא; ו-46 סרטים ישראלים קצרים.

בטקס הפתיחה יוענקו שני  פרסי אות ההוקרה המסורתי של הפסטיבל לאייקון התרבות גילה אלמגור, לקולנוענית והאקטיביסטית אביגיל שפרבר. הטקס בהנחיית השחקנים  איילת רובינסון וגל ניסים.

סרט הפתיחה של הפסטיבל שיוצג בבכורה ארצית: "כולנו זרים"  All of Us Strangers בבימויו של  אנדרו היי ("45 שנים", "Weekend") ובכיכובם של אנדרו סקוט, פול מסקל, ג'יימי בל וקלייר פוי.

הפסטיבל יתקיים בסינמטק ת"א, מרכז תרבות אניס ביפו, ומרכז לתרבות אלטרנטיבית המרץ 2,  הבית הגאה בבאר שבע, סינמטק חיפה, סינמטק חולון, סינמטק ראש פינה וסינמטק ירושלים.
https://www.tlvfest.com/

3. מיני פסטיבל בתיאטרון הקרון. ירושלים
תיאטרון הקרון מציג מיני פסטיבל "חנוכה של אור " שיתקיים מ-10-14 בדצמבר בגן הפעמון, ירושלים. בהצגות בפסטיבל: "מוסטאש החתול", מופע תיאטרון מחול ובובות בינתחומי;  "יונתן בלש ממש"  על דברים שהולכים לאיבוד, ועל אהבה בין ילד לכלבתו; "מעשה בעולם" תיאטרון בובות בשילוב ריקוד, מוסיקה ומסע בעולמות מופלאים; "סיפור נקודה"; "הגשם של סבא אהרון" ע"פ ספרו של מאיר שלו; "פיית המרציפן"; "נקודת אור" סיפור חייו של לואי ברייל ועוד.

נקודת אור (צילום: כפיר בולוטין)
נקודת אור (צילום: כפיר בולוטין)

בכל יום מימי הפסטילב תתקיים  סדנת יצירה. למפונים מהדרום ומהצפון כניסה ללא עלות, בהרשמה מראש.

הרשמה בלינק המצורף: https://traintheater.co.il/he

 4. אק"ג של אסון -  ציור קיר במוזיאון ינקו דאדא

"אק"ג של אסון" ציור קיר חדש במוזיאון ינקו דאדא של האמנית עדי דרימר. הציור מוצג במסגרת פרוייקט "קול העם". אוצרת ניצן שובל אבירי. בבוקר ה-7.10 התעוררה האמנית עדי דרימר בביתה שבקיבוץ רעים לקול פיצוצים. במשך שעות ארוכות היא שהתה לבדה בממ"ד, שדלתו לא נסגרת. נאחזת בהודעות הווטסאפ שהגיעו ללא הפסק, שעם הזמן הפכו קיצוניות, הזויות ומחרידות יותר. בסביבות השעה 12:00 הודיעו בקבוצה על נרצח בקיבוץ. דרימר כתבה מכתב פרידה.

שבוע אחרי דרימר קיבצה ורשמה את כל הודעות הווטסאפ שהופיעו בקבוצת "רעים הבית שלי" בפרק הזמן שבין 8:20–9:58 בצורת ספירלה המדמה טביעת אצבע, והעלתה לרשתות החברתיות. עבודה זו מהווה עדות אמנותית ויזואלית לזוועות 7 באוקטובר.

אקג של אסון. עדי דרימר  (צילום: נדב ברקאי)
אקג של אסון. עדי דרימר (צילום: נדב ברקאי)

עדי דרימר הוזמנה לפרויקט "קול העם יומן מלחמה" – אמנים ויוצרים מגיבים בזמן אמת, ליצור עבודה על קיר המוזיאון. דרימר בחרה להקדיש את העבודה ולהציג את הודעות ה-סמס הקשורים לאסף פבר שנרצח בקיבוץ רעים בשבת ה-7.10, בצורת רישום אק"ג ולצידם ניתוח המלים המופיעות בהם.

5. ארבע תערוכות חדשות – בית האמנים ירושלים
אתמול הושקו בבית האמנים בירושלים ארבע תערוכות יחיד חדשות של האמנים: אסף אלקלעי זוכה הפרס לאמנות חזותית ע"ש מירון סימה לשנת 2023. מיה בלוך: "לעתים כאבסטרקט מצטייר גורל". שלמה אלפנדרי: "קצוות פרומים". עינב צייכנר: "מנשך".

אסף אלקלעי (צילום: אסף אלקעי)
אסף אלקלעי (צילום: אסף אלקעי)

נעילה: 10.2.2024

www.art.org.il