לאחר שחבש לראשו שלל כובעים במרוצת הקריירה הארוכה שלו, הבמאי והשחקן איציק ויינגרטן עולה לראשונה על גשר הפיקוד של פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות-ילדים, שייערך במתחם תיאטרון חיפה בשבוע הבא. "אני מייחס חשיבות רבה לפסטיבל הזה," אומר ויינגרטן (64), שבמהלך השנה מנהל את בית הספר לאמנויות הבמה במכללת סמינר הקיבוצים.



כמנהל האמנותי של הפסטיבל ויינגרטן סוגר הפעם מעגל. לפני חצי יובל שנים הוא הגיע לפסטיבל עם הצגת 'הקיץ של אביה', שבה ביים את גילה אלמגור. ההצגה, שהקיפה מאז את הגלובוס, תחזור לפסטיבל הנוכחי כאורחת הכבוד. חמוש באותה תחושת מחויבות לאיכות שהינחתה אותו בהצגה ההיא, ויינגרטן משיט כעת את הספינה כולה.



"זהו פסטיבל שלקח על עצמו להציג הצגות-ילדים איכותיות, בלי לקרוץ לקניינים ולמשווקים למיניהם," מבהיר ויינגרטן. "אנחנו בכלל לא חושבים עליהם; רק על היצירה ועל מתן הכבוד הראוי לילדים בהצגות הפסטיבל, שגם מכבדות את ההורים".



לויינגרטן יש ביקורת על המסחור במופעים לילדים: "התחושה שלי היא שהצורך לספק באמצעות הצגות הילדים איזושהי סחורה בטעות יסודו, אם כי יש גם הצגות יפות ומכבדות. זאת, לעומת הבלבול בין תיאטרון טוב לבין בידור, מה שמביא לא פעם הורים לומר לי, שהם היו רוצים להקנות לילדים שלהם יצירות מורכבות יותר ועל רמה יותר גבוהה".



לוועדה האמנותית של הפסטיבל ניגשו למעלה מ-150 הצגות. "ראינו תצוגות קצרות של 40 הצגות ומהן בחרנו ממש בפינצטה שש הצגות-תחרות", מדווח ויינגרטן. "אלה יוצגו לצד הצגות אורחות ומופעי תיאטרון-רחוב שמגיעים מתשע מדינות."



גולת הכותרת של הפסטיבל, שתקציבו מסתכם ב-2.4 מיליון שקל והוא מהווה זה מכבר אחד משיאי הבילוי לילדים בחול המועד פסח, היא הצגת הפתיחה שלו, 'הרפתקאות חמור שכולו תכלת', מחזה מקורי על-פי ספרו הקלאסי של הצייר וסופר הילדים נחום גוטמן, בביצוע שחקני 'החיפאית', הבמה הצעירה של תיאטרון חיפה.



"ההצגה היא פרי קשר שנוצר בין חמי ורותי גוטמן, בנו וכלתו של המחבר, שזה מכבר רצו לראות את היצירה על הבמה, לביני," מעיד ויינגרטן. "כדי לממש את העניין פניתי יחד עם משה נאור, המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה, אל הבמאי שי פיטובסקי כדי שייקח על עצמו את עיבוד הספר למחזה ואת בימויו. זאת, לאחר שלפני אי אלה שנים עשה כן בהצלחה רבה אצלנו בסמינר עם 'ביאטריצ'ה', ספר קסום אחר של גוטמן."




איציק ויינגרטן. צילום: יח"צ


כשאיציק ויינגרטן מדבר על ה"בייבי" הנוכחי, מורגשת אצלו חדוות עשייה גדולה. "זה לא רק משפע ההצגות והמופעים לקהל כמעט מגיל אפס, אלא מכך שהרוב המוחלט של היוצרים והמעצבים, המעורבים בו, הם אנשים מאוד צעירים", הוא אומר. "בשבילי זה תענוג להיות איתם בדיאלוג ואני מצפה לקהל, שינהר לפסטיבל ויהיה שותף לתענוג הזה".



אתגר קרת מככב בפסטיבל הנוכחי בשתי הצגות - בין שש הצגות התחרות יוצגו 'גור חתול אדם אורך שיער', שעופר עמרם עיבד, מביים והכין כוריאוגרפיה, וגם 'אבא בורח עם הקרקס', הצגה על-פי ספר שחיבר יחד עם רותו מודן, בהמחזתו ובבימויו של דייויד בילנקה.



הצגות התחרות האחרות הן 'סיפורי סבתא וסבא גם', שכתב ומביים אילון קורח; 'התיאטרון של אמיליה', הצגה ויזואלית של בובות וחפצים, שמעלה, על-פי רעיון שלה, אורית לייבוביץ'-נוביץ'; 'הסיפור על יאללה ורגע', מאת יעל אלפנבאום ובבימוי הדס קריידלמן-גלבוע ו'ג'ירפה עפה', שכתב לביא זיטנר על-פי יצירותיה של נורית זרחי, והוא גם מביים ואחראי על התנועה.



עוד בפסטיבל תיערך הצדעה לתיאטרון 'הקרון' הירושלמי, ולצד 'הקיץ של אביה' יהיו עוד כמה הצגות אורחות שקטפו פרסים במרוצת שנות הפסטיבל, בהן 'וגר זאב עם כבש'; 'החופש לזוז', 'שכנים', 'העולם על-פי אלון' ו'בלב הים הגדול'.



יהיו גם הצגות בכורה, כמו 'שוליית הקוסם' של תיאטרון 'מופע'; 'פרח לב הזהב' של תיאטרון 'השעה' ו'גיבורה קטנה' של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער.


צמד היוצרים ענבל פינטו ואבשלום פולק יעלו עם שחקניהם את 'דגי הזהב', המחזירה לבמה את השחקן הוותיק יוסי פולק.



פעילות עירנית תתקיים בגזרת מופעי תיאטרון הרחוב, בניהולם האמנותי של ינון צפריר ואבי גיבסון-בראל. כאן יתארחו לצד מופעי כחול-לבן, גם מופעים משמונה מדינות באירופה.