"לא פעם חשבתי: מה יקרה אם לא יהיה לי את הריקוד? ידעתי - יהיה לי חור בלב״. את הדברים הללו אומרת שושי פטאל, שיחד עם בעלה, אברהם, רוקדת בלהקת ״גלגל במעגל״, המשלבת רקדנים עומדים לצד נכים על כיסאות גלגלים. ״ולחשוב שלפני שהצטרפתי ללהקה, לא חשבתי בכלל שאפשר לרקוד על כיסא גלגלים״.



הלהקה תשתתף היום (שלישי) ב״גלגל הזהב״, פסטיבל המחולות הארצי לרקדנים נכים על כיסאות גלגלים, שיתקיים זו השנה ה-14 ברציפות בפארק הרצליה.



״אנחנו מתרגשים כל מופע מחדש. האדרנלין מציף את כל הגוף ומעיף אותנו גבוה״, מסבירה פטאל. ״אברהם ואני רוקדים בלהקה מהקמתה ועד היום. שנינו על כיסאות גלגלים, וכל אחד מאיתנו רוקד עם פרטנר אחר ונותן ספייס לשני. לפני אירועים חשובים אנחנו עושים חזרות עד השעות הקטנות של הלילה, ואף אחד לא בא בטענות לשני, כי שנינו חוזרים מאוחר. יש לנו חוויות משותפות, אז זה בכלל כיף לזוגיות שלנו. הלהקה מינפה אותנו גבוה מבחינת המשפחה, כשאנחנו מגיעים עם חוויות לילדים ולנכדים״.



״יש לנו ארבעה ילדים: שלושה בנים ובת, ולמרות המגבלה, תמיד השתדלנו להיות המשפחה הכי ישראלית״, משתף אברהם. ״לא קיבלנו עזרה וגידלנו את הילדים בעצמנו. הילדים שלנו מאוד רגישים לזולת ורגישים לנו. לא צריך להגיד להם מה לעשות, הם יודעים לבד, מיומנים ומתורגלים, מצליחים מעבר לכל הציפיות שלנו, ואנחנו גאים בהם. הם מאוד מפרגנים, ומגיעים לצפות בנו רוקדים. גם לפסטיבל הם יגיעו״.



השנה יעמוד הפסטיבל בסימן ״מיוון באהבה״, ויתארחו בו טריפונס ועליזה אביב. ״למופע יש חשיבות גדולה: להכניס אנשים רגילים לפרופורציות, שיבינו שהחיים לא נגמרים בכיסאות הגלגלים. יש חיים, יש אהבות, יש חיי חברה ויש אמנות״, מכריז רוני סימן טוב, במאי הערב והכוריאוגרף של ״גלגל במעגל״.



הלהקה, המונה עשרה זוגות שרוקדים יחד כבר 15 שנה, היא הבייבי שלו. ״הייתה לי משימה מאתגרת, בעיקר ביום הראשון שבו הוקמה הלהקה״, הוא אומר. ״הייתי צריך ליצור ריקוד משותף עבור יושבים בכיסאות גלגלים ואנשים עומדים. זה בהחלט היה אתגר לא פשוט. אחרי הרבה מאמצים, ניסיונות וחזרות, יצרתי יצירות מחול מעצימות. ההופעות של הלהקה מרגשות את הצופים מאוד וגם את הרוקדים עצמם, שזה לא פחות חשוב בעיני״.



הכיסא בשבילו הוא עוד אביזר: ״אני חושב רק מה אני יכול לעשות איתו, ולא מה אני לא יכול לעשות איתו. הרעיון הוא להסתכל על הרוקדים בעין אמנותית ולא בעין מרחמת״.



גם עיריית הרצליה שותפה מלאה לחגיגה. כך אומר ראש העיר, משה פדלון: ״הערב הזה הוא הצדעה לאנשים שהם בעיני גיבורים אמיתיים בנחישותם להגשים את אהבתם לריקוד ולהתגבר על כל מגבלה״.



פסטיבל "גלגל הזהב", 9.6, שלישי (היום), 20:30, פארק הרצליה, כניסה חופשית