למעלה מ-100 תמונות פספורט שצולמו בראשית שנות ה-60' התגלו אחרי כל השנים, אצל תושב ראש העין שבאותם הימים היה בסך הכל ילד קטן בן שמונה.



על האוסף הייחודי הזה אחראי דניאל שי, בן 62, אשר גדל בעיר וזוכר את היום בו התמונות הגיעו לידיו: "נהגתי ללכת לחנות של אבי שהיה חייט ואף נחשב לחייט הראשון של העיר. בקרבת החנות היה משרד של הסוכנות ויום אחד כשהגעתי לבקר את אבי, השתוללה שריפה במשרדי הסוכנות והוציאו החוצה את כל מה שהיה שם".



"אני ממש זוכר שהתגלגלו שם קרטונים ובין החפצים שנשרפו מצאתי תמונות פספורט. בתור ילד אהבתי לאסוף דברים, אז לא חשבתי הרבה ולקחתי את כל התמונות", דניאל מוסיף וניכר כי הוא זוכר היטב את אירועי אותו היום.




מקווים שהציבור יגיע ויזהה את האנשים מאחורי התמונות. צילום: באדיבות מרכז מורשת יהדות תימן בראש העין


איפה התמונות היו במשך 54 שנים?
"שמרתי אותן לאורך כל השנים עד לפני כחצי שנה, אז החלטתי שהגיע הזמן לתרום אותן".



למה דווקא עכשיו?
"תמיד ידעתי שאני ארצה לתרום את התמונות כי זה חשוב שאנשים יכירו את הזהות שלהם, אבל לא ידעתי מתי ולמי. במשך השנים הוקם מרכז המורשת והוא הפך להיות מסודר כך שידעתי שאני יכול לסמוך על הצוות שישמור על התמונות כמו שצריך".



הבנת את המשמעות של האוסף הייחודי?
"בתור ילד לא חשבתי שאני אוסף משהו מיוחד, פשוט אהבתי לאסוף דברים, לא היה לי שיקול דעת. אבל עם השנים ידעתי שיש לי אוסף שחשוב מאוד להציג אותו לציבור, שאנשים אולי יוכלו לזהות את בני משפחתם".



שיתפת מישהו לגבי קיום האוסף?
"שיתפתי בעיקר את המשפחה ואת החברים וכולם אמרו לי שיש לי אוסף מדהים וכדאי שאנשים ייחשפו לזה".



בעודי משוחחת עם דניאל, הוא נשאב לזיכרונות מראשית ימיה של העיר וסיפר על אותם הזמנים: "בראש העין היה מחנה צבאי בריטי ואחרי שהבריטים יצאו ממנו, חלק מהמבנים הוסבו לדיור וחלק לעסקים. המחנה היה המרכז של ראש העין, שם היה השוק, העסקים, הדואר ומשרד הסוכנות. בילדותי הייתי מטייל ומשחק שם וכיום אני גר סמוך לאזור".



הוא מספר כי למשרדי הסוכנות הוא מעולם לא נכנס משום שהיה ילד קטן ולמעשה הפעם הראשונה שנחשף למה שקורה במשרדים היה בעת השריפה.



התגלתה ההפתעה


ברגע שדניאל החליט להעביר הלאה את התמונות, הוא הרים טלפון ליסכה רוה, מנהלת הארכיון ההיסטורי במרכז התיעוד שנמצא בבית מורשת תימן בעיר. בהתחלה היא לא הבינה מה דניאל רוצה ממנה ועל איזה תמונות הוא מדבר. אך ברגע שהיא הבינה, התגלתה בפניה הפתעה.



"דניאל הגיע אלינו עם שקית כמו של פעם, הוא שמר אפילו את השקית! כשהוא הוציא את התמונות היינו בהלם והופתענו מסיפור השריפה".



יסכה לא זוכרת את מקרה השריפה אבל כמי שגדלה בעיר, הסיפור קרוב אליה והיא מקווה להצליח לזהות את האנשים בתמונות.



מה את מצפה שיקרה לאחר שתפרסמו את התמונות?
"מי יודע מה יהיה, אולי אני אראה את אמא שלי", יסכה אמרה בהתרגשות. "אפילו אני עוד לא הספקתי לעבור על התמונות. לי אין תמונה של אמא שלי בגיל הזה, למי היה ראש בעבר להצטלם? אנחנו גם לא יודעים למה התמונות שימשו, יכול להיות שהן צולמו להרשמה לדיור או להוצאת תעודת עולה, תעודת תושב. אנחנו בסך הכל בראשית הדרך ואנחנו רוצים לדעת מה קרה לאותם אנשים".



דניאל כמו יסכה מקווה שפרסום התמונות יביא אנשים רבים לתערוכה ובה הם יחפשו את קרוביהם. אחרי כל השנים, יסכה מקווה כי האנשים מאחורי התמונות יזוהו ולמשפחות רבות תהיה מזכרת מקרוביהם היקרים.



פסטיבל "תימנה" יתקיים במהלך חוה"מ סוכות 29.9-1.10 באמפיתאטרון העירוני ויופיעו בו מיטב הזמרים: דודו אהרון, אביהו מדינה, דויד ברוזה ואנסמבל דיוואן ועוד.



בית המורשת (רחוב שבזי 41) יהיה פתוח ב-29.9 וב-1.10 בין השעות 19:00-15:00, הציבור מוזמן לבוא וליהנות מהפעילויות ולשתף בזיהוי ובסיפורים של האנשים מאחורי התמונות.




פסטיבל התימנה. צילום: שרון יצחק