עונת המחול של 'היכל אמנויות הבמה הרצליה' תיפתח השבוע במופע  בכורה בישראל של הבלט הלאומי של אורוגוואי. הלהקה, מהוותיקות בדרום אמריקה, חוגגת בשנה זו 80 להיווסדה, וחוגגת תקופה של התחדשות מאז נכנס לתפקיד המנהל האמנותי הרקדן והכוריאוגרף המפורסם חוליו בוקה לפני חמש שנים.

בוקה גייס לשורות הלהקה את טובי הרקדנים ביבשת דרום אמריקה, והעשיר את רפרטואר הלהקה ביצירות של כוריאוגרפים בינלאומיים ידועים, כשהוא מניח על האג'נדה שלו ושל הלהקה את הפיכתו של המחול לנגיש ופופולרי בקרב כל הגילאים. הלהקה מגיעה להרצליה, כחלק מסיבוב הופעות עולמי שהיא עורכת בימים אלה. המופע של הלהקה, המונה 24 רקדנים, יכלול יצירות מהרפרטואר העולמי, בהן יצירות בלט קלאסי ועכשווי. 
 
בראיון מיוחד למעריב, מסביר בוקה מדוע בחר לבנות תוכנית עם סגנונות מחול שונים. "אנחנו מאמינים שזו תוכנית שמתאימה לסיבוב עולמי, מכיוון שהגיוון והעושר שלה ממחישים את הרבגוניות של הרקדנים שלנו, ואת הכישרון הפרשני שלהם. המופע כולל את היצירה 'דון קיחוטה', שהיא יצירה קלאסית הדורשת וירטואוזיות עצומה מהרקדנים, ערכנו אותה מחדש כך שתתאים למסע עולמי והיא כוללת עכשיו רק את ההיילייטס' של היצירה. בנוסף כללנו שתי יצירות עכשוויות - האחת למוזיקה של שוברט 'ללא מילים', שהיא יצירה איקונית ממש של מחול מודרני והשנייה, דואט בשם 'אדאג'יאטו', למוזיקה של מאהלר. 


איזו יצירה, מהתוכנית שתעלו כאן, הכי מרגשת אותך, הכל מבטאה את מי שאתה? 
"אישית אני מתרגש מאד מהעריכה המחודשת של 'דון קיחוטה' בגירסה הקצרה שלנו, וזאת מכיוון שמדובר ביצירה המלווה אותי כל החיים. זו היצירה שאני חש הכי מזוהה איתה ושהכי הצליחה וזכתה לחיים ארוכים, וזה היה אתגר רציני למצוא דרך להעביר אותה לדור צעיר גם של רקדנים וירטואוזים וגם של צופים. אני ממש מתרגש מאיך שעמדנו בו. בנוסף, בתור רקדן, גם תמיד אהבתי לרקוד את היצירה 'אדג'יאטו'. זו כוריאוגרפיה מהממת למוזיקה רומנטית נהדרת של מאהלר."

איך אתם משלבים את הבלט הקלאסי מהמסורת האירופאית עם המסורת הלטינית שלכם? 
"ריקוד זה ריקוד אבל כמובן שיש סגנונות רבים וגיוון רב. לרקדנים שלנו יש שורשים דרום אמריקאים ומשם מגיעים התרבות והפולקלור שלהם אבל הם גם לומדים כמובן מחול קלאסי ומודרני ממגוון מסורות, ככה שיוכלו לפרש בעצמם יצירות קלאסיות. אני מאמין שהשילוב הזה הוא מה שעושה אותם כל כך מיוחדים. הם מצליחים להעביר את העקרונות של המחול המערבי דרך הגוף הדרום אמריקאי שלהם, ומצליחים לצקת במחול המערבי להט, תשוקה, חושניות וטמפרמנט לטינים."

למה אתם מצפים מההופעה בישראל?
"לא היינו בישראל בעבר אבל אנחנו יודעים שיש בה רמה מאוד גבוהה של מחול בעיקר תיאטרון מחול ומחול מודרני , וגם בלט קלאסי ברמה גבוהה. אנחנו מניחים שהקהל הוא קהל חם שאוהב ומבין מחול ולכן הרקדנים שלנו מאוד מתרגשים להופיע מול קהל ישראלי. "

מהן השאיפות שלך לגבי עולם המחול בארצך בעתיד? 
"הלהקה שלנו חוגגת שמונים שנה השנה. זו אחת הסיבות שיצאנו לסיבוב עולמי שכזה. יש לנו מסורת ארוכה מאוד לצד המון להקות חדשות וצעירות. אחד מהמורים המשפיעים ביותר על פינה באוש היה מאורוגוואי, יש לנו רקדנים, כוריאוגרפים ומורים למחול בכל העולם, ומונטווידאו היא אחד מהיעדים הנחשקים בעולם עבור אנשי מחול. 

"בסך הכל הייתי רק מאחל לנו שנמשיך ככה, שנצליח להוריד את המחול לסוגיו השונים ממגדל השן שלו ולחשוף אותו לקהל הרחב, אבל בלי לוותר על איכות, ושהממשלה שלנו תמשיך במדיניות המבורכת שלה שמבינה שהצלחה של מדינה היא גם הצלחה של התרבות שלה."
14-17.10, היכל אמנויות הבמה בהרצליה.