פסטיבל הפסנתר של תל אביב, שהפך אחרי 17 שנה להיווסדו לאחד מהפסטיבלים המרכזיים והמסקרנים בישראל, ממשיך להתבסס ולהתרחב. יותר מ-250 אמנים יקחו חלק ב-60 מופעים שונים בפסטיבל שייפתח בחמישי השבוע, שלכולם מכנה משותף אחד – הפסנתר.



גם השנה ייערך הפסטיבל ב'מוזיאון תל אביב לאמנות', אבל חלק גדול מהמופעים יגלשו לאתרים אחרים בסביבה. הפסטיבל מציע השנה שילובים מוזיקליים מעניינים ומסקרנים, עיבודים מיוחדים ומופעים ראשוניים, ייחודיים ויצירתיים במיוחד.



שילוב בין מוזיקאים וותיקים וצעירים הוא אחד מהמאפיינים של הפסטיבל, שמשתתפים בו אמנים ותיקים כמו שלום חנוך, שהמופע שלו 'צד ב'', פותח את הפסטיבל בחמישי הקרוב. זוהי הפעם הראשונה שחנוך משתתף בפסטיבל, לצד פרפורמרים וותיקים אחרים כמו נורית גלרון, ישראל גוריון, אלי מגן ואריאל זילבר.



מבין האמנים הצעירים יותר, שיופיעו השנה בפסטיבל, אפשר לציין את פאר טסי, נסרין קדרי, אניה בוקשטיין, הקולקטיב ואפילו הרכב המטאל-רוק הפרוע, 'אורפנד לנד' בגירסת פסנתר מפתיעה.



כאמור, רשימת האמנים המשתתפים השנה בפסטיבל גדולה, רב-תרבותית ורב-תחומית. בין המופעים המסקרנים גם מחווה של רונית שחר לג'וני מיטשל, ניצן חורש וה'קט-אאוט קלאב' מעלים ערב אקוסטי חד פעמי, אסף אמדורסקי ינצל את ההזדמנות לחשוף שירים חדשים, דאנה איבגי תעלה מופע בכורה לאלבום חדש ודניאל קורן יארח את יוני בלוך.



בין שיתופי הפעולה המיוחדים אפשר לציין את שי צברי ומארק אליהו, דודי לוי שמארח את מיקיאגי למפגש ראשון מאז 'נוער שוליים', ואת המופע של אוהד חיטמן עם הצ'לן יועד ניר. עוד סממן של הפסטיבל הם מופעים שמציינים ציון דרך מיוחד, כמו זה של אורית שחף ותום פטרובר עם הפסנתרן ערן מיטלמן, המציין 20 שנה לאלבום של היהודים 'מציאות נפרדת'. בנוסף למוזיקה, מתוכננים גם מפגשי שיחה, מוזיקה ומשחק, בהם 'מה את שרה' עם נורית גלרון המארחת את רועי בר-נתן, ומפגש חללי בשם 'מסע בין כוכבים', עם שלמה גרוניך ופרופסור עודד אהרונסון. תהיה גם "רצועת ילדים" שתתקיים בשבת בבוקר וסדרה של מופעי אמונה ומוזיקה יהודית, שיתקיימו במרכז ברודט.



זמרת הבלוז והרוק האנרגטית סי היימן, משתתפת השנה לראשונה בפסטיבל עצמו. עד היום היא השתתפה רק במופעי החוצות שלו. “מבחינתי יש פה אמירה, כי תמיד חששתי למלא אולמות וזה נראה היה לי מאוד מפחיד. אבל היום, אחרי שנה וחצי מאז שחזרתי לבמות, ובגדול, עם מופע לפרצוף המסכם 25 שנה שלי על הבמה, זה רק התבקש שאתן את הגירסה האקוסטית לשירים שלי, במופע נשמה, בלוז ומפוחית.” מוסיפה היימן, שתארח בהפקת המקור שיצרה עבור הפסטיבל את ישי לוי, מעמודי התווך של המוזיקה הים-תיכונית, לצד חיזוק מבטיח של סלעית להב באקורדיון. “עכשיו כשאני בגיל 55, אני מקשטת את השנה בחלומות שתמיד רציתי להגשים,” מוסיפה היימן.



הצצה בתוכנית של ארבעת ימי הפסטיבל מבהירה חד-משמעית שהפסטיבל מבקש (ומצליח), לתת ייצוג לכל הז’אנרים שמרכיבים עולם המוזיקה הישראלי – רוק, פופ, ג’אז, קלאסי, ים תיכוני, ראפ, היפ-הופ ומטאל. מפיקי הפסטיבל מדגישים את רצונם לתת במה למופעים ייחודיים, כמו המופע המסקרן של יסמין אבן, שהלחינה ושרה טקסטים של המשוררת נטשה שלקוב, הלוקה בשיתוק מוחי ונאבקת בו בגבורה יוצאת דופן. “יש בשירים שלה חיבור לעולם הפנטזיה, כאב, כמיהה לחופש ולחוסר תלות ובעיקר לאהבה,” אומרת אבן. את ההיכרות בין אבן לשלקוב, שפירסמה ספר שירים ראשון, ערך נתן סלור, המתארח במופע של אבן ‘נסיכי הלילה’ יחד עם דן תורן, בני בשן ונעה פרתום. “זו הפעם הראשונה שאני מקדישה ערב שלם למשורר אחד ואני מאמינה כי יש כאן משהו מרגש במיוחד, בגלל שאני רואה בנטשה סוג של לוחמת,” מוסיפה אבן.



עוד מופע ייחודי בפסטיבל הוא ערב משותף לעידו מוסרי, שמופיע עם שיריו כבר עשר שנים, ולגיטריסט ליאור פרלה, שניגן עם מוסרי בעבר. המופע כולל ביצועים אקוסטים, גירסאות כיסוי לשירים אהובים וגם סיפורים וצחוקים. "קודם כל אנחנו חברים טובים ומי ששידך בינינו היא מיכאל מושנוב, שיש לו אינטואיציה מאוד חזקה והוא צדק לגבי החיבור המוזיקלי בינינו," מוסיף פרלה, שהוציא באחרונה אלבום ראשון משלו 'תחת שמים אפורים'. מושונוב יתארח במופע שלהם, 'מוסרי ופרלה', וגם אביו, מוני מושנוב, המצטלם בימים אלה ביחד עם מוסרי לעונה השניה של תוכנית הסאטירה 'היהודים באים' מבטיח לעלות לבמה.



אחרי המעבר המוצלח של הפסטיבל אשתקד למוזיאון תל אביב, יגלוש השנה הפסטיבל לשמונה מתחמים שונים, חלקם מחוץ למוזיאון, בהם בית אריאלה, אולם תיאטרון הקאמרי 3 ומרכז ענב לתרבות.



לראשונה השנה מצטרף לפסטיבל מופע מחו"ל. פיט קמבר, המוכר לרבים כ-SONIC BOOM, ימשוך בוודאי הרבה תשומת לב: “הפסטיבל השנה הגיע לשיא של מופעים ושיא של אתרים והפך לפסטיבל המוביל והיוקרתי של העיר תל אביב יפו,” מוסיף מנהל הפסטיבל שאבי מזרחי, המנהל את מחלקת המופעים של עיריית תל אביב, מפיקת הפסטיבל.



פסטיבל הפסנתר, מוזיאון תל אביב לאמנות, 21-24 באוקטובר.