בלב שכונה פסטורלית בירושלים מותקנת דלת כחולה ועליה קודן. אין יוצא ואין בא. מאחוריה, נשים מוכות המסתתרות מבעליהן, בחשש ובפחד תמידי שיגלו את מקום הימצאן. סודיות אופפת את המקום, ובד בבד גם אימה. למתבונן מהצד זו נראית דלת כחולה רגילה של אחד מבתי השכונה. רק מי שיודע, יודע.



המקלט לנשים מוכות הוא מהוותיקים בארץ, ומזה כשלושה עשורים וחצי קולט אליו נשים נפגעות אלימות פיזית, מינית, נפשית, מילולית וכלכלית. הנשים המגיעות למקלט שרויות במצב של משבר, מצוקה קשה וחוסר אונים. במצב דומה נתונים ילדיהן, שנפגעו אף הם מאלימות, והם נאלצים לעזוב את סביבת חייהם המוכרת.



אומץ, אהבה, אמונה. צילום: ענת דיציאן



מתוך המקום הקשה הזה, קמה התערוכה "רסיס חיים, חמש נקודות מבט". התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין עמותת "אישה לאישה", לחמש צלמות - ענת גל, רבקה הלל לביאן, ענת דיציאן, כרמלה קיט וורד שדות, שתיעדו במשך מספר חודשים את חיי המקלט בעדשת מצלמתן. 12 הנשים ששהו במקלט בקיץ האחרון, צולמו כולן. "בהתחלה מאוד חששתי. למרות שאמרו לנו שבתמונות אי אפשר יהיה לזהות אותנו, דאגתי, וביום הראשון כל הזמן ברחתי מהצלמת. אחר כך הבנתי שבאמת לא יראו את הפנים שלי או של ילדיי, ואז חברת הצלמות הייתה ממש נעימה. הן התעניינו בשלומנו וממש הפכו לחלק מהבית. הילדים שמחו כי הן צילמו אותם ונתנו להם תמונות במתנה", מספרת קרול (שם בדוי), בת 33, אם לשניים.



בתערוכה, הממוקמת בתיאטרון ירושלים, מוצגות לראווה עשרות תמונות של הנשים ששהו במקלט בחודשי הקיץ אל מול הקהל הרחב. למשך כל התקופה בה תהיה התערוכה תהיה פעילה, המקלט ינסה לגייס תרומות למען המשך פועלו. ההכנסות מהמכירות, יוקדשו גם הן להמשך עזרה לנשים השוהות בו. מי שהרים את הכפפה והופיע בהתנדבות בערב הפתיחה הוא לא פחות מאסף אמדורסקי, שביצע עם ישראל גוריון את מופעם המשותף, "אסף אמדורסקי וישראל גוריון שרים הדודאים". 




"רסיס חיים, חמש נקודות מבט", תיאטרון ירושלים 



ראשון-חמישי: 16:30-21:30


שישי: 12:00-15:00


שבת: מוצ"ש-21:30



וכן בעת המופעים. 


 


פתיחת התערוכה: יום שלישי, 29.11


נעילת התערוכה: יום חמישי, 29.12



המקלט לנשים מוכות. צילום: ענת גל