"אהבת חינם" - אפליקציה חינמית שמתאימה למחפשים את בחיר לבם המיועד, בלי לבזבז את הזמן בדייטים משמימים ומערכות יחסים מיותרות. לא, היישומון הזה עדיין לא קיים, אבל עד שיגיע האיש שירים את הכפפה ויביא לעולם את הבשורה, נוכל לצפות ביישום שלה בהצגה "אהבת חינם בע"מ", שתוצג השבוע בתיאטרון "תמונע". "זו אפליקציה עתידנית, שבה הבינה המלאכותית לומדת את הפרמטרים החיצונים והפנימיים של האדם ומתאימה לו את האחד", מסבירה שרון שטרק, שחקנית־במאית-מחזאית, את מה שהגתה בזמן כתיבת המחזה. "אני בטוחה שמי שימציא אותה יעשה בוכטות".



בתחקיר שעשתה לפני שכתבה את המחזה, קלטה שטרק את כוחו הבלתי מוגבל של האלגוריתם. "יש בנקים באנגליה שנעזרים באלגוריתם שמנתח פוסטים בפייסבוק, לייקים והודעות וואטסאפ, כדי לקבוע את הסיכוי שלווה יחזיר את ההלוואה המבוקשת", היא אומרת. "אי אפשר להתווכח עם אלוהי המחשב".



במחזה, האלגוריתם מאתר עבור טליה בת ה־43 את יהל בן ה־19. מזועזעת מהשידוך המופרך, פונה טליה לשירות הלקוחות ומשדרגת את הגרסה החינמית למסלול פרימיום, שאחריו היא מקבלת שוב את אותו בחור.



טליה בוחרת לצאת למלחמה בגורלה הדיגיטלי ובאלוהי המחשב הקפיטליסטי, ומפתחת במקביל רגשות עזים לצעיר. "אני מנהלת דיון בשאלה מיהו האחד", היא אומרת. "והאחד לטעמי הוא לא הפנטזיה שלנו, אלא זה שתישארי איתו, ואת זה קשה לאנשים לקבל, שהאחד שלהם הוא לאו דווקא בראד פיט".


שטרק (44) נמצאת בעצמה בזוגיות פלוס ילדים, ולדבריה היא לא חייבת להכיר מקרוב את עולם הדייטים הווירטואלי כדי לכתוב עליו. "הפער בין פנטזיה למציאות מאוד מעניין אותי, בעיקר בעניין של הקושי לקבל את הפער בין החלומות למציאות", היא אומרת.



וזה משהו שאנשים בזוגיות חושבים עליו.
"לא רק בזוגיות, בכל תחום בחיים; למשל בנושא הגיל. כשהדמות הראשית מקבלת שידוך בדמות בחור צעיר ממנה, באים לידי ביטוי חלומותיה, הרצון לממש אותם ואוזלת ידה לעשות זאת בגלל הגיל, ניסיון החיים, האכזבות שחוותה והכוויות שנכוותה".



ועדיין מדובר בקומדיה?
"כן, כי אתה צוחק בעיקר ברגעים שבהם אתה חש באימה מפני האמת. הצחוק הוא דרך להתמודד".



גם הכתיבה היא דרך להתמודד?
"לגמרי. אני פותרת ככה תקופות מבולבלות בחיי. תוך כדי כתיבה, מגלים מה הנקודה שמעסיקה אותך, ואתה אף פעם לא יודע זאת מראש. אתה מגלה עם הדמויות מה הבעיה. הכתיבה עזרה לי להבין טוב יותר למה אני בזוגיות ולאפשר לעצמי להיות שלמה עם המקום הזה. אם לא הייתה שאלה – לא הייתי כותבת על זה. זאת לא רק השאלה שאני שואלת מול בן הזוג; זו גם ההתרחקות מהביטוי 'העתיד עוד לפניך' ואיך הבחירות שאתה עושה הן ויתור על הבחירות האחרות, ואיך אתה חי עם החוסר וממשיך כל הזמן להשקיע ולהאמין ולברך על חלקת האדמה הקטנה שלך, שצריך להשקות אותה כל הזמן".



שטרק החלה כרקדנית, אך פציעה מנעה ממנה להמשיך במסלול הריקוד. מאז היא משחקת בתיאטרון, בסדרות טלוויזיה ("רמזור" – עונה 4, "החממה", "ג'וני ואבירי הגליל", "דרייבר", "אולי הפעם" ועוד), מלמדת בבית הספר "ניסן נתיב", יוצרת וכותבת בעצמה. "אהבת חינם בע"מ" הוא מחזה שני פרי עטה. המחזה הקודם, "פרדוקס", רץ ב"תמונע" זו השנה שנה החמישית ברצף. "גם הוא מתעסק בשאלות של זהות ומתחבר לעידן של MeToo# ויחסי מרות בעבודה. שם התמודדתי עם דברים שקרו לי בחיים".



אני מבינה שאת חזק בפרינג'.
"אני לא אוהבת את המילה פרינג' שמשמעותה 'תיאטרון שוליים'. בעיניי המילה היא לא שוליים, אלא יצירה עצמאית ונשית. המצב בתיאטרון הרפרטוארי כיום הוא כזה שיש מספר נשים קטן בכל דרג - גם בהצגות וגם בדרג הניהולי. יש משהו פטריארכלי במבנה התיאטרון הרפרטוארי, ואני לא מוכנה לחיות לפי זה. לכן אני יוצרת עצמאית".



עם מירי רגב בראש זה בטח לא פשוט.
"יש מאבק סביב חוק הנאמנות ואווירה של טרור, אבל זה לא יצליח. אני לא אדם פוליטי והיצירה שלי לא פוליטית, אבל אני תומכת במי שיוצר יצירה פוליטית. זה מאוד חשוב".



22 בדצמבר, מוצאי שבת, 20:00, תיאטרון "תמונע", תל אביב