אות קין: הרצח הראשון מגיע לבמה

שירית לי וייס, שמביימת את "הרצח הראשון" מאת אלסנדרו סקרלטי, מדברת על ההשראה מ"יורשים", על גלוריפיקציה של רצח ועל השיעור שקין הביא לאנושות: "האם אדם שעשה מעשה קשה ובלתי נסלח יכול לתקן"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ההצגה "הרצח הראשון"
ההצגה "הרצח הראשון" | צילום: יוסי צווקר
2
גלריה

במסגרת שיתופי הפעולה הייחודיים של תזמורת הבארוק ירושלים ומיתר אופרה סטודיו, תביים שירית לי וייס את האורטוריה הדרמטית Il Primo Omicidio – "הרצח הראשון" מאת אלסנדרו סקרלטי שנכתבה בשנת 1707. הקונצרט, עם המנצח דוד שמר, כולל כמה כוכבים עולים באופרה, בהם המצו-סופרן חן הולצמן שמגלמת את קין, הסופרן קסניה גלונטי שמגלמת את הבל, הסופרן ניקה יענקלביץ' (קול אלוהים) והבאס יואב איילון (קול לוציפר).

היצירה, שנכתבה במקור מנקודת מבט נוצרית, מתמקדת בחטא ובזעם האלוהי, אבל בעיני לי וייס מדובר בסופו של דבר בדרמה פסיכולוגית. "לקחנו את הסיפור למקום של משפחה בורגנית עם ריקבון מוסרי, שהקרקע נשמטת מתחת לרגליה ונלקחת ממנה הרוח", אומרת הבמאית. "כל הזמן חשבתי כרפרנס על הסדרה האמריקאית 'היורשים'. משפחה מודרנית, סופר עשירה, אבל רקובה מבפנים. משפחה שעסוקה בעצמה בלבד. גם במקור מדובר במשפחה מצומצמת שאין מלבדה כלום – אדם, חוה, קין והבל. כל אחד מהם מתמודד עם האשמה שלו ובמה שנלקח מהם בגלל הגירוש מגן עדן".

מה שמיוחד באופן שבו לי וייס מפרשת את היצירה הוא קודם כל הצורה הגופנית, כמעט חייתית, שבה הגיבורים שלה נעים על הבמה. מעבר לזה, ניכר שהיא מפשיטה את היצירה מהערכים הנוצריים, במובן הזה שאין טוב מוחלט ואין רע מוחלט. אדרבה, הגיבור שלה הוא קין – הרוצח הראשון בהיסטוריה – והוא מתואר באור אנושי, כמעט נוגע ללב.

שירית לי וייס
שירית לי וייס | צילום: יוסי צבקר
תגיות:
אופרה
/
תנ"ך
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף