במסגרת שיתופי הפעולה הייחודיים של תזמורת הבארוק ירושלים ומיתר אופרה סטודיו, תביים שירית לי וייס את האורטוריה הדרמטית Il Primo Omicidio – "הרצח הראשון" מאת אלסנדרו סקרלטי שנכתבה בשנת 1707. הקונצרט, עם המנצח דוד שמר, כולל כמה כוכבים עולים באופרה, בהם המצו-סופרן חן הולצמן שמגלמת את קין, הסופרן קסניה גלונטי שמגלמת את הבל, הסופרן ניקה יענקלביץ' (קול אלוהים) והבאס יואב איילון (קול לוציפר).

היצירה, שנכתבה במקור מנקודת מבט נוצרית, מתמקדת בחטא ובזעם האלוהי, אבל בעיני לי וייס מדובר בסופו של דבר בדרמה פסיכולוגית. "לקחנו את הסיפור למקום של משפחה בורגנית עם ריקבון מוסרי, שהקרקע נשמטת מתחת לרגליה ונלקחת ממנה הרוח", אומרת הבמאית. "כל הזמן חשבתי כרפרנס על הסדרה האמריקאית 'היורשים'. משפחה מודרנית, סופר עשירה, אבל רקובה מבפנים. משפחה שעסוקה בעצמה בלבד. גם במקור מדובר במשפחה מצומצמת שאין מלבדה כלום – אדם, חוה, קין והבל. כל אחד מהם מתמודד עם האשמה שלו ובמה שנלקח מהם בגלל הגירוש מגן עדן".

מה שמיוחד באופן שבו לי וייס מפרשת את היצירה הוא קודם כל הצורה הגופנית, כמעט חייתית, שבה הגיבורים שלה נעים על הבמה. מעבר לזה, ניכר שהיא מפשיטה את היצירה מהערכים הנוצריים, במובן הזה שאין טוב מוחלט ואין רע מוחלט. אדרבה, הגיבור שלה הוא קין – הרוצח הראשון בהיסטוריה – והוא מתואר באור אנושי, כמעט נוגע ללב.

שירית לי וייס (צילום: יוסי צבקר)
שירית לי וייס (צילום: יוסי צבקר)

האם זו גלוריפיקציה של רצח?
"זו שאלה מצוינת. אין ספק שהרצח הוא חטא גדול ואין עליו מחילה, אבל היצירה מחדדת את ההבנה שלרוע יש אחריות חברתית. זה לא רק האדם עצמו. הקהל נחשף לסיפור מהזווית של קין ורואה כמה בקלות יכול אדם להפוך לרוצח, ברגע שהוא לוקח את הפנייה הלא נכונה. זה דיון חשוב שהחברה צריכה לעשות אותו".

מהו למעשה המסר העיקרי של היצירה, בעינייך?
"בעיניי, השאלה הכי גדולה שמרחפת מעל ליצירה היא האם אדם שעשה מעשה קשה ובלתי נסלח יכול לתקן. אין ביצירה הזו תשובה, רק סימני שאלה. בסופו של יום, אנחנו רואים דרך היצירה את האלוהות כמו שהיא: כוח. כוח טוב, כוח רע, אולי גם וגם. כל אחד ייקח את זה למקום שלו". 

כמה השפיעה העובדה שאת חילונית על הדרך שבה תיווכת את הסיפור לקהל?
"כמובן שיש לי דרך מסוימת לראות את החיים והיא לא נעצרת בבמה. דוד (המנצח) ואני החלטנו להוריד קטע ביצירה שבה ההורים אומרים 'טוב, הבן שלנו רוצח, אבל אנחנו מקבלים את הדין האלוהי'. לא יכולנו לשאת את האמירה הזו. זה מה שיפה באמנות, שאתה יכול לקחת כל דבר ולתת לו פרשנות משלך".

"הרצח הראשון" - יום א', 19.6.2022 בשעה 20:00 – היכל התרבות "בית העם" ירושלים; יום ג', 21.6.2022 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב; יום ד', 22.6.2022 בשעה 20:00 – משכן לאמנויות, נס ציונה. כרטיסים באתר תזמורת הבארוק ירושלים.