אי שם לפני עשור, כשהיו שואלים את נילי קופלר, אחת משלוש הצלעות שייסדו את ה"פואטרי סאלם", מה זה בכלל "פואטרי סאלם"? - היא הייתה ועודנה אומרת: "זה ערב שירה, אבל מגניב". וביתר אריכות: "הפואטרי סאלם הוא ערב תחרותי שבו משוררים מבצעים על הבמה קטעי ספוקן וורד, כלומר, שירה מדוברת ולזוכה בתחרות מוענק הפרס: 'מיקרופון הזהב'".

למען הדיוק ההיסטורי יצוין כי הפואטרי סלאם, היא אמנות מיובאת מארה"ב. המייסד היה מארק ק. סמית משיקאגו, פועל בניין ביום ומשורר בלילה, שביקש למקד את תשומת הלב של הצופים לשירתו, ויצר פורמט חדש הוא "הפואטרי סאלם", שמטרתו שיתוף הקהל במופע השירה. לצורך כך הוא חילק לאנשים בקהל שלטים, עליהם הם דרגו מ-10-1 את דעתם על המשורר ושירתו, אלה הם "האנ-שלטים"

"כל אירוע שלנו נפתח בשאלה המסורתית: 'הידעתם שאת הפואטרי סאלם המציא פועל בניין ומשורר משיקאגו?" והקהל עונה 'אז מה?'" מספרת נילי קופלר.

ב-2012 הוצגו על הבמה בישראל ה"סלאמים" הראשונים, בשיתוף תיאטרון האינקובטור, ביוזמתם של קופלר ושני חבריה עמית אולמן ואריק אבר.

"אני מאמינה ששירה איננה נחלת המיעוט של יודעי חן בלבד. כשעלינו לראשונה על הבמה עם ז'אנר הספוקן וורד התברר שערב שירה יכול להיות כיף, מגניב ומצחיק. הקהל נשבה באירוע מגוון כשבכל פעם עולים לבמה בזה אחר זה, ששה משוררים וכל אחד מהם מביא את הקטע שלו, עם השקפת העולם והאמנות שלו" אומרת קופלר.

סלאםסטיבל  (צילום: ויקטור ליסט)
סלאםסטיבל (צילום: ויקטור ליסט)


מהם הנושאים המדוברים?
"אנחנו לא מכתיבים תכנים, אפשר לדבר על הכל. כשלרשות המשורר עומדים 'כלי כתיבה' כלומר, מבנה, תחילית, הטקסט וכמובן קצב והכריזמה שלו. מי שמיטיב לנוע בין העולמות עושה את עבודתו.

רבים מאמני הספוקן וורד מביאים לבמה את סיפורם האישי בדרך ייחודית, מדברים על חוויות אישיות, על זהות, סוגיות חינוכיות, טבעונות, דייטים, משפחה, ילדים, דימוי גוף, זכויות להט"ב, קצת פוליטיקה ועוד, כשכל אחד יוצק לתוכם את הזווית האישית שלו. מגוון הנושאים והמבצעים זו אחת החוזקות של הפואטרי סאלם. למשך ארבע חמש דקות המשורר ניצב 'עירום' על הבמה, ללא שימוש באביזרים או תחפושות, ועליו לסמוך על עצמו בלבד".

קופלר (36, משמשת כמנהלת האמנותית של ה"סלאמסטיבל" שזו שנתו השלישית, ממייסדי הפואטרי סלאם ישראל. היא גם יוצרת בתחום התיאטרון, השתתפה בסדרות רשת ובסרטי קולנוע, פרפורמרית, מפיקה עורכת ומנחה סדנאות לכתיבה וביצוע, ומעורכות "בקול רם!", האנתולוגיה של הספוקן וורד. 

"נותנת" הוא אחד מקטעי הספוקן וורד בביצועה, שאהוב עליה במיוחד. "הקטע נפתח בעיסוק במילה 'נותנת' מהכיוון השפתי, שהרי נתינה נחשב לדבר טוב. אלא שבשלב מסוים 'נתינה' הפכה לדבר מגונה. אני מדברת על המוסר הכפול של החברה, כמו גם על חלקו של 'הלוקח'", היא אומרת.

קטע נוסף "כך פגשתי את בעלי" שנכתב בהשראת חנוך לוין, נולד כמענה של קופלר למקטרגים על ז'אנר הספוקן וורד. "אנשים שהעשיה שלנו לא באה להם טוב, שטוענים שמה שאנחנו עושים זו איננה שירה, אלא סטנד אפ, ובעצם הם רוצים לומר שמה שאנחנו עושים זו אינה תרבות גבוהה. כמענה להם ביצעתי קטע בו אימצתי את הדמות מהמונולוג של חנוך לוין 'כך פגשתי את בעלי' שהוא כתב לאחר הורדת מלכת האמבטיה', שם את קולות האנשים המזדעזעים בפיה של אישה, שהכירה את בעלה בהצגה ושניהם ביחד הסתערו על הבמה. אז במקום לענות למקטרגים, החייתי את הדמות של לוין , שאני קוראת לה 'נחמה'". 

ההצגה "שבורת לב" שיצרה קופלר עם נעמה גרישנטיין זכתה בפסטיבל "אביב ישראלי", אך ירדה מבימת "הסמטה" עם עליית הקורונה, בנוסף היא לוקחת חלק בהצגה "אלתרמן פינת מזל דגים" ביחד עם נעמה גרינשטיין בתיאטרון "הסמטה". 

בפאזה אחרת שלה נילי קופלר עורכת טקסי חתונה מטעם ארגון "הוויה" ברוח יהודית, ובקיץ הקרוב תינשא לדודו, בן זוגה בשנים האחרונות. "מי יערוך את הטקס שלנו? זאת שאלת השאלות" היא צוחקת.

את פתיחת שנת העשור, חוגג הפואטרי סלאם הישראלי בפסטיבל צבעוני "הסלאמסטיבל" בניהולה האמנותי של קופלר, בהפקת תיאטרון האינקובטור ובשיתוף עיריית תל אביב יפו, בשלל אירועים מיוחדים והפקות מקור של אמנים מסצנת השירה המדוברת בארץ, ה"סלאמסטיבל" יתקיים ב23-25 ביוני, במרכז הגר"א בנווה שאנן תל אביב. 

"הפסטיבל השנה יהיה במתכונת של יומולדת עם תפאורה תואמת, קוסם ואירועים בהשראת מסיבות יום הולדת", אומרת קופלר. 

האירועים יכללו מתנות, הבעת משאלות, אירוע שכל כולו הקראת ברכות פואטיות, בחלקן ברכות אישיות או ברכות היסטוריות שנשלחו או התקבלו על ידי גדולי האומה, כמו ברכות שקיבל רה"מ השני משה שרת, מברק ברכה ששלחו פולה ודוד בן גוריון. גם ברכות מארתור רופין, אברהם שלונסקי, אבות ישורון ואחרים. כשמשוררי הספוקן וורד יקראו אותן על הבמה. 

עוד בפסטיבל הופעות בכורה של נועם פרתום ואריק אבר: מרתון חגיגות יום הולדת למופעים שונים. לדוגמא, יואב טלמור יחגוג יום הולדת לאלבום שלו "אבנים בנעליים" נעמה לופו תחגוג יומלדת למופע המוסיקלי שלה "רמלה" ויש עוד.

בפסטיבל יחגגו גם יומלדת ארבע לספר "בקול רם!", אנתולוגיית השירה המדוברת הישראלית הראשונה, המאגדת 86 שירי ספוקן וורד של חלוצי האמנים בתחום בארץ לצד תולדות הפוארטי סאלם בארץ וטקסטים מאת חמישים משוררים מסצנת הספוקן וורד.

אמנים רבים יקחו חלק בפסטיבל בהם ג'ימבו ג'יי, נטע ויינר, רואי רביצקי, גלעד בלום, אסף שנהב, ענת דרימר, ואחרים. אינטימי שיתקיים בסטודיו של הפואטרי סאלם בתל אביב. הפסטיבל ייחתם באפטר פארטי אינטימי בסטודיו של הפואטרי סלאם בתל אביב.

סלאמסטיבל (צילום: ויקטור ליסט)
סלאמסטיבל (צילום: ויקטור ליסט)


"סלאמסטיבל" פסטיבל הספוקן וורד של פואטרי סלאם

תיאטרון האינקובטור ב-25-23 ביוני, מרכז קהילתי הגר"א, תל אביב.