ביום שלישי י' בטבת תשפ"ג יחול יום הולדתו ה-150 של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. ביום הזה (3.1.2023 ב-19:00) תיפתח בבית עגנון בירושלים, תערוכה מיוחדת "אדוננו ביאליק – יקירי עגנון" בה יוצגו ספרים ומוצגים מאוצרות ארכיוני בית עגנון ובית ביאליק הנושאים דברי הקדשה מהמשורר הלאומי לחתן פרס נובל לעתיד, וגם הקדשות ודברי ברכה בכתב ידו של עגנון. כמו כן יוצגו חותמות ועטים של ביאליק ואפילו כרטיס כניסה להלוויתו של ביאליק שהונפק לעגנון. לצד אלה ייחשפו בתערוכה מבחר מסמכים ומכתבים המספרים את סיפור קשרי הידידות בין השניים ואת העשייה הספרותית המשותפת.

חפצים של ביאליק (צילום: באדיבות בית ביאליק)
חפצים של ביאליק (צילום: באדיבות בית ביאליק)

במכתב שנשלח מהמבורג לכבוד יום הולדתו ה-51 של ביאליק כותב לו עגנון: "...ביום הולדתך, תקנו בביתי את התנור ולא מצאתי מקום לישב ולכתוב. אבל אותך לא שכחתי אפילו בשעת קריאת ויחל (ביאליק נולד ביום צום עשרה בטבת שקוראים "ויחל משה את פני אדוני" בתפילת מנחה) וברכתיך בכל לבי ובכל מחשבותי.... כמה אנו מרגישים בחסרונך. ממש שממה עלינו הומבורג.  אמונה תחי' הזכירה אותך מאליה כמה פעמים, וכהד לקולה הוא קול בני שיחי'. היא תחי' קוראת: ביאליק! ובני יחי' עונה אחריה: יאליק! מה אומר, דודים עלי דבריהם מדברי כמה מאמרים על ביאליק"...

המכתב נשלח מהמבורג גרמניה, לפני מאה שנה בדיוק: בטבת תשפ"ד, שלהי דצמבר 1923. את החורים שנוקבו בנייר המכתב עשה משה אונגרפלד, שהיה המנהל הראשון של בית ביאליק ועשה זאת מתוך רצון להחיל סדר במסמכי הארכיון ולתייקם בקלסרים. בכך גרם לחסרונות ושיבושים במסמכים.

ציור של חמדת עגנון (צילום: באדיבות בית ביאליק)
ציור של חמדת עגנון (צילום: באדיבות בית ביאליק)

מכתב אחר (נכתב בכתב ידה של אסתר עגנון) ששלח עגנון ממיטת חוליו בבית החולים, בתמוז תרפ"ד (יולי 1924). הוא מודיע לביאליק שלאחר שריפת ביתו הוא מוכרח לסלק ידו מחיבור "ספר החסידים", פרוייקט כינוס סיפורי החסידים שעליו הוא טרח ליד מרטין בובר. וכך כתב: "והנה אש אחזה בבית דירתי וכל ספרי וכל כתבי ידי וגם ספר החסידים נשרף. רק בחמלת ה' עלינו נשארו אשתי וילדי ה' עליהם יחי' בחיים".. 

על כך משיב לו ביאליק: "צרתך הכריעתני והעתיקה מפי מילים.... אחרי סור יגונך מעליך – בטוח אני כי יפתחו לך מעינות חדשים של יצירה אשר לא ידעת מאז והשיבות לך בידך למשנה את כל אשר אבד לך".

בתערוכה מוצג גם  מכתב תודה קצר וציור, ששלח חמדת בנו של עגנון לביאליק: וכך כתב באותיות של ילד שאך למד לכתוב: "תודה בעד הספר אני אקרא בספר" וחתם: חמדת עגנון.

לראשונה, פגש ש"י עגנון את י.ח ביאליק במרץ 1909 על מרפסת ביתו של ש. בן ציון ביפו. ביאליק מגלה חיבה לסופר הצעיר עגנון, ומשם נרקמים יחסים פוריים אך מורכבים, כמתואר בספרו של חיים באר, "גם אהבתם גם שנאתם" (הוצאת עם עובד), הנוגע בקשרים השבריריים  הסוערים לעיתים, בין ביאליק, עגנון וברנר כמו "הנדנדה בשיר הילדים הביאליקי מוסיפה ידידותם לעלות ולרדת".

בתערוכה ייחשפו גם פנים שונות של קשרים אלה עם רשת דמויות ספרותיות וציבוריות, באמצעות הקדשות מקוריות, מכתבים אישיים ומקצועיים בעלי ערך היסטורי, חפצים אישיים ועוד.

מכתב מעגנון לביאליק (צילום: באדיבות בית ביאליק)
מכתב מעגנון לביאליק (צילום: באדיבות בית ביאליק)

בערב פתיחת התערוכה יישאו דברים נציגי בית עגנון, בית ביאליק והספרייה הלאומית. הסופר פרופ' חיים באר ירצה על מערכת היחסים בין עגנון, ביאליק, וברנר. ירצו גם שמואל אבנרי, מנהלו לשעבר של ארכיון ביאליק, ויוסף סאקס, מנהל אגף המחקר בבית עגנון ואוצר התערוכה.  האירוע ילווה בקטעי קריאה ומוסיקה משירי ביאליק ומסיפורי עגנון, עם השחקנים אסף אופק ואסף פנחסי.

לכבוד שנתו ה-150 של ביאליק, יקיימו בית ביאליק ועירית תל אביב יפו שלל אירועים ספרותיים ואמנותיים, פרי יוזמתה של  האוצרת הראשית ומנהלת בית ביאליק איילת ביתן שלונסקי. באפריל 2023 ייצא לאור קטלוג מהודר שיירכז בתוכו את תערוכות האמנות שהוצגו בבית ביאליק בעשור האחרון באוצרות ד"ר סמדר שפי.