היום (חמישי) תיפתח בגלריית הסלון שבתיאטרון ירושלים התערוכה "נשואות לעתיד - אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות" המכנסת עבודות מגוונות הבוחנות את נושא העגונות ומסורבות הגט במדיומים שונים, ושופכות אור על המאבק האישי והמשפטי של הנשים ומעגלי השפעתו המתרחבים. התערוכה של האוצרת נורית יעקבס ינון ובהפקת עו"ס תמי גרוס, מנהלת פיתוח ואסטרטגיה בארגון "מבוי סתום", מתכנסת לקראת "יום העגונה" המצויין בתענית אסתר, ביוזמת ארגון "מבוי סתום" ובשיתוף "סטודיו משלך" וארגון "קולך".

אורית להב, מנכ"לית "מבוי סתום", מספרת: "התערוכה נותנת קול לנשים שאיבדו את קולן בבתי הדין הדתיים ובמערכת הזוגית אליה הן נקלעו ובה נכלאו. עגינות אינה גזירת גורל ואילו ברבנות היו נרתמים לפתרונה, היא לא הייתה קיימת. אולם למרבה הצער ברבנות לא רואים לנכון להשתמש בכלים הללו ונשים רבות משלמות על כך מחיר כבד מנשוא.

רק לחץ ציבורי על הרבנות יביא את הרבנים לקדם את הפתרונות הללו וזו הסיבה שיזמנו את התערוכה". מפיקת התערוכה תמי גרוס, העו"ס הראשית ב"מבוי סתום", מוסיפה: "המפגשים בין האמניות לנשים מסורבות הגט בתהליך היצירה היו מרגשים ועוצמתיים. הם נתנו לכל אישה במה וקול ואף תוקף לסיפור שלה. אנחנו מעריכות את העובדה שניתנה לנו ההזדמנות לקיים את התערוכה בשיתוף פעולה עם אמניות מהשורה הראשונה ומוקירות להן תודה על כך."

''נשואות לעתיד - אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות'' (צילום: אנדרי אנרוביץ)
''נשואות לעתיד - אמניות פוגשות נשים הכלואות בזוגיות'' (צילום: אנדרי אנרוביץ)

היצירות שנוצרו או חודשו במיוחד לרגל התערוכה ומוצגות בה לראשונה, מביאות את סיפורן של הנשים ומשמיעות את קולן המושתק בדרך כלל. על פי ההלכה היהודית, עגונה היא אישה השרויה במצב של אי־ודאות באשר למצבה האישי: בעלה נעדר, הפך צמח או מסרב לתת לה גט ואין ביכולתה להשיג חירות אישית. מצב טרגי זה מועצם בישראל, בשל החיבור בין דת למדינה וההשלכות האזרחיות הנגזרות מהדין הדתי.