ראש השנה הוא הזדמנות מצוינת להביט אחורה ולבדוק מה היה לנו השנה: מה טוב שהיה לנו, מה רע שהיה לנו, איפה לא הוגן שלא הזהירו אותנו קודם כדי שנספיק לברוח, מתי לא לקחו מזוודה די גדולה כדי להביא עוד עונות מסדרה משובחת - והיו רבות כאלה, ישראליות ומיובאות. 



בסך הכל הצופה יכול להיות מרוצה. יש מה לראות. מחו"ל מגיע רצף סדרות משובחות. איכות העשייה הטלוויזיונית הישראלית, מלבד כמה זוועות שבאות לעולם בכוונה למלא חורים בשעות שידור, נמצאת בעלייה מתמדת. וכשאין מה לראות בערוצי הכבלים והלוויין? ובכן, כבר מזמן יש מצאי עצום של חלופות. הנה כמה בחירות של המדור לסיכום השנה שהייתה. 
סדרת האקשן הישראלית 

“פאודה״ (יס oh)
אותנטית, מדויקת, מוקפדת. בעיקר מוקפדת. את הסדרה יצרו העיתונאי אבי יששכרוף והשחקן ליאור רז. התסריטאי הראשי היה משה זונדר. היהודים אינם הכי טובים, הערבים אינם הכי רעים, כולם משלמים מחיר כבד. בשנה הבאה תהיה עונה שנייה.
הסדרה הדוקומנטרית 

“נשים בין קודש לחול" (הוט 8)
מלכתחילה הבחירה בסדרת הדוקו הטובה הייתה בלתי אפשרית. ברחבי הממיר מייצרים דוקו ישראלי בשפע מבורך, וההבדלים בדרך כלל דקים. כל השוואה או בחירה בהכרח מקפחות. ובכל זאת, בחרתי את זו שנעצה אותי עמוק בכורסה למשך ארבעה פרקים: “נשים בין קודש לחול". 
 
הסדרה מספקת הצצה נדירה ומספרת במגע יד עדין את סיפורן של ארבע נשים שחזרו בתשובה, חיות עם משפחתן הדתית־חרדית בצפת, ונלחמות את מלחמת הקיום היומיומית של מי שבחרו בחיי הדחק של עבודת האל. 
 
את הסדרה יצרה הבמאית רינת קליין, שבאמתחתה בין השאר גם הצלחה נוספת בדמות “פושרז". יש ב־VOD למי שמחפש.


"נשים בין קודש לחול". צילום: באדיבות הוט 

הסדרה הזרה 

“אנשים אמיתיים״, הוט VOD
זו הייתה שנה של המשך לבלוב הסדרות הסקנדינביות. אחרי “הגשר" המשובחת של השנה שעברה (שאיבדה מעט גובה בעונתה השנייה), באו “זכאי" והעונה השנייה עם ההאבוטים של “אנשים אמיתיים".
 
למרות הפייט שנתנה “unreal" הנהדרת, הבחירה נפלה על “אנשים אמיתיים" מכמה סיבות. מקוריות: ההאבוטים הם מהרובוטים המוצלחים שנוצרו בטלוויזיה שאינם מעוניינים רק לשלוט או לחסל את בני האדם. הם מפתחים רגשות אנושיים, מתאהבים, עושים סקס, מגלים את אלוהים, מתאכזבים ממנו, פה ושם מתנהגים כמו טיפשים אנושיים, וגם, על הדרך, מעוניינים לשלוט או לחסל את בני האדם. 
 
במקביל להתפתחותם, עולה תנועה פוליטית המתנגדת להם - מקבילה ברוחה לשנאת זרים/גזענות אנושית.
ההאבוטים בסך הכל הם רובוטים די מופרעים, על רקע נופי סקנדינביה האפורים ולצלילי השפה השוודית הנהדרת. כל החומרים הללו גם יחד רוקחים תבשיל משובח שעושה חשק שתגיע כבר העונה הבאה.
הסדרה הישראלית המצחיקה
״הקודחים״ (הוט 3)
אורן זריף מוביל חבורה הכוללת את רון שובל, גדעון לוי, חנוך דאום, נירו לוי וטום קשתי למסע חיפושי נפט הזוי ברחבי הארץ בעזרת עאלק כוחותיו המיסטיים. נפט - סורפרייז סורפרייז - לא מוצאים שם, אבל עריכה מדויקת מייצרת צחוק גדול. 
 
כמה תגליות מתוך הסדרה: רון שובל, זמר בימים כתיקונם, מתגלה כקומיקאי מלידה ומפיל אותך מהרגליים. גם חנוך דאום, בדרך כלל נודניק של סיפורים גסים מחצרות רבנים ופוליטיקאים גדולים, נותן הופעה מצוינת, חמוש בתככנות ובהומור יבש. לא להחמיץ.


"הקודחים". צילום: אוהד רומנו
 
הסדרה הזרה הדוחה 

“אני קייט", ערוץ !E
בקושי שבוע טרנסג'נדרית, חייה מרופדים בזרם מזומנים איתן מראיונות ומתוכניות טלוויזיה, וכבר קייטלין (ברוס) ג'נר הפכה נושאת הלפיד של קשיי הטרנסג'נדרים. עוד לא היה לה די זמן לחוות קושי קטן, בודד, וכבר היא מחלקת עצות למתקשים, קשובה במלוא האמפתיה, מעודדת, טופחת על שכם עצובה - יאללה. מילא אם הייתה נתקלת בתגובות בוז ברחוב. מילא אם לא הייתה משיגה עבודה כמו הנשים שאיתן היא יושבת. מילא הייתה מידרדרת למתן שירותי מין. וכל המופע הזה בסמיכות מוזרה לגירושו של ברוס־קייטלין ממשפחת קרדשיאן והחוזה החדש שחתמה המשפחה עם ערוץ !E. איזה מפגן של צביעות, בערוץ מיותר שכולו צביעות וליקוק ישבנים לעאלק סלבס. מישהו יודע אם ניתן להסיר את ערוץ !E מהממיר.

איש השנה בטלוויזיה

מתן חודורוב

הקרב היה צמוד בין יונה ויזנטל מרשות השידור למתן חודורוב מערוץ 10. ויזנטל העניק לרשות השידור את הדמות שהייתה חסרה לה שנים: פיגורה פטורה מאג'נדה פוליטית, לא פודל של שולחיו, עיתונאי המעוניין ליצור ערוץ טלוויזיה סקרן, חרוץ ורעב. 
 
בתנאים בלתי אפשריים, בתת־תקציב, הצליח ויזנטל להסיט את נושאת המטוסים הישנה, השוקעת, לכיוון העיתונאי הרצוי. בהחלט אפשר שהיה נוחל הצלחה אלמלא האקוניסים למיניהם ושולחיהם - בלי להזכיר שמות. 
 
התיקון לחוק רשות השידור החדשה שהתקבל בשבוע שעבר, המגדיל את כוחו של המנכ"ל הזמני (זמני, אלא מה) ומאפשר לו לשכור 400 עובדים חדשים, רוקן למעשה מתוכן את תפקידו של ויזנטל, שהודיע ביום ראשון שעבר על התפטרותו מתפקידו. בכך הוא פינה את הזירה למי שעשה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר השנה על מסך ערוץ 10 - מתן חודורוב.
 
חודורוב, הכתב והפרשן לענייני כלכלה של ערוץ 10, משתייך לזן עיתונאים צעיר, חריף, רהוט, מונע בידי ביקורת נוקבת על מוסדות השלטון. 
 
מאחוריו, לאורך השנים, פרסום שורה של סיפורים עיתונאיים, שחלקם זיכו אותו בפרסים. השנה החל להגיש כתבות במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, שעיקרן עוולות השלטון ומוסדות פיננסיים גדולים כלפי האזרח הקטן. 
 
חודורוב, אגב, לא היסס להצהיר השנה בראיון כי הוא הומוסקסואל. בשנה שבה הפוליטיקה נמצאת בתרדמה יחסית, ועניינים מדיניים שרויים תחת נרקוזה כבדה, הצופה הישראלי זקוק למתן חודורוב שיילחם כמה מלחמות למענו.       
 

חודורוב. צילום: אלי דסה