א הכל היה זר ליהודה שושן ב"הישרדות". אומנם הוא לא עוטה על עצמו חליפה ועניבה באיי הונדורס, אבל תככים ומזימות זה תחום שמוכר לו מהחיים המקצועיים שלו כעורך דין פלילי מצליח, שטיפל בחייו בלא מעט תיקים מתוקשרים.



“התגובות על ‘הישרדות’ מקסימות ומפרגנות, לחיות בירושלים זה כמו לחיות בכפר קטן שכולם מכירים את כולם", הוא אומר. “אני גם מאוד מוכר פה בגלל העבודה שלי. לאנשים אין עכבות: באים, מצטלמים, מחבקים ותומכים. מאוד אוהבים את הדמות שלי ב'הישרדות', למרות שלא תמיד זאת הדמות שרואים ביומיום".

מה ההבדל?

“יש המון דמיון ושוני בין יהודה במשחק ליהודה בחיים האמיתיים. אני אכן אדם בעל כושר גופני גבוה, אוהב אתגרים ודינמיקה קבוצתית ותחבולן לא קטן. אבל בחיי היומיום אני הרבה יותר חבר ובעל חוש הומור. על האי היכולות האלה לא באו לידי ביטוי כי אתה נלחם בהרבה דברים. אתה נלחם באיתני הטבע ובדינמיקה בקבוצה שלך וגם בקבוצה השנייה, אתה נלחם ברעב ובעייפות. אנשים שמכירים אותי שואלים ‘איפה כל האנרגיה של שושן נעלמה?’".

היה חשוב לך לא להתלכלך, לצאת בסדר עם כולם. סוג של צביעות, לא?
“אני לא חושב שהמילה צביעות היא במקום. מדובר במשחק עם הרבה מרכיבים, עין צוחקת ועין דופקת. זה כמו פוקר, אתה לא באמת חושף את הקלפים ומנסה להיות שחקן מתוחכם. תחמנות זה שם המשחק. חשוב היה לי לצאת נקי ולא עם ידיים מלוכלכות, כי אני חוזר הביתה למשפחה ולעסק שלי. המלחמה הגדולה שלי על האי הייתה עם עצמי, לשמור על שפה נאותה, לא להתפרץ, כי זה נורא קל, יש שם מצבים קיצוניים של מצבי רוח".

התלכלכת עם עומר רוזן אחרי שהדחת אותו אף על פי שהבטחת לו אחרת.
“לצערי זה חלק מהמשחק, אבל אין ספק שמבחינה אישית אני מאוד אוהב את עומר. הוא אינטליגנט ומצטייר על האי אחרת ממה שהכרתי אותו. הוא בחור חביב מאוד ולצערי הפך לזומבי ולא המשיך איתנו בשבט".

מבחן התוצאה

בניגוד למתמודדים רבים ב"הישרדות" (המשודרת בכל ראשון ושלישי ברשת, ערוץ 2) ושאר תוכניות הריאליטי, שושן הוא לא צעיר בתחילת הקריירה, אלא אדם מיושב, עם משפחה ועבודה קבועה. כשהוא נשאל למה הוא היה צריך את זה בכלל, הוא מסביר: “יש שחקנים שבאים לחשוף מגוון תכונות שלהם כדי שהתוכנית תהווה להם מקפצה לאתגרים נוספים. אני בא עם קריירה מוצלחת, אישה וארבעה ילדים, ואני רוצה לחזור לאותו מקום בלי שינויים דרסטיים. טוב לי איפה שאני. לא נכנסתי לתוכנית מתוך מקום של אמן שלא נמצא בשיא הקריירה שלו או של בחור צעיר שמחפש שייפתחו לו אפשרויות תעסוקה חדשות. באתי בשביל האתגר. אני כפסע אחרי גיל ה־40, ועדיין ילד בנפשי שאוהב אתגרים ספורטיביים ונפשיים. הגעתי לשלב בקריירה שלי שהוא במקום טוב, הגעתי לרוויה כזאת ורציתי לגוון ולרענן וכמובן גם לשם אהבת המשחק לכשעצמו. אם ייפתחו אפשרויות בכל מיני תחומים זה ייבחן לגופו, אבל זאת לא המטרה שלשמה יצאתי למשחק".


לא צעיר בתחילת הקריירה, שושן והילדים. צילום: רפי דלויה
ריאליטי זה סיכון גדול לאנשים שבנו קריירה מצליחה. לא חששת שזה עשוי לפגוע בשם ובמוניטין שבנית?
“צריך לקחת את מכלול הסיכונים והסיכויים שלך. בגלל שאני אדם ששולט בפה שלו, ידעתי לאן אני לוקח את זה, למרות שזה לא תמיד היה תלוי בי. בסופו של דבר, מבחן התוצאה מדבר בעד עצמו וכנראה שצלחתי את זה. אני מסתכל על עצמי בכל ההיבטים, ואם תשאלי אותי האם הייתי עושה את החוויה הזאת שוב, אז ללא ספק כן, חד משמעית".

ובכל זאת כשלת בלשונך כשהשווית בין הריונות לתאונות.
“אני לא מסוג האנשים שיתחבאו מאחורי עריכה או יאמרו שזה יצא מהקשרו. זאת אמירה שנאמרה בבדיחות הדעת. ניסיתי להעביר משל בצורה טובה. אולי המשל לא מוצלח ביותר אבל הרעיון ברור ואני עומד מאחוריו. הריון גורם לטלטלה גופנית. אישה שחווה הריון מרגישה שנגרם נזק לגוף שלה וכל אישה שמסתכלת במראה אחרי הלידה והיא אמיתית עם עצמה מבינה בדיוק למה התכוונתי. וכדי שהאהבה בין בני הזוג תישאר כניצוץ אז צריך לעבוד על זה, וגם להפך. אבל מי שרוצה לחשוב שאני שוביניסט שיבושם לו. אף אישה לא ביקרה אותי חוץ מאותה דנה רון, שאני בטוח שגם היא עבדה קשה על הגוף שלה אחרי לידות כדי לחזור למשקל שלה".
 
איך אשתך הגיבה על המשפט הזה? ומה היה קורה ביניכם אם היא לא הייתה חוזרת למשקלה?
“אשתי סובלת אותי כבר 20 שנה והיא מכירה את כל הצדדים שלי, הרגשיים והיפים והיציאות ההומוריסטיות שלי. היא החברה והחבר הכי טובים שלי ואנחנו צוחקים על הכל, גם על המשפט הזה. לאשתי לא היה קל אחרי הלידות ואני מאוד תמכתי בה בפינוי זמן ובהקדשת אמצעים כדי שתהיה לה אפשרות לעבוד על המראה החיצוני שלה גם בשביל עצמה וכמובן גם בשבילי. בינתיים אני איתה ומאוד מאושר וכך גם נראה לי עד אחרית הימים".

מה אתה לוקח איתך מ"הישרדות"? 
“את ההזדמנות להכיר את הריאליטי והמדיה מצד אחר לחלוטין. תמיד הייתי חשוף לצד המקצועי, פה נחשפתי לכל התעשייה שמסביב לכוכב עצמו, שהוא בעצם רק גפרור קטן בתוך עולם ומלואו. חודשיים להתנתק מהמציאות בגיל 43 זאת חוויה שאני מאחל לכל בן אדם".

פלילי עם גבולות

שושן נולד בירושלים, בן זקונים אחרי שלוש אחיות. אחת האחיות נשואה לח"כ מיקי לוי מיש עתיד. “אני בן למשפחה ירושלמית שורשית מאוד, דור שמיני בארץ. אבא שלי בן 82 מספר סיפורים ברדיו, אמא שלי בת 82 ממוצא ספרדי", מסביר שושן, “במשפחה קוראים לי מוחמד. אחד כזה שמגיע לו הכל, כמו הנביא. בעדה המזרחית, כשמגיע בן אחרי שלוש בנות, אפשר לתאר את גודל השמחה. גדלתי בבתי ספר בירושלים. עברתי ארבעה בתי ספר בגלל בעיות התנהגות. ביקרתי כל חודש בבית חולים כי אין עצם בגוף שלא שברתי, הייתי ילד שובב. עברתי מספר ניתוחים בעקבות הפציעות. התגייסתי למצ"ח. לימים יצאתי לקורס קצינים. הייתי חוקר פרטי חמש שנים ואז נקראתי לדגל להיות ראש יחידת הימל"מ. במקביל למדתי משפטים, סיימתי בהצטיינות ועשיתי סטאז’ אצל התובעת הצבאית הראשית עינת רון, שכיום היא שופטת. בגיל 31, יום לאחר שחרורי מהקבע, פתחתי משרד עצמאי והפכתי לעורך דין פלילי".
 
בין היתר הוא מייצג את טכנאי הגז באסון הגז בשכונת גילה בירושלים שבו נהרגו הורים ובנם וכן את אחראי המשמרת במוקד 100 שקיבל את השיחה בנוגע לחטיפת שלושת הנערים. “בעקבות המחדל הייתה ועדה שהמלצותיה היו לפטר אותו מהמשטרה", מספר שושן. “יש הרבה מחדלים של משטרת ישראל בכל הרמות האפשריות שאינן נוגעות לתפקודו של אותו מפקד משמרת ואנחנו ממתינים להחלטה הסופית".
 
בנוסף ייצג את חסידיו של אליאור חן שהורשעו בהתעללות בילדים, את דניאל נחמני הנאשם ברצח הנערה נועה אייל בשנת 1998 וכן עבריינים ממשפחות פשע ירושלמיות. “יש תיקים שאני לא מייצג בגלל בעיה מצפונית: תיקים של עברות מין בקטינים ותיקים ביטחוניים של פעולות נגד מדינת ישראל ואזרחי המדינה", הוא מבהיר.

קיבלת פעם איומים על חייך?
“מעולם לא. אני שומר על דיסטנס מקצועי, לא חבר של הלקוחות שלי, עובד בצורה הטובה ביותר ולא מזלזל בעבודה. לא הייתה עד כה שום טענה נגדי".
רגע לפני שפגש את אשתו שירי, חווה שושן על בשרו את ההישרדות האמיתית של החיים כשאיבד את זוגתו האהובה אורית הירש בתאונת דרכים. “אורית ז"ל הייתה חברה שלי בגיל 20, הייתה לנו זוגיות מקסימה, הכרנו בקורס קצינים של המשטרה הצבאית והיא נהרגה כשהיינו חברים שנה", משחזר שושן, “אני זוכר את היום הזה כאילו היה אתמול. היא ישנה בבית הורי ובבוקר כשיצאה לדרכה נקטפה על ידי נהג משאית שנכנס בה חזיתית. היא נהרגה במקום".

איך מתגברים על משבר כזה?
“אני אדם שמוקף בחברים ושומר על קשרים מהילדות. כולם עטפו אותי ולקחו אותי להרבה טיולים וטבע. עברתי משבר רציני שביגר אותי בבת אחת וגרם לי להבין את החיים. זאת הייתה נקודת המפנה הגדולה בחיי. המוטו שלי מאז זה ‘חייך לחיים והם יחייכו אליך בחזרה’".

ואיך הכרת את אשתך שירי?
“בדיוק בסיום שנת האבל הייתה תערוכה של כל היצירות של אורית הירש ז"ל, שהייתה ציירת, ושם פגשתי את שירי. מאז אנחנו יחד. אני זוכר שהשתתפנו בתוכנית ‘מזל טוב רגע לפני הנישואים’ בערוץ 2, התחרינו מול זוג והמנצח קיבל את החתונה בחינם. ניצחנו וזכינו בכל הפרסים. כיום אנחנו מתגוררים בנווה אילן ובזמן שיצאתי לצילומי ‘הישרדות’, היא עשתה לי הפתעה ועברה לבד לווילה החדשה שלנו".

הייתה הצעת נישואים לא שגרתית. 
“בוקר אחד אמרתי לה שאני לוקח את הרכב שלה מהעבודה. לקחתי כובע גרב ואמרתי לה שאני בדרך לחבר שנתקע עם הרכב. אחרי יממה שלא חזרתי הביתה, הגיעו אליה בלשים למשרד ואמרו לה שהיא עצורה בעקבות שוד שבוצע ערב קודם לכן. שמו עליה אזיקים לעיני כל העובדים, הכניסו אותה לניידת ולקחו אותה לתחנת המשטרה. אמרו לה שחבר שלה מעורב בשוד, שהוא ברח מהמקום והשוטר נורה. היא התחילה לרעוד. חודשיים לפני כן אמרתי לה שאני חולם לבצע שוד כדי שנהיה עשירים. היא אכלה את כל הסיפור. אמרו לה שמכניסים אותי ויהיה עימות בינינו. נכנסתי בעיניים דומעות ואמרתי לה ‘מאמי אני מצטער, אני אצא החוצה ונתחתן’. היא ענתה, ‘מה תצא? אתה הולך לשבת עכשיו שנים’, ואז הוצאתי את הטבעת והצעתי לה נישואים, ונכנסו כל 17 אנשי הצוות ששיתפו איתי פעולה. היא הייתה בהלם. הכל תועד וצולם והקרנו את זה בחתונה שלנו".