עשרים וארבע שנים לאחר שעלה לאוויר לראשונה ושינה את פני התקשורת והתרבות בישראל, יהפוך הלילה בחצות ערוץ 2 למכונת רייטינג דו־ראשית ויעבור לשדר בשני ערוצים נפרדים – 12 לזכיינית קשת ו־13 לרשת. ערוץ 10 משנה אף הוא מקום וישדר באפיק 14. זה התחיל ב־4 בנובמבר 1993. אחרי עשורים של שליטה ללא מתחרים של הערוץ הראשון נולד ערוץ 2, ובתוך שנים אחדות השתלט על המסך. הזכייניות קשת, רשת וטלעד זכו במכרז לעשור שידורים והתחלקו בעוגה על פני ימות השבוע. בהמשך טלעד הפסיקה לשדר ונותרו רק רשת וקשת.



תקופת הערוץ המסחרי הראשון תיזכר בהיסטוריה של המדינה בזכות רגעי טלוויזיה בלתי נשכחים. הערוץ הצליח במהירות רבה לבדל את עצמו מהערוץ הראשון כשסיפק תקשורת להמונים בתכנים בידוריים הפונים למכנה משותף רחב ונמוך יותר מאלה החינוכיים של הערוץ הראשון. לצד שלל הביקורות שספג, תפקידו המרכזי של הערוץ היה לפני הכל להרוויח כסף. בסופו של דבר, מדובר בגוף מסחרי שאינו ממומן מכספי אגרה. עם זאת, ניסה הערוץ לשמור על אחריות חברתית, כנדרש על ידי מנגנון הפיקוח של הרשות, אבל שידר תכנים פופולריים כתוצר של תפיסת הזכייניות - תקשורת להמונים.



הברנז'ה התקשורתית אומנם הקפידה להשוות בין שתי הזכייניות, אבל את הצופים זה לא באמת עניין. הם ראו את ערוץ 2 מול ערוץ 10 וערוץ 1. אבל במציאות ניטשה מלחמת רייטינג קשה בין הזכייניות, שגרמה להן לרכוש פורמטים בינלאומיים ובתוך כך להוריד את רמת התכנים כדי לפנות למכנה משותף רחב יותר של צופים ולגרוף רייטינג גבוה יותר.



נתוני הרייטינג שמסרו הזכייניות במהלך השנים הראו אחוזים מרשימים, אבל מהלילה הכל ישתנה: ימי הרייטינג הגבוהים כנראה יהפכו גם הם להיסטוריה והזכייניות יתקשו לשוב אל הימים הגדולים ההם.



לקראת פיצול הערוצים השקיעו הזכייניות בפרסומות יקרות לאפיק החדש ובשלטי חוצות ענקיים ברחבי המדינה. רשת הציגה את שלל הטאלנטים הגדולים שלה לצד מותגים חזקים כמו תוכנית הריאליטי המצליחה בכל הזמנים "האח הגדול", שעברה אליה מקשת, בר רפאלי ו"אקס פקטור", רון שחר ו"המרוץ למיליון" וגיא זוארץ ו"הישרדות". קשת בחרה באסטרטגיה שונה והציגה את תוכנית הדגל "ארץ נהדרת", לצד פרסום מטעה או מחוכם, תלוי בהשקפה - תמונתם של מגישי חדשות 2 יונית לוי ודני קושמרו, שבפועל ישדרו בשני הערוצים בו זמנית בשלוש השנים הקרובות.



עבור הצופה הרגיל מדובר בפועל בלא הרבה יותר מלחיצה על ספרות אחרות בשלט אבל בשביל הטאלנטים מדובר באירוע של ממש. "ערוץ 2 נטל את השליטה בטלוויזיה מהאליטה של רוממה ומסר אותה לעם ישראל", אמר המנחה אברי גלעד (רשת). "במקום להכתיב טעם, הוא שיקף טעם - לטוב ולרע. היה כיף להיות חלק מרגעי השיא ועכשיו מרגש להיפרד מהערוץ הזה שנתן לי כל כך הרבה, ולהיות חלק מהקמת ערוץ חדש - ערוץ 13. מדוייק יותר, הגון יותר, ישראלי עוד יותר".



אברי גלעד. צילום: רפי דלויה



הקומיקאי גורי אלפי, מגיש תוכנית הלייט נייט בקשת, שתעבור לאפיק 12, אמר: "רק חסר לנו שהשקופית שתשודר בערוץ 22 החל ממחר תקבל יותר רייטינג מהערוצים החדשים. ראיתי אתמול ערוץ 2. היה מאוד נחמד. מוזיקה נעימה, לא פוליטי, לא גס, לא מפלג, ובלי פרסומות בכלל".



גורי אלפי. צילום: רונן אקרמן
גורי אלפי. צילום: רונן אקרמן



גיא פינס, מגיש תוכנית הבידור המצליחה בקשת, אמר: "רק הגעתי וכבר סוגרים? כמעט מעליב. אבל לא. זכייניות ערוץ 2 במילא חיו יחד כבר שנים כמו זוג לפני גירושין, כשלא מחליפים מילה זה עם זה. אז די. זה צעד נכון. אני מאמין שהצופה בבית, שהלך איתנו מערוץ 10, יידע לבחור את התוכן שהוא רגיל ואוהב לצרוך וללחוץ על 12 בשעה שבע בערב. זה לא באמת יותר מסובך".



גיא פינס. צילום: גיא כושי ויריב םיין
גיא פינס. צילום: גיא כושי ויריב םיין



גיא זוארץ, מנחה הריאליטי "הישרדות", רואה בשינוי קודם כל הרפתקה. "כשחושבים על זה", הוא אומר, "בחיים, כמו במשחק, זה הכל שאלה של הישרדות. עד לפני 25 שנה שלט פה ערוץ ציבורי אחד. ומאז היו כל כך הרבה הדחות, שינויים, דרמות, וגם לא מעט טוויסטים בעלילה. טוויסט מרכזי נוסף יקרה השבוע. זה צעד היסטורי שעוד רבות ידובר בו בעתיד הקרוב וכולנו נושפע ממנו בדרך זו או אחרת. אני מביט מהצד, בגאוות יחידה ב'שבט' שלי, בבית שלי רשת, ומשתאה אל מול ההיערכות שלה לקראת המעבר הכל כך חשוב הזה לשידור של שבעה ימים. כמה חשיבה, משאבים, מאמץ, ומסירות מוקדשים למען הדבר הזה. בכל זאת, זכיין של ערוץ מסחרי שעובר לשדר שבעה ימי שידור כל שבוע, זה כבר משחק חדש. אז משחק חדש מתחיל, ויש לי תחושה שהוא יהיה הרפתקה מפתיעה ומסקרנת. ניפגש שם כולנו – ברשת 13".



המספרים החמים ביותר של קשת



התוכנית הנצפית ביותר: ״האח הגדול 4״ 41.1% רייטינג (2012).



הסדרה הנצפית ביותר: ״רמזור 3״ 30.9% רייטינג (2011).



תוכנית התחקירים והאקטואליה הנצפית ביותר: ״עובדה 18״ 26.5% רייטינג (2011־2012).



תוכנית הבידור הנצפית ביותר: ״ארץ נהדרת 9״ 35.2% רייטינג (2012).



משדר החדשות הנצפה ביותר: מדגם הבחירות ב־22 בינואר 2013 44.7% רייטינג ו־1.295 מיליון צופים.



המשדר הנצפה ביותר: ״מאסטר שף 3״ 46.6% רייטינג (2013).



הדקה הנצפית ביותר: ההדחה של ג׳קי בגמר ״מאסטר שף 3״, ב־29 בינואר 2013 בשעה 22:14 - 52.3% רייטינג.



תוכנית האירוח הנצפית ביותר: ״בשידור חי״ עם דן שילון 36% רייטינג בממוצע.


המספרים החמים של רשת

"מרחק נגיעה", סדרת הדרמה הנצפית ביותר בערוץ 2 מאז תחילת המדידה עם ממוצע של 28.9%.

"רוקדים עם כוכבים", ריאליטי הריקוד הכי גבוה אי פעם עם ממוצע עונתי של 30.4% בעונתה הראשונה   (2005)

"המרוץ למיליון" 4 , פרק הגמר הנצפה ביותר בערוץ 2 החל מתחילת המדידה עם שיא באלפי צופים של 1,439  (2015) 

"מי רוצה להיות מיליונר", הפרק הגבוה ביותר לשעשועון ששודר בערוץ 2 החל מתחילת המדידה עם ממוצע צפייה של 37% (2000).

"דה ווייס", עם ממוצע אודישנים הגבוה ביותר לתוכנית בז'אנר ריאליטי מוזיקלי עם 40.3%.

בשידור חי עם דן שילון הינה תכנית האירוח הנצפית ביותר בערוץ 2, עם ממוצע צפייה של 36%.

"בוס בהסוואה" - דוקן ריאליטי הגבוהה ביותר בערוץ 2 מאז תחילת המדידה עם 34.1%  ושיא בכמות צופים לז'אנר 852.5 .

"אקס פקטור" עם שיא לפרק השקה של ריאליטי מוזיקלי בתולדות ערוץ 2 החל מתחילת המדידה עם ממוצע של 40% .(2013) 

"ענת אלימלך – הסיפור" הינו סרט הדוקו הנצפה ביותר בערוץ 2 מאז תחילת המדידה - שייר של 68.5% מצופי הטלוויזיה באותו ערב צפו בתכנית

הישרדות הונדורס עם פרק הגמר הגבוה ביותר לשנת 2016 - רייטינג של 34.2%.

"המירוץ למיליון" עונה רביעית  - השקת הריאליטי הגבוה ביותר ב-2014  1.188 מיליון צופים.

"שש אימהות" – תוכנית הדוקו הנצפית ביותר לשנת 2014.

"בלתי הפיך "השקת הדרמה הקומית החדשה הגבוהה ביותר של 34%.

"קצרים" השקת עונה חדשה של דרמה קומית הכי גבוהה מאז תחילת המדידה (35.2)

"המערכת" עם ההשקה הגבוה ביותר לשנת 2013 לתוכנית תחקירים 24.5%.

"לצבי יש בעיה" מובילה בדרמה לשנת 2017.

תוכנית הבוקר של רשת – תכנית הבוקר המובילה של ישראל (רייטינג 6.1 ב-2017).