"אם לא יסגרו לנו את השמיים, ביום ההולדת שלי אהיה בדרכי לחופשה באיסלנד", אמר לי השחקן, הבמאי ואיש הרדיו והטלוויזיה דליק ווליניץ רגע לפני שסיימנו את שיחתנו. "כך אני בוחר לחגוג את יום הולדתי: בהנאה מכל הטוב שיש לחיים להציע לנו ואף קורונה לא תשנה את הגישה שלי".

בינתיים מדינות הפכו אדומות, בידודים נכפו על החוזרים מחו"ל אבל ווליניץ מתוכנן לעלות היום על מטוס לארץ האש והקרח.
בגיל 70 הוא נמצא במקום הטוב ביותר שהיה יכול לאחל לעצמו: מגיש חמש פעמים בשבוע את תוכנית הבוקר הקבועה שלו ב"רדיו תל אביב" ועוד שלוש פעמים בשבוע מגיש תוכנית ברדיו "מהות החיים".

הוא חזר להופיע עם הצגתו החדשה "פה ושם בארץ ישראל", וממשיך לפעול בשיא המרץ בנושאים החשובים לו, בעיקר בהגברת המודעות לשמירה על איכות הסביבה. "אני מאושר מאיפה שאני נמצא כיום בקריירה ובחיים", הוא אומר. "אני אוהב את מה שאני עושה ואת האנשים שמקיפים אותי. למזלי, לאורך כל הקריירה שלי לא חוויתי עד היום תקופה שבה לא עבדתי, שזה נדיר במקצוע שלנו".

גם בקורונה?
"גם בקורונה. מצד אחד התנחס מזלי, כי בדיוק בתחילת 2020 יצאתי עם ההצגה החדשה ואחרי שהצגנו חמש פעמים פרצה הקורונה והעניינים הוקפאו. עכשיו רק התחלנו לחזור לזה. אבל מבחינת עבודה, לא נתקלתי בבעיות כי אני עובד ברדיו, מה שהציל את נפשי".

איך התמודדת עם התקופה, הסגרים?
"אני מסוג האנשים שנהנים להיות בבית, אז נהניתי להיות בבית עם יעלי זוגתי. אני לא יכול לספר לך על משבר סוחט דמעות, כי מבחינתי היה בתקופה הזו רגע מעצים. למעלה מ־30 שנה אני מדבר על החשיבות בשמירה על הסביבה ומה שקרה, שווירוס קטן הצליח להטריף את העולם כולו, מגביר את החשיבות. זה מבהיל אבל לא מפתיע כי אנחנו צריכים לייצר צניעות מול אמא אדמה".

דליק ווליניץ ב''זהו זה'' (צילום: באדיבות הטלוויזיה החינוכית)
דליק ווליניץ ב''זהו זה'' (צילום: באדיבות הטלוויזיה החינוכית)


אתה לא פוחד? אתה באוכלוסיית סיכון.
"עשיתי את החיסון השלישי, ואני מרגיש מעולה. מבחינתי אין בעיה עם החיסונים".

מה דעתך על מי שחולקים עליך בעניין הזה?
"יש חבורה של אנשים שחוששים ולכן לא מתחסנים, ואת החרדות הם מלבים כמו אש. אני רוצה להרגיע את כולם, אני מהראשונים שהיו מתנגדים אם היה בהם שמץ של סכנה".

איך אתה שומר על עצמך? בכל זאת, מגיפה.
"אני לא שומר על עצמי. עשיתי את החיסונים, אני מנסה ומשתדל למלא אחר ההוראות, מסיכה במקומות שחייבים וזהו. לא עצרתי את החיים שלי".

מה דעתך על התנהלות הממשלה החדשה עם משבר הקורונה?
"למעט טעות אחת שהיא לא פשוטה, הממשלה מתפקדת עד כה בסדר. זן הדלתא החל עוד בזמן הממשלה הקודמת והוא היה דופק אותנו בכל מקרה. היה מצופה שהטיפול של הממשלה הנוכחית בנתב"ג יהיה יותר מסודר. היו צריכים לסגור את נמל התעופה, בייחוד לאור ניסיון העבר והפקת הלקחים. חוץ מזה, אני תומך ברעיון שצריך לחיות לצד הווירוס כי אין ברירה. הוא ימשיך להיות פה. היום זה יחסית פשוט יותר כי יש חיסון. לאט־לאט נוכל לגרום לסיפור הזה לא להפחיד יותר. בגלל זה אני חושב שצריך לחסן את הילדים".

בינתיים יש דיבור על סגר בחגים.
"הדבר האחרון שיש לעשות הוא סגר, כי אנשים לא יעמדו בהנחיה ולא יכבדו אותה. זה מעגל שאי אפשר לחזור אליו בפעם הרביעית".

הכוח של המשחק

הרומן של ווליניץ עם עולם הבמה החל עוד בילדותו ברחובות. "בכיתה ד' עשיתי הצגה למורה שכואב לי בגוף, היא הזמינה את ד"ר ויצמן, אחותו של הנשיא ויצמן, שישר הפנתה אותי לבית החולים", הוא משחזר. "הרופאים רצו לשלוח אותי לחדר הניתוח. נבהלתי והסגרתי את עצמי. שם הבנתי את הכוח של משחק".

בגיל 18 התקבל לגלי צה"ל, אך בשל פרוץ מלחמת ההתשה בחר להתגייס כלוחם לחטיבת הצנחנים. במסגרת שירות המילואים לחם במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה, מה שהותיר בו לא מעט צלקות. "עברתי מוקדי לחימה שהותירו בי צלקות עד היום", הוא אומר. "לראות את חבריי נופלים בקרב מול עיניי זה דבר שקשה לעכל אותו ובטח שאי אפשר לשכוח".

דליק ווליניץ ב''זהו זה'' (צילום: שמואל רחמני)
דליק ווליניץ ב''זהו זה'' (צילום: שמואל רחמני)


את קריירת המשחק התחיל עם שחרורו מהצבא, כשפנה ללימודי תיאטרון באוניברסיטת תל אביב והחל לשחק בהצגות תיאטרון. הפריצה הגדולה הגיעה ב־1978 כשנמנה, לצד מוני מושונוב ושלמה בראבא, עם נבחרת המנחים הראשונה של התוכנית "זהו זה!" בערוץ הראשון, תפקיד שאותו מילא במשך שנתיים. "זו הייתה הצלחה מיידית, פיצוץ! היה כיף גדול", הוא נזכר בערגה. "בתוכנית הראשונה שלושתנו נקרענו מצחוק באולפן, התגלגלנו מצחוק ולא יכולנו להפסיק, אז הזמנו את להקת 'ברוש' שתנגן משהו עד שנחזור לעצמנו".

מה אתה חושב על הקאמבק שלהם?
"אוי הם זקנים חביבים, מקסימים ומוכשרים. ממש התענגתי על זה".

לא מתחרט שעזבת? יכולת להפוך לקאלט כחלק מהחבורה הזו.
"ממש לא. עזבתי כי קיבלתי את ההצעה להנחות את 'שמיניות באוויר'".

בשנת 1981, לפני 40 שנה בדיוק, עלתה לאוויר "שמיניות באוויר", התוכנית שהפכה אותו ואת כלבו האהוב טוליפ לאחד הכוכבים הנערצים על המסך, הן על ילדים והן על מבוגרים. התוכנית שודרה במשך שמונה שנים בימי רביעי בחמש אחר הצהריים ושילבה מערכונים, אתנחתות בידוריות, מוזיקה ודיונים חשובים. "ב'שמיניות באוויר' עשיתי משהו חשוב מבחינה ערכית", הוא אומר.

"לצד החלק הבידורי שבו הופיעו האמנים הכי גדולים בארץ, היינו הראשונים שדיברו בטלוויזיה על אנורקסיה ודיסלקציה, אפילו הקדשנו תוכנית לילדים להורים אסירים ולמצוקותיהם וגם הצגנו את מצב העוני בישראל. זה היה חדשני, וזה היה שיא הרייטינג. כי מולנו שודר הערוץ הירדני בשחור לבן וערוץ של נוצרים לבנוניים".

אתה מרגיש שההתמקדות בתוכניות לילדים באה על חשבון קריירת המשחק שלך?
"ללא ספק. אם אתה רוצה להיות טוב מאוד בתיאטרון אתה צריך לעסוק אך ורק בזה. אבל אני לא מצטער. ובכלל, כיום לא מתמקדים בדבר אחד אלא עושים גם וגם. מתיאטרון בלבד אי אפשר להתפרנס, צריך להילחם על כל תפקיד בשביל לשרוד".

ומה לגבי התכנים שמציגים לילדים כיום? הם מביאים את אותם ערכים שאתה וחבריך הבאתם?
"יש כיום הרבה תכנים טובים, אבל אין ילדות. מגיל 4 הילדים נחשפים לתכנים של בני נוער. זה בעייתי כי מבחינה רגשית הילדים של היום לא שונים מהילדים של אז, אבל הם נחשפים לחומר עוקצני, תזזיתי ומהיר שלא נושמים בו. מגיל קטן הם יכולים להיחשף לפורנו. ברגע שילד מקבל טלפון ונכנס לטיקטוק - השם ישמור".

אגב טיקטוק, איך אתה עם הרשתות החברתיות?
"אני בפייסבוק בעיקר בשביל לפרסם את ההצגה שלי, לשתף חוויות שחוויתי וכמובן לקדם את תוכנית הרדיו. פעם בחודש אני כותב פוסט. יש לי חשבון אינסטגרם, אבל אני לא פעיל בו, לא עשיתי סטורי מימיי והכל יפה, אני שומר כך על גילי".

לא שעה לחרדה

בין שנות ה־70 ל־90 חרך ווליניץ את המסך כשכיכב בסרטי קולנוע ("חמש חמש", "אות קין", "מכת שמש"), תוכניות טלוויזיה ("חיות וחיוכים", "מדליק" ו"ראש גדול") והצגות תיאטרון ("השתיקה", "מחכים לגודו", "כולם היו בניי"). בשנות ה־2000 כיכב בתפקידים משניים ובתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה ("דני הוליווד", "השיר שלנו", "חטופים"). את אהבתו הגדולה – הרדיו – החל לטפח משנות ה־90. "התגלגלתי לרדיו בצורה טבעית אך בלתי צפויה", הוא מודה. "מפקד גלי צה"ל לשעבר משה שלונסקי הציע לי להצטרף לתוכנית הדגל של התחנה 'יש עם מי לדבר'. עד אז הגישו את התוכנית אריות קשישים ומנוסים, ואני מימיי לא ראיתי רדיו. אבל כשיום אחד נוצר לו חור, הוא זרק אותי ללא הכנה מוקדמת ישר למים העמוקים והתאהבתי. שידרתי בגלי צה"ל במשך 19 שנה, הגשתי הרבה תוכניות ועברתי הרבה מפקדים. ראיתי איך לאט־לאט הורסים את התחנה, לא פלא שתמיד יש את המאבק שלה להימנע מסגירה".

למה?
"פעם היא הייתה תחנה סולידית. כשהיו בחירות למשל, היו מכנסים את כל המגישים ומזהירים אותנו שנחשוב על כל משפט ולא נשמש שופרות של אף צד. ישבו לנו על הזנב ובדקו. הסיפור הזה כיום לא קיים ולכל מגיש יש אג'נדה משלו, בין אם הוא ימני או שמאלני".

אחרי שעזבת את גלי צה"ל ב־2012 הגעת לרדיו תל אביב.
"אני משדר בכל בוקר בשעה שש, ומסקר את החדשות וכותרות עיתוני הבוקר. יש פה אג'נדה, והיא לא להחריד את נפשם של האנשים בבוקר ולמלא את האוויר בפחד וחלחלה אלא לבוא באיזי וברוגע. לא להסתיר כלום, אבל להרגיע. אני יכול להגיד שהיה אונס באילת, אבל לעולם לא אשמיע את פרטי האונס בבוקר, גם כי קהל המאזינים הוא בדרך כלל משפחתי וגם זו לא השעה להכניס לאנשים חרדה. אז אני בא בכיף בבוקר, מתחיל עם איזה סיפור קצרצר של שתי דקות ואחר כך יש 'חידליק' שזו חידה שאני חד ורצה לאורך התוכנית ובסוף יש מישהו שזוכה במשהו. זו הצלחה ענקית. ברדיו 'מהות החיים' אני מגיש תוכניות שנעות מסדרי יום ועד תזונה טבעונית ובודהיזם".

כדי להבין מה לווליניץ ולתזונה טבעונית ולבודהיזם, יש לחזור אל 1988, למועדון צוותא בתל אביב. "באמצע הופעה חטפתי התקף לב", הוא משחזר. "הייתי בן 37. הובהלתי לבית החולים 'מאיר' והרופאים טענו שעברתי מוות קליני, למרות שאני זוכר כל רגע ממה שהיה שם. זו הייתה חוויה חוץ־גופית שגרמה לי לשנות את אורח החיים שלי. מאותו רגע ובהדרגתיות קיבלתי פרספקטיבה אחרת לחיים".

מהי?
"לפי הבודהיזם, בדרך הטבע אני אזדקן, אחלה, אמות ואפרד מכל מה שיקר לי ואין מנוס מכך. כל מה שיש לי הוא מעשיי והם הקרקע לרגליי. ברגע שאתה משנן את זה כל יום, אתה מבין שאין דבר יותר נורמלי מלהבין ולהשלים עם העובדה שאנחנו מזדקנים. אם אתה מבין את הארעיות שסביבך, אתה יכול לחיות יחסית בשלווה".

וברוח הארעיות, אחרי שירדה הצגת היחיד שלו "פה ושם בארץ ישראל" (מבית תיאטרון יפו), היא שבה לבמות. המחזה מבוסס על ספרו של עמוס עוז ומבוים על ידי כלת פרס ישראל נולה צ'לטון בת ה־99, ובמסגרתו הוא שוזר לסיפוריו של עוז את הזווית האישית שלו תוך שילוב מוזיקה.

במקביל, כחלק מהאג'נדה הסביבתית שלו, לאחרונה הקים עם חבריו את עמותת "ישראל אורגנית – העמותה לקידום החקלאות והסביבה האורגנית בישראל". "אני נאבק כבר עשרות שנים להעלאת המודעות לנושא, ולצערי החקלאות האורגנית עדיין פחות בתודעה בישראל מאשר החקלאות הקונבנציונלית, שחושפת אותנו לחומרים מסוכנים הפוגעים באדם ובחברה", הוא מסביר. "לאט־לאט מצטרפים אלינו יותר ויותר אנשים וימים יגידו לאן נלך עם העניין החשוב הזה".

אתה חוגג היום 70. מרגיש בגילך?
"לפעמים אני נתקל על המסך בצילומים שלי מלפני 40 שנה ורואה את הבחור היפה עם התלתלים, ואז אני מסתכל במראה ורואה את הגבר הקשיש והקירח וזה סוג של שוק, אבל ברגע שאתה עובר אותו – הכל בסדר. אני כמובן שומר על עצמי עד כמה שאפשר: רץ ארבע פעמים בשבוע שבעה קילומטרים, שזה משהו שלא עשיתי בגיל 30, מתאמן ושומר על כושר גופני וכמובן לוקח ויטמינים".

מה אתה מתכנן לעתיד?
"יש כל מיני דברים שאני רוצה לעשות ואחד מהם הוא לקום בבוקר לים, לקחת חסקה ולהפליג. אני רוצה להמשיך לעבוד ברדיו עוד עשור. אני רוצה לאהוב את יעלי זוגתי כמו שאני אוהב אותה עכשיו ורוצה שילדיי ונכדיי יהיו בריאים".