"'בית הקלפים" הייתה הסדרה הראשונה שעלתה בשירות הסטרימינג "נטפליקס", שעד אותו זמן עסק בעיקר בתוכן קיים וישן, ושינתה את עולם הטלוויזיה לנצח. אילן קפרוב ("וואלה") סיפר לאיריס קול ב-103FM על העשור שעבר מאז.

אתה מספר לנו בעצם את ההיסטוריה של נטפליקס.
"בעצם 'נטפליקס' מתחילה בשנות ה-90 המאוחרות כתשובה ל'בלוקבאסטר'. 'בלוקבאסטר' הייתה ה'נטפליקס' של הדור שלי, זה מה שהיינו עושים. היינו הולכים לחנות וידאו, היינו משכירים סרטים, לוקחים סרטים פיזית, צופים בהם ומחזירים אותם לחנות. 'בלוקבאסטר' הייתה כמו המקדונלד'ס של סרטי הוידאו, הוכל היה מאוד מאוד אמריקאי ופופקורן וסרטים חדשים. גם האופי שלה היה אופי מאוד קפיטליסטי, כמעט אכזרי, ז"א כנסות מאוד מאוד חמורים על איחורים ושירות לא משהו וכו'".
 
"באה 'נטפליקס', שירות מאוד צנוע בהתחלה ואמרה 'תקשיבו, אנחנו הולכים לעשות לכם את זה מאוד פשוט, אין קנסות, אתם נכנסים לאתר, יש רשימה של סרטים, אתם בוחרים איזה סרט אתם רוצים לראות ואנחנו שולחים לכם את הסרט ב-DVD הביתה בדואר. סיימתם? אתם מכניסים את הסרט למעטפה ושולחים לנו אותו בחזרה'. זאת הייתה 'נטפליקס'".

מה זה אין קנסות? ואם שכחתי להחזיר?
"היא ספגה את זה ואמרה 'אנחנו עושים איתכם יחסי אמון, אנחנו לא נתעקש איתכם על איחורים, אנחנו סומכים עליכם שלא תיפגעו בנו ותחזירו את הסרטים שלנו בזמן'. היחסי אמון האלה באמת הוכיחו את עצמם, נוצרה באמת קהילה מאוד גדולה של 'נטפליקס'. אבל 'נטפליקס' הייתה שירות קטן עד ש'בלוק מאסטר' עשתה את טעות חייה ולא הבינה את העולם המשתנה, היא התעקשה לעסוק כמעט רק בסרטים חדשים ובתוכן חדש". 

"באה 'נטפליקס' ואמרה שרוב הזמן אנחנו לא רוצים לראות רק דבר חדש, אנחנו רוצים לראות גם דברים שפעם אהבנו, סרט ישן שאולי לא הספקנו לראות'. 'נטפליקס' אמרה 'בואו ניקח את הדבר הזה ונבנה על זה שירות. עזבו את החדש, בואו תראו את מה שאתם אוהבים, את מה שכבר היה, את מה שאנשים כמותכם אוהבים'. והדבר הזה הלך ונבנה, 'בלוקבאסטר' קרסה".
 
"בעצם ה'אפגרייד' שמביא את 'נטפליקס' שאנחנו מכירים, מתחיל בעשור הראשון של המילניום הנוכחי, אולי במעבר לעשור השני. היא החלוצה שבעצם עוברת לסטרימינג, ז"א כל השירותים הפסיקו עם השליחות בדואר והביאו את כל המנויים שלהם לצרוך את כל התוכן שלהם בענן, תוכן שנמצא זמין כל הזמן".
 
"מבחינה עסקית ומה שהיא שידרה למנויים שלה, 'נטפליקס' באה ואמרה 'אנחנו לא מעוניינים לשנות את המודל שלנו, המודל שלנו עובד והוא מוכח ואנחנו נישאר בדבר הזה, בתוכן ספרייה, ניתן לאנשים שלנו את מה שהם אוהבים ומכירים, אנחנו לא רוצים לקחת צ'אנסים על תוכן מקורי שלנו'".
 
"ב־2011, פגישה מקרית לחלוטין של מי שאז היה מספר שתיים בחברה, טד סרנדוס, היום הוא המנכ"ל, הוא נפגש עם חברת ההפקה, הם דנו על זכויות הסרט 'בוראט'. הפגישה עומדת להסתיים ואחד מאנשי חברת ההפקה אומר 'תשמע, אתה לא מבין, פעם ראשונה קנינו סדרה, היא מבוססת על פורמט בריטי ולסדרה קוראים בית הקלפים'. והוא שואל אותו, 'יש מצב שתרצה להציץ? לראות על מה מדובר?' סרנדוס אומר 'כן, אני אשמח'".

"סרנדוס, שהוא איש טלוויזיה והוא מישהו שעשה את כל הקריירה שלו עם האינסטינקטים הנכונים, צופה בדבר הזה ופתאום נדלקת לו נורה במוח והוא אומר 'תשמעו זה להיט, אנחנו חייבים ללכת על זה בכל הכוח ואנחנו לא יכולים ללכת בקטן גם'. ואז בא סרנדוס לאיש מההפקה ואמר לו 'תשמע, מעולם לא עשינו סדרה, אין לנו ניסיון, אין לנו את האנשים לעשות את הדבר הזה, אין שום סיבה שתבחר בנו'. על זכויות הסדרה התמודדו ענקיות, עד לרמה ש-HBO היו כל כך בטוחים שזה שלהם שהם סיפרו לכולם שהסדרה כבר שלהם"

"בסופו של דבר, הייתה הצעה מאוד מפתה, שתי עונות, אנחנו בעצם נכנסים לתוך עולם חדש. 'נטפליקס' בעצם החזיקה בידה 13 פרקים של העונה הראשונה, פתאום היא אמרה 'רגע, כל העונות שלנו עולות ביחד תמיד כי הכל תוכן ישן, אז מה פתאום שנתחיל לשדר סדרה שבועי? זה מוזר. בואו פשוט נעלה את הכל ביחד'. עכשיו זה נשמע לנו ברור מאליו, אבל במשך 50 שנה, אפילו יותר, ככה טלוויזיה שודרה וזה היה הסטנדרט, ראית פרק פעם בשבוע. נטפליקס באה, לקחה את ההימור הזה גם על המודל, גם על הסדרה ואנחנו כבר מכירים איך זה נגמר והתפוצץ בענק ובית הקלפים הפכה ללהיט היסטרי ומשם נטפליקס התגלגלה".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm