לא, זאת לא בדיחה של הראשון באפריל, הסדרה הדוקומנטרית על עילית השואו ביז של שנות ה-60' עולה לשידור ואתם ממש לא רוצים לפספס את זה. הסדרה עוקבת אחר הטריו הכי מוצלח שנוצר כאן - הגשש החיוור. השלישייה שכללה את גברי בנאי, שייקה לוי וישראל פוליאיקוב, שהצליחו לגעת בליבם של רבים עם הומור שנון וטהור, ללא שנאה ומלחמת אחים. היצירה הגששית נגעה בסוגיות הכי כואבות בחברה הישראלית. כדוגמת היחס בין גברים נשים, מזרחים-אשכנזים והסטראוטיפ התחמני שהתווסף ליהודים במרוצת השנים. 

מ"גבעת חלפון" ו"שלאגר" ועד תעמולת הבחירות של המערך: 60 שנה לגשש החיוור

לא היה מנוע: איך הסדרה על "הגשש החיוור" כמעט לא קרתה | שי להב

פייר? לא השתעממתי. יש ב"חיים על פי הגשש החיוור" חשיבה טלוויזיונית שזורקת אותנו היישר לשנות ה-2000 המוקדמות. סדרת מרואיינים בניהם אורנה בנאי, ירון לונדון, נעם סמל, תם אהרון, צביקה הדר ועוד רבים שמספרים את סיפור הגשש, החל מנקודות מבט של אנשי תרבות, קורבי משפחה ומי שהיו חלק מחיי הזוהר שהתהוו באותה העת. 

הסדרה בחרה להציג את המערכונים, שאם היו מתפרסמים לראשונה בימינו ככל הנראה היו זוכים למספר לא מבוטל של צפיות ביוטיוב, לצד תגובות אנשי התרבות השונים וביניהם יובל בנאי שנזכר בחוויה שלו כילד, צופה בדודו צורח על הבמה, וצועק יחד איתו, או אורנה בנאי שמתייפחת מרוב צחוק ומלמלת את הטקסט המוכר בגעגוע אותנטי שאין שני לו. 

השלישייה שפעלה לאורך ארבעה עשורים, קבעה מחדש את רף ההומור הישראלי, תוך התייחסות לכל מורכבותיה של החברה הישראלית. "הכוונה שלנו הייתה להצחיק אבל היה גם טיפה מקום למחשבה", מספר בנאי בענווה טהורה. השלישייה ביצירתה הגששית הכניסה מטבעות לשון שהפכו לקונצנזוס ציבורי. משפטים כמו "העולם מצחיק - אז צוחקים", "נאצר מחכה לפראייר", "התחמנות עולה על מדים" ו"אין מנוע". כל זאת ועוד הוריד דמעות של צחוק מעיני רבים והפך לשערורייה של ממש. 

מה זה גשש ולמה הוא חיוור? השלושה שהפכו לחבורת היט בויז מאוד רצינית בשנות ה-60. החלו את דרכם הרבה לפני הגאונות שענתה לכינוי "הגשש החיוור" שנחשב לדבר הכי ישראלי שנולד פה. שייקה פולי וגברי הכירו מהבוהמה הצה"לית של להקת הנח"ל והחליטו להקים הרכב 'בהחלטה של לילה'. לימים שם ההרכב, "התרנגולים", הלך לפניהם. 

השלושה בניצוחה של נעמי פולני, שנחשבה לאוהד נהרין של שנות ה-60, פעלו בהתנדבות מלאה, "הכל למען האומנות", והסוף לא איחר לבוא. אז מי בכל זאת הציל את המצב? הגשש החיוור שעוד לא היו קיימים, הוסיפו לחיקם את החבר הרביעי שהביא את המכה, "פשנל" שמו. "כל מה שהבטיח הוא קיים", מספר פולי זכרונו לברכה מלווה בצחוק גדול. אחרי שהרכב התרנגולים נתן את אותותיו פשנל איש העולם הגדול זיהה את הפוטנציאל של השלישייה הצעירה והחל ליצור את מה שקרא "הגשש החיוור" - והשאר היסטוריה.

מהחלטורה לקולטורה

בילדותי נסענו מידי שבת לטיולים ברחבי הארץ ואם יש משהו שאני זוכרת, אלה הדיסקים של אבא. הדיסקים של הגשש שכללו בתוכם את כל השירים והסיפורים. הדיסקים שהתנגנו אצלנו בריפיט מהצפון לדרום ובדרך למקדונלדס באלונית הפכו לסמל תרבותי חסר תקדים. למעשה הסדרה מציגה איך ההרכב שהתחיל מקונץ קטן של פשנל, הפך לסמל הישראלית ואילו הסדרה מוכיחה שהגשש לא הסתיים כלל, אלא בועט בכל אחד ואחת מאיתנו. 

"אם זה יהיה טוב לא ישאלו אתכם מה זה הגשש החיוור" 

ההתחלה מהתרנגולים, העבודה עם שייקה אופיר והתגובות המחבקות שלא איחרו לבוא. לפני נועה קירל, אנה זק ואלה-לי, כוכבי הטיק-טוק של שנות ה-60 הלוא הם שייקה פולי וגברי, הותירו אחריהם נעליים גדולות מידי ואת פועלם יהיה קשה לשכוח. אם כך, כל שנותר לנו הוא להינות מהפירות. יתרה מזאת, במציאות מורכבת כמו זו שאנו נמצאים בה כעת, יש דבר אחד שנצליח להסכים עליו במדינה הזו, והוא שהגשש לא טוב, הוא מוצלח ברמה שערורייתית.